Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Veraaaaah

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:12

Ik meld me ook eventjes!
3 jaar geleden een verzorgpaard gehad die in het bos ineens omdraaide waardoor ik er af lag (in mijn eentje) rug gekneusd. Hierdoor ben ik heel erg angstig geworden.

Eigen pony gekocht en hier was ik zo gespannen op dat ik alleen maar durfde te stappen/draven. Dit wel zo’n 3 maanden lang. Daarna ging het beter en durfde ik ook te gallopperen!

Nu heb ik 1,5 jaar een schimmelmerrie die echt top voor me is. Ben op dit moment niet echt angstig alleen om in het bos te rijden of te springen (ook gevallen). Nu ben ik 2 weken terug over mijn ‘angstgrens’ heengegaan en heb ik zo’n 5 minuutjes gestapt op mijn paard in het bos. Super trots op mezelf *\o/*

Ik maak mezelf gek want mijn paard kijkt echt nergens na, bokt niet, steigert niet, gaat niet aan de kletter en toch zit ik er in het bos op als 1 bonk zenuwen :(

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:00

Van de week toch weer een ‘terugval’. Ik wilde binnen gaan rijden tot een stalgenootje zei kom lekker buiten rijden (springpiste). Nou vooruit ik opgestapt ging allemaal goed tot paard zich verstapte (ik dacht dat ze schrok). Daardoor zoveel spanning opgebouwd dat ik niet meer relaxed kon rondstappen. Ben naar een andere buitenbak gegaan waar ze dus daadwerkelijk schrok (omdat ik nog steeds mega gespannen was) dus ook daar afgestapt en binnen verder gegaan. Binnen echt nergens last van gehad.

Zo stom dat ik mezelf zo druk maak dat mijn paard zich ook druk gaat maken. Terwijl paard echt braaf is :\

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:21

Ook hier weer een beetje trots op mezelf! Voor het eerst sinds maanden weer buiten gereden. Heb 1 rondje naast een ander paard gestapt en wat gepraat voor afleiding en voila toen ging het weer als vanzelf!

Probleem blijft nu wel het door blijven rijden. Ben vaak zo gefocust op dingen buitenaf dat ik vergeet te rijden. Ook aan de hand ben ik minder angstig. Er is een tijdje geweest dat ik amper naast mijn paard durfde te lopen of haar op de wei kon zetten (van blijdschap gaf ze wel eens een bok aan het halstertouw). Dat gaat nu allemaal prima. Afbeelding

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:04

SusanH schreef:
Hij draaide pijlsnel om toen er een ander paard op hem af kwam. Ben er nog even op gegaan maar teveel pijn. Nu kan ik amper lopen dus rijden zal de komende dagen niet gaan.

He gadsie dat is zo vervelend...
ik ben *klopt het af* al ruim 2,5 jaar niet gevallen. Maar ben wel constant bang om te vallen en dan goed verkeerd terecht te komen. Ben niet bang voor blauwe plekken maar de rest is echt beangstigend.

Hier gaat het eindelijk echt weer goed. Durf weer buiten te rijden zonder angst (en zelfs met een los teugeltje) en krijg mijn vertrouwen langzaam terug. Maar ik blijf jullie wel volgens want morgen kan het weer anders zijn

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:00

Ik ga donderdag hopelijk een angst overwinnen. Ik heb een les afgesproken samen met een stalgenootje in het bos. We zijn beide wat angstig/onzeker.

Heb van de week de stap gemaakt om een (klein) rondje door het parkje te doen aangrenzend aan stal. Heb wel mijn vriend er naast laten lopen ‘voor het geval dat’. Paard is zo braaf. Ik kon alleen maar lachen en trots zijn! :o

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:18

Ook ik mag me hier weer melden. Afgelopen weken gingen ontzettend goed! Reed in de buitenbak, heb over het erf een rondje gestapt en aan de hand gaat het ook goed!

Sinds een week vertoont ze nu erg staak gedrag. Ze heeft spat waardoor ik dacht dat ze pijn had. Ze gaat stilstaan, hoofd in de lucht, schudden met haar hoofd en er zit geen stuur meer op (ze wijkt hele stukken :+ ).

Door dit gedrag ben ik nu angstig om te draven want stel dat ze dit gedrag weer vertoont. Ik zet mezelf helemaal schrap en zit (onbewust) ontzettend in haar mond. Heb al een aantal keer huilend erop gezeten omdat ik haar er niet meer doorheen kreeg. Bij mij wordt het gedrag alleen maar erger terwijl ze bij verschillende andere ruiters netjes haar rondje doet.

Gister weer privéles gehad en moet nu echt overdreven ‘loslaten’ als ze mooi nageeflijk loopt. En niet vergeten te rijden. Op zo’n moment denk ik alleen ‘zie je ze doet het weer, ik kan helemaal niks’ waardoor we in een cirkeltje komen...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie