Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JosefienE

Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 12:50

Hallo iedereen,

Al een tijdje was ik aan het nadenken om mijn ruiterbewijs te gaan halen. Deze zomervakantie ga ik namelijk helpen op een manege met de kampen. Bij deze specifieke manege heb ik geen ruiterbewijs nodig, maar misschien in de toekomst bij een andere manege wel.

Nu meldde vandaag mijn eigen manege dat zij deze cursussen gaan aanbieden, maar ik schrok wat van de prijs +-300 euro, voor CBR1, CRB2 en Ruiterbewijs. Ik ga er vanuit dat je niet 1 en 2 over kan slaan en alleen aan de laatste kan meedoen?

Nu vraag ik mij af of ik dit wel of niet zal gaan doen. Wat zijn de voordelen van het ruiterbewijs?
Ik rij elke week buiten met mijn eigen paard en veel op verschillende maneges (strandritten, etc). Verder lijkt het me zoals nu leuk in de zomervakantie om wat ritjes te begeleiden, maar ik ben niet van plan het mijn werk te maken.

Ik hoor graag jullie mening hier over!

Josefien / KWPN / 28
[VVDD] Power Paard

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 13:04

Sintara schreef:
Ik heb hem indertijd in 1 weekendje gehaald, was erg gezellig en kan nooit kwaad. Je kunt een vast pasje krijgen voor een eenmalig klein bedrag, of jaarlijks verlengen voor een klein bedrag en dan krijg je er een verzekering bij.

En wat voor voordelen ondervind je aan het hebben van een ruiterbewijs, waar gebruik je hem voor (op verzekering na, ik ben al verzekerd te paard)?

Ik snap dat het nooit kwaad kan, maar is het voor 300 euro de moeite vraag ik mij af :o

Josefien / KWPN / 28
[VVDD] Power Paard

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 13:28

prugelpiet schreef:
Isabel schreef:
Ik heb het een aantal jaar geleden gehaald. Ik mag hiermee buitenritten begeleiden op de manege, en idd rijden in natuurgebieden waar het nodig is. Ik heb zelf een soort instructieweek gehad en aan het eind van de week het ruiterbewijs examen. Ik heb deze week ook als leuk en nuttig ervaren!
Tegenwoordig kost het niet meer jaarlijks geld om het te verlengen, maar blijft het levenslang geldig.

Dat is wel bijzonder, want met een ruiterbewijs ben je niet verzekerd voor een groep ruiters die je mee hebt. Als er iets gebeurd, hang je.

TS: zolang jij niet in die bepaalde gebieden gaat rijden, zou ik die 300 euro lekker aan iets anders uitgeven. Ik heb namelijk nog nooit wat aan mijn ruiterbewijs gehad.

Ik dacht dat je met het ruiterbewijs wel verzekerd was voor een groep ruiters. Toen ik rond mailde naar maneges voor ponykampen begeleiden, zeiden ze dat ik zonder ruiterbewijs niet de groepen kon begeleiden door de verzekering. Dat was eigenlijk de enige reden waarom ik er over na denk om hem te halen.

Ik ben nu alleen verzekerd als ik alleen met mijn eigen paard rij (waarbij ik niet begeleid). Verder staat het niet op de planning naar andere gebieden de te gaan om daar te rijden, mijn paard is 28 en kan niet meer stabiel op de trailer staan.

Josefien / KWPN / 28
[VVDD] Power Paard

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 22:56

Ibbel schreef:
Ruiterbewijs staat los van CBR 1 en 2, dus je kunt gewoon 'los' voor je ruiterbewijs gaan. Dat gezegd hebbende, er zijn een paar natuurgebieden in NL waar je een vergunning moet kopen en die kun je alleen kopen als je ook een ruiterbewijs hebt, en voor de rest heb je nérgens een ruiterbewijs of CBR of wat dan ook voor nodig. Niet om het bos in te gaan, niet om de openbare weg op te gaan, en ook niet om verzekerd te zijn. Dat kan je nl prima zelf (je ouders, in jouw geval, en vermoedelijk hebben ze zo'n verzekering al) regelen dmv een AVP - aansprakelijkheidsverzekering particulieren.

Of een groep verzekerd is bij het buiten rijden is de verantwoordelijkheid van de manege waar de paarden van zijn (de eigenaar van de paarden is nl gewoon altijd aansprakelijk). En in die polis zou mogelijk iets kunnen staan over de bevoegdheid van de begeleiders - maar meestal niet.

Dus ik hoef CBR1 en 2 niet te doen, om een ruiterbewijs te kunnen halen?
Mijn manege heeft in juni CBR1, maand later CBR2 en na de zomer het Ruiterbewijs. Zou ik dan ook alleen de laatste kunnen doen? Ik dacht dat je 1 en 2 moest halen om het ruiterbewijs te kunnen halen.

Ps. Ik ben verzekerd. Alleen bij sommige maneges mag ik niet begeleiding zonder ruiterbewijs.

Josefien / KWPN / 28
[VVDD] Power Paard

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie