Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

germie

Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 13:47

Goed, ik heb dus nog leren Petries staan zonder rits, model kachelpijp. De allerfijnste laars die er is, maar helaas niet meer leverbaar voor zover ik weet. In ieder geval de Perfect niet meer, de Standaard misschien nog. Nu wil het dat ik altijd in dezelfde maat pas, al meer dan 20 jaar. Fijn dus. Zo dacht ik dus een jaar of 5 terug in de aanbieding online een paar mooie standaards te kopen voor niet al te veel geld. Nieuw. Exact de maat die ik moet hebben. Ik kon er direct al amper inkomen, maar nadat ik ze wegens zomer enzo een paar maanden niet gedragen had kwam ik er echt niet meer in. Ja, het is echt mijn maat en ja, mijn andere petries passen wel. Dus deze zijn helaas echt gekrompen. En zijn dat al geweest voordat ik ze überhaupt voor het eerst droeg.
Ok, dan kan er een ritsje in, dat heb ik eens laten doen omdat ik dan gemakkelijker in laarzen kwam. Maar helaas, de schoenmaker zei dat dat niet meer kon. Het volgende voorstel van hem was elastiek. Eh, pardon? Dat gaan we dus lekker niet doen, dat vind ik zo lelijk. Dat wordt grauw van kleur, rekt uit, enz. Dus nee, dat is zonde van deze hele dure laarzen. En met elastiek zijn ze compleet verpest. Dus ik heb ze weer meegenomen. En ze maar weer in de kast gezet, want tja, verpesten ga ik niet doen.
Dan maar eens oprekken. Helaas, na een week zijn ze weer opnieuw gekrompen. Dus oprekken is niet blijvend. Ritsen er in laten zetten bij Petrie zou 80 euro gaan kosten!!! Dat is wel absurd veel.
Dus de laarzen weer in de kast.
Maar nu ben ik creatief geworden. En ja, ze passen gewoon weer. Het probleem zit namelijk in de bovenkant van de schacht ,daar moet het dikste van de kuit door en dat gaat niet. De rest van de schacht is prima.
Kijk wat ik gedaan heb.

Het mes er in. Ja, letterlijk. Eerst wel even slikken, want het zag er niet uit. Maar ja, ik weet dat het ook zo lelijk was toen er ritsen in zouden komen. En het eindresultaat was wel mooi.

Afbeelding

Daarna heb ik de grijze en bruine randjes van het leer weer zwartgemaakt. En even gepast. Voor de foto heb ik de laars even open gezet:
Afbeelding

Daarna heb ik heel voorzichtig er gaatjes in gemaakt met een gaatjes tang en een veter er door gehaald:

En voila, 2 chique laarzen die heel netjes geworden zijn en die gewoon weer aan te trekken zijn. :D :D :D

Scheelt weer een eurootje of 300 voor nieuwe. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-19 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 13:56

Kaitlyn schreef:
Ik vind het knap dat je het verzonnen hebt, maar ik kan het echt niet mooi vinden. :=
De gaatjes zitten niet recht naast en boven elkaar, en waar je hebt gesneden is echt nog heel duidelijk te zien.

Ik had elastiek mooier gevonden, maar toch €80,- betaald bij Petrie voor nette ritsen...

Ik vind dit dus VELE MALEN MOOIER dan elastiek, dat ging echt niet gebeuren. En ritsen in laarzen die toch al wel gebruikt zijn? Dan had ik net zo goed 300 neer kunnen leggen voor nieuw. Ze zijn immes al gebruikt en dus zie je her en der al wel wat op het leer. Ik ben heel erg blij met het resultaat en een prof zou het niet beter kunnen doen. Ik heb zo wel alle details op de foto gezet, had dat ook minder kunnen doen en dan had je niet gezegd dat het niet netjes was waar je gesneden had. Want dat is nu allemaal netjes bijgewerkt en zwart gemaakt. Dat heeft die schoenmaker met de ritsen 15 jaar geleden dus niet gedaan. Dus dit is echt heel netjes gelukt. Ben er erg blij mee. Scheelt gewoon 300 euro. <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 13:57

Cayenne schreef:
Ik denk dat een prof wel wat netter en rechter had gesneden. Ik denk dat Kaitlyn dat bedoeld?

Nee hoor, ik zal die oude laarzen eens opzoeken op stal, dan zie je wel dat dat vele malen lelijker is. En dat was een schoenmaker. Dit is echt heel erg netjes hoor. Ik ben een pietje precies.
Blokje in de laars, metalen lat er langs, stanleymes. Daarna zwart maken, dan gaatjestang, gaatjes zwart maken, en de veter er door.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:02

Ik ben dus bij de schoenmaker geweest, hij zei dat het leer te dik was?? En ik had notabene dezelfde laarzen mee met rits als voorbeeld. Toen ie met dat elastiek als voorstel kwam ben ik maar weggegaan. En 80 euro vond ik bij Petrie te veel (via een ruitersportzaak), omdat het een vorige keer iets van 25 euro gekost had. Dus de laarzen zijn gedesillusioneerd in de kast beland. Daarna dus laten oprekken, dat hielp wel 1 week, ze krompen gewoon net zo hard weer. Dus weer in de kast.
Ik snap het dus ook niet dat ritsen niet zouden gaan.

Ariat ben ik niet zo'n fan van denk ik, want volgens mij hebben ze geen hoge laarzen. Ik heb echt hoogte 54-56 nodig bij schoenmaat 42 en kuit 40. En wil er ook nog op kunnen lopen. En ze mogen best wat stugger zijn dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:40

aaidaa schreef:
germie schreef:
Ik ben dus bij de schoenmaker geweest, hij zei dat het leer te dik was?? En ik had notabene dezelfde laarzen mee met rits als voorbeeld. Toen ie met dat elastiek als voorstel kwam ben ik maar weggegaan. En 80 euro vond ik bij Petrie te veel (via een ruitersportzaak), omdat het een vorige keer iets van 25 euro gekost had. Dus de laarzen zijn gedesillusioneerd in de kast beland. Daarna dus laten oprekken, dat hielp wel 1 week, ze krompen gewoon net zo hard weer. Dus weer in de kast.
Ik snap het dus ook niet dat ritsen niet zouden gaan.

Ariat ben ik niet zo'n fan van denk ik, want volgens mij hebben ze geen hoge laarzen. Ik heb echt hoogte 54-56 nodig bij schoenmaat 42 en kuit 40. En wil er ook nog op kunnen lopen. En ze mogen best wat stugger zijn dus.

Ah, jammer, dan zou je ook niets aan mijn oude petries hebben, smallere kuit en kleinere voetmaat. Ik kon juist niet lang lopen op de petries en op mijn huidige wel, zo zie je weer, voor elke ruiter een eigen type laars :)

Deze lopen juist heerlijk, ik kan meestal niet lopen op laarzen met een rits achter, die knikt precies op de pees en dat doet pijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:43

freetorun schreef:
Heb je een fotootje dat je ze aan hebt? Ben wel benieuwd hoe het er dan uit ziet!

Wel gedurft hoor!

Even snel met een spijkerbroek aan. Ik zie dat ik nog iets moet bijwerken. En met rijbroek aan kan ik de veters strakker trekken. Maar dit is dus het idee straks. Misschien moeten er wel roze veters in. :+ (dit zijn gebruikte veters die ik nog had).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-19 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:45

Apple schreef:
Als je ze zo aan hebt vind ik het er best netjes uit zien :-) Prima oplossing voor een paar rijlaarzen dat je anders niet gaat dragen :-)

Het was echt zo van dit, en anders gooi ik ze wel weg. Hoewel ik deze laarzen dus gewoon erg fijn vind zijn ze niet zo geliefd meer geloof ik. :')
Ik had natuurlijk nog een andere schoenmaker kunnen zoeken, maar ik was het ook best wel zat, Telkens kom je deze laarzen weer tegen met opruimen en telkens probeer je weer wat. Ik heb ze 2 keer laten oprekken, maar ze willen gewoon niet ruimer worden. Als de laazen niet goedschiks meewerken, dan maar kwaadschiks. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:47

belle_boef schreef:
Heb je ook een foto van dichterbij? En heb je een leren veter gebruikt?

Nee, gewoon een gebruikte zwarte veter. Die had ik nog liggen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:54

poes schreef:
Dat je dit beter vind dan een rits of rekker ontgaat me echt compleet. Maar over smaak valt niet te twisten.

Rits was eerste keus, kon niet. Elastiek was geen optie. En dit wel. Dus ik deel gewoon mijn creativiteit. En ben er zelf blij mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:10

Lanoca schreef:
Mag ik jouw idee overnemen? Op deze manier zou ik mijn oude laarzen nog af kunnen dragen. Zou ik per pb nog wat afmetingen kunnen krijgen?

Ja hoor. Je mag van mij de details wel weten.

Je hebt nodig:
1 houten blok om de laars goed op plat te drukken voor het snijden
1 stanleymes
1 metalen liniaal
goed opletten bij de lussen voor de laarzentrekkers, dus eerst even in de laars kijken voor je gaat snijden
1 zwarte stift om het leer weer zwart te maken
2 veters
1 gaatjestang.

De lengte: wat je zelf prettig vindt. Ik heb ze iets verder gesneden dan nodig, maar zo komt er geen spanning op het onderste stuk en is er geen kans op doorscheuren. Al denk ik niet dat dit zal gebeuren, maar nu zeker niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:52

Paralian schreef:
Oh wat intens zonde van zulke mooie laarzen.. Ik snap oprecht niet dat je dit niet door iemand hebt laten doen die weet waar hij/zij mee bezig is. Dit gaat gegarandeerd scheuren en het is zo onregelmatig.

Nee hoor. En ik heb dus ooit eens ritsen in laarzen laten zetten en dat was lelijker dan dit geworden. Leer was niet bijgewerkt en was onregelmatig, dit niet. En zo zijn ze weer bruikbaar. Ik had echt zoiets van anders kan ik ze alsnog wel weggooien. En ik vind het resultaat erg mooi. Dus dacht ik ik deel het lekker.
Ik had ze al 3 jaar in de kast staan en deed er niets mee omdat ik al van alles geprobeerd had, maar helaas zonder blijvend resultaat. Elastiek heb ik eens een voorbeeld van gezien wat erg lelijk was (was er achter gestikt, en niet bijgewerkt en dus ook lelijk, wil je het mooi doen , dan moet het tussen het leer gelegd worden).
Met die laarzen met ritsen die niet zo mooi zijn heb ik gewoon winstpunten gehaald, dus dat kan met deze laarzen ook zeker. Je zit er niet met je ogen zo bovenop he. Zondag ga ik ze testen.

En het leer scheurt niet verder hoor, want er komt onderaan geen druk op te staan. Ik heb de snee lang genoeg gemaakt om daar geen druk op te zetten. Daar zit de veter strak. Bovenin zal die aangetrokken worden. Maar ook daar ben ik niet bang voor uitscheurende oogjes, dat gebeurt immers ook niet met een beugelriem en ik heb ook schoenen zonder oogjes die niet uitscheuren.

Hoedenelastiek ken ik niet. Kangarooleer er achter? Ik weet het niet. Ik vond dit mooi en had ik allemaal liggen.
Zondag testen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:59

Oscar schreef:
Weggooien is ook zonde, nu heb je er tenminste nog iets aan :)

Ik heb ooit eens een spie in mijn laarzen laten zetten door een schoenmaker. Dan maken ze de laars aan de achterkant open en dan zetten ze er een V-vorm van leer in. Destijds kostte het iets van 15 euro per laars ofzo en je ziet er niet zoveel van want het zit toch aan de achterkant.

Ik ken mensen die gewoon een stukje uit rubberen laarzen knippen ja. Maar staat dat dan niet open? Hier trek ik het gewoon weer aan als de laars aan is. Want de bovenkant van de kuit is immers dunner dan in het midden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 16:25

poes schreef:
Een leerles is veel scherper mits goed bijgehouden en zal dus netter snijden. Met mijn mes kan ik je arm scheren :D zonder iets van druk.

Waarmee heb je de gaatjes gemaakt?

Met een geleende gaatjestang, ik heb zelf een professionele, maar ben hem kwijt. En hij moet ergens in huis liggen. Maar was het na 2 dagen zoeken zat :( :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 06:09

poes schreef:
ai dat zijn dure dingen... maken wel mooie gaatjes :) Niettemin ben ik toch benieuwd hoe het zich gaat houden!

Ben ik eigenlijk totaal niet bang voor. Dit is rundleer en erg dik. In schoenen houdt het ook en daar komt meer spanning op.

Ik zit er zelfs aan te denken om hetzelfde te doen bij laarzen waar ik wel gewoon in kan komen. Eerst een testritven anders gaat paar 2 ook dezelfde aanpassing krijgen.

Straks een nieuwe trend. Ik was ooit de eerste met een gouden biesje op mijn blauwe rijjasje. Toen ineenshad iedereen het ( jasje was mijn eigen ontwerp ook, laten maken in Thailand). :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 17:40

Tallie1979 schreef:
Er zijn elastieke veters te koop. Die had ik in mijn mountainhorse laarzen destijds. Misschien is dat ook een idee!

Zal eens kijken. Deze veters had ik nog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 19:56

maria1990 schreef:
Ik vind het heel erg zonde wat je met je laarzen hebt gedaan TS. Had dan de keuze gemaakt om de laarzen op marktplaats te koop aan te bieden zodat je daarvoor in de plaats een stel nieuwe laarzen had kunnen kopen of tweedehands desnoods. Ik snap gewoon echt niet dat je met een mes doelbewust je laarzen gaat vernielen? Het zal nooit in mezelf zijn opgekomen omdat op deze manier te doen. Ik was toch naar iemand gegaan met verstand van zaken zodat de laarzen op langere termijn zijn mooiheid bleef behouden.

Allereerst, wat krijg je nog voor zulke laarzen? Voor nieuwe laarzen ben je al gauw een 300 euro kwijt. Stel je krijgt 50 euro op marktplaats, dan moet er 250 euro bij. En dan moet je nog hopen dat mensen ze komen ophalen en dat ze dan passen (ja, ben wel eens thuisgebleven voor kopers die niet kwamen). Nu kost het niets. En ik ben niet bang dat ze op langere termijn onbruikbaar worden, dit omdat ik dus al eens op dezelfde plek er ritsen in heb laten zetten. Die laarzen zijn gewoon meer dan 20 jaar oud (en nu ook echt op).
Verder heb ik diverse dingen geprobeerd he. Ritsen ging niet, of was echt te duur. Elastiek wil ik zelf niet. En oprekken is tot 2 keer toe mislukt.
Tweedehands laarzen, helaas, maar mijn maat is vrij uniek, die kom je niet tegen helaas.
En ik heb wel verstand van laarzen, want ik heb dit heel bewust gedaan. :D Vind het zelf wel mooi, en daar gaat het om immers.
Oogjes ga ik niet doen. Ik heb daar aan zitten denken hoor, maar ik heb ook leren schoenen zonder oogjes en niets scheurt uit en daar komt er mee kracht op het leer dan hier. Dus vond dit eigenlijk mooier. Maar snap dat je naar die wandelschoenboogjes gaat kijken (of de oogjes) Misschien dat ik er nog wel een keer leren veters of elastische veters in zet, maar eerst zondag het zo uitproberen. Het was nu een klusje van 0 euro, alleen een half uurtje werk. En ik ben er blij mee en dacht ik deel het, want er zijn vast meer mensen met hetzelfde 'probleem'. ;)

Dus zonde? Nee, absoluut niet. Stond al 3 jaar werkloos in de kast. Is dus ook absoluut niet vernielen. Van onbruikbaar maak ik ze juist weer bruikbaar. Dat je het niet mooi vindt, dat kan. Gelukkig vind ik het wel mooi. Sterker nog: als het bevalt ga ik over een paar weken ook mijn andere laarzen waar ik wel gewoon inkom (behalve bij vochtig weer) voorzien van een veter. Dan kom ik er altijd in. :D

het idee van elastische veters of leren veters ga ik wel in mijn achterhoofd houden. Evenals gekleurde veters. Ik ben dol op pink :D (en die epplejeck laazen heb ik gepast, helaas is mijn wreef te hoog, dus ik pas ze gewoon niet, ik vind de contrasten leuk)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 07:25

Hier nog een foto van mijn oude laarzen waar ooit professioneel dus ritsen in gezet zijn. Leer niet bijgewerkt, stiksels niet recht en niet recht gesneden. Ik weet wel wat dan netter en mooier is, en dat zijn NIET de ritsen. Ik zag dit al helemaal gebeuren met elastiek, en dat zou absoluut lelijk zijn geworden:
Afbeelding

Het model waar ik nu het mes in gezet heb is de Petrie Standaard, die waren toch zo'n 400 euro ooit dacht ik. Dus best duur, maar nu zijn ze gebruikt geen drol waard natuurlijk. Dus verkopen zou denk ik nog geen 50 euro opgeleverd hebben, ondanks dat ze er nog als nieuw uitzagen, ze waren natuurlijk wel gebruikt. Ik betaal ook geen 100 euro voor gebruikte laarzen, dan leg ik ook wel bij voor nieuw zeg maar.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-02-19 07:30, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 07:31

belle_boef schreef:
Oh ik snap dat je die rits lelijk vind. Snap ook niet waarom de rits daar is geplaatst. Ritsen in laarzen kunnen veel beter aan de achterkant als ze later geplaatst worden.

Bij deze dus niet? Het niet achter kunnen plaatsen heeft te maken met de balijn en dan kun je daar geen naaimachine langs halen. Vergeet niet dat dit nog model kachelpijp is (en daarom wel enorm fijn). Die dunnere laarzen kun je creatiever zijn met de plek van een rits.
Dus je snapt nu denk ik wel dat ik echt niet aan elastiek begonnen ben. ;)

Maar goed, ik ga ze testen binnenkort en dan bij goed bevallen ga ik hetzelfde doen met mijn andere perfects waar ik soms ook lastig in en uit kom.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 07:43

Mariett schreef:
Heb je die gaatjestang nog? Ik zou onderaan die snede die je nu hebt gemaakt nog even een gaatje prikken. Dan is hij rond van onderen en zal hij minder snel uitscheuren.

Nee, maar kan hem wel weer lenen (heb de mijne nog niet gevonden). Ik doe dat eerst niet, want er zit een strakke veter over, dus het leer kan daar NIET uit elkaar. De veter blijft daar strak namelijk. Dat rondje wel aan zitten denken, maar zo vind ik het mooier ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 07:51

karelien schreef:
een goede schoenmaker kan bij dit soort laarzen aan de achterkant wel een rits plaatsen ondanks de balijn. is bij mijn oude petries ook gebeurd na een operatie van mijn enkel. En dit zag er super netjes uit. Jouw laarzen met rits zijn inderdaad niet erg netjes gebeurd.

EN dit was tooch ook een 'prof'. Dus nee, ik laat het niet zomaar meer doen en zeker niet voor 80 euro. Dan kan ik het inderdaad zelf beter.
Ben dan wel benieuwd naar iemand met fotos van een rits in de standaard of de perfect (niet in andere laarzen wegens andere leersoorten en dit is superdik) op een andere plek. Dus echt alleen de standaard of perfect.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 08:02

SusanH schreef:
Maar rijlaarzen aanpassen is wel heel specialistisch werk. Dat is niet besteed aan een gewone schoenmaker. Daarom kun je beter een vakman opzoeken, zoals van Huet in Bunnik :j . Mijn man heeft ook van die kachelpijpen staan. Met rits er later in gezet. Ziet er keurig uit je ziet ze amper.

Ik vond dit een betere oplossing en kost ook nog eens niets. En is netjes geworden. Bij Petrie zou het 80 euro kosten, maar niet met garantie dat het anders zou worden dan wat ik had (ik heb dat als voorbeeld meegenomen he). Dus ik zou dat ook niet zomaar naar huet opsturen, een bedrijf wat ik niet ken en ook niet langs kan gaan.
Maar ben nu wel benieuwd naar foto's. En ook of dit ook petriekachelpijpen met balijn zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 08:16

shirleyp schreef:
Ik had ook oude Petrie kachelpijpen, met balein. Daar zijn wel netjes door de schoenmaker ritsen achterin gezet. Kan dus zeker wel! Even verder zoeken naar een geschikte schoenmaker loont zeker.

Ik ben niet zo kapot van je oplossing, maar complimenten voor je creatieve oplossingsvermogen! Ik wil je toch aanraden om bij je volgende Petries voor maatwerk met rits te gaan, zeker als je al twee keer voor het bovenste deel extra ruimte nodig hebt, dan heb je gewoon de kuit te dik en het been te lang. Daar maakt Petrie niet standaard voor, de maattabel gaat uit van dikke kuiten bij korte poten. Maatwerk is meerprijs, maar het zit zoveel mooier en fijner!

Nee, maatwerk is niet nodig als ik zo online kijk. En ik heb het bij die perfects gedaan om er met dikkere sokken in te kunnen. ik kom absoluut niet door het bovenste gedeelte van deze standaards, die zijn gekrompen. als ze gewoon gebleven w aren zoals het hoort, dan had ik er ingekomen, behalve misschien met vochtig weer (laarzen staan nu gewoon op stal, dus net zo vochtig als buitenlucht, want is open stal). DAar loop ik nu met mijn andere perfects ook tegenaan. Ik wil echter niet altijd rijlaarzen in de woonkamer hebben staan. Dus blijven ze netjes op stal.
Ik heb echt lange benen, hoogte 54 tot56 heb ik nodig. Dat heeft Petrie nu niet eens meer standaard bij maat 8.5 en kuit 40 helaas. Dus dikke kuiten heb ik niet, maar gewoon in z'n geheel lang. En heb een hoge wreef.
Als ze dus niet gekrompen waren, dan zaten ze gewoon perfect. Maar het klopt dat nu nieuwe vinden lastiger gaat worden. Ik zit dan rond de 520 euro gewoon voor Petrie, en dan zijn er ook wel laarzen waar ik nog net wel in pas voor rond de 300. Men zegt zelfs dat bij de Melbourne je een kuit 38 kunt pakken bij omvang 40, want dan pas je er nog in. Dat heb ik nog niet geprobeerd, want dan kun je hoogte 51 krijgen bij 8.5 en dat is weer de oude 54. Dus dan zouden die redelijk zitten.
Ik zou ook graag eens Lipica laarzen van rundleer (model kachelpijp) in het echt zien, die zijn weer wat goedkoper dan.
Derby heeft nog wel in de Bento groep standaardlaarzen met hoogte 56, maar dan zit de rits achter en dat heeft mij al eens een ontstoken achillespees opgeleverd doordat de rits knikte, dus dan moet ik eerst passen en niet online kopen. De Derby laarzen model 'Bento' pas ik wel direct en die zijn bovenin net wat wijder, bij gelijke kuitmaat. Die hebi k ook al op het oog als vervanger, dan zit je ook rond de 300 euro en passen ze ook perfect. Cavallo was ook altijd net wat wijder bovenin dus makkelijker er in komen, maar helaas is model 'Winner' er niet meer (waren overigens kwalitatief wel een stukje minder dan Petrie, terwijl ze wel net zo duur waren). Er zijn dus denk ik nog wel wat opties zonder maatwerk.
Maar ik kan nu denk ik wel weer wat jaartjes vooruit. Ik heb ook nog winterlaarzen voor nu zeg maar, ook geen maatwerk en passen ook perfect. Maar lopen niet fijn. Dat is ook altijd een puntje, ik loop niet veel op laarzen, maar wil er wel een paard mee uit de wei kunnen halen zonder pijn te hebben. Dat kon altijd met Petrie.

Dat wordt dan een nieuw topic: Het leed dat nieuwe laarzen zoeken heet. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 09:30

poes schreef:
Ik heb ook lang moeten zoeken naar iemand die ik vertrouw voor mijn laarzen. Voor simpele werkjes rijd ik 1:15 en voor grondige dingen zoals ritsen en versmallen ben ik dik 2:00 onderweg... enkele ritten. Het is idd zoeken naar de echt goede maar mijn laarzen zijn te duur om aan te laten klooien haha.

Ik hoop dat als ik een volgend paar koop dat ik geen aanpassingen hoef te doen. Dit zijn gewoon al gebruikte laarzen he. Maar 2 uur is inderdaad veel.
Het kan best zijn als ik nieuwe laarzen zoek dat ik dan naar Raamsdonkveer rij vanuit Groningen. Maar zo ver is het gelukkig nog niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 10:02

IsabelleN schreef:
Hihi, laarzen die zijn 'gekrompen'. Je hebt wel lef hoor, hupla het mes erin :D

ja, ze zijn echt gekrompen omdat ik hier nog een paar heb staan in 8.5-40-54, en alleen in deze laarzen kom ik niet. Na oprekken gaat het 1 week goed en dan past het weer niet. Dus leer kan krimpen. Ook in de hele oude kom ik gewoon, maar die zijn af, leer valt uit elkaar.

germie

Re: Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 10:32

Voor die 40 euro wil ik heel graag nog een paar er bij, desnoods maak ik er weer veters in. Het zijn gewoon heel fijne laarzen. Ik heb er overigens ooit over de 300 voor betaald, 309 euro.