Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:28

Laibadji schreef:
Gelukkig bleef de ruiter met de fjord bij mij en is mijn paard rustig gebleven. Galop vond hij duidelijk ook niet nodig. Samen zijn we in stap naar de andere gewandeld. Ik kon wel huilen van schrik maar ook dat ik mij 'belachelijk' gemaakt heb.

Ik had nochtans op voorhand mijn angsten aangegeven maar omdat mijn paard zo braaf was (wat dus echt de allereerste keer was) en de andere de capriolen van hem niet kennen zijn ze hier dus aan voorbij gegaan.

Later ook nog 'uitgelachen' dat de mindere ruiter toch durfde galopperen. (Er was nog een vrouw mee met een super braaf paardje, technisch niet zo een sterke ruiter maar op haar paard ben ik stikjaloers. Topknol! dus zij kon makkelijk mee.)

Hoi allemaal *zwaai*.

Deze opmerkingen vielen mij op in je post. Het zijn dus eigenlijk verschillenden dingen die tegelijk gebeuren, je voelde je dus al alsof je jezelf belachelijk had gemaakt en toen werd je nog uitgelachen ook. Ik heb daar zo'n hekel aan, als mensen uitgelachen worden zodra ze hun onzekerheden of angsten aangeven. De mensen die dat doen, vind ik eigenlijk nogal treurig. Er zijn er helaas genoeg die het grappig vinden om te pesten en te treiteren met angst en juist dingen gaan doen om je bang te maken. Echt heel jammer dat het zo gelopen is met je buitenrit, ben je ondertussen alweer een beetje tot jezelf gekomen?

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:56

Laibadji schreef:
De persoon die het mij het meeste door stak was mijn eigen vriend. De anderen deden alsof ze mij niet gehoord hadden. Nochtans vriendin die op de voorste koets zat heeft nog geroepen dat ik niet wou galopperen. Dus dat was een mooie uitvlucht.

@pipodipo: vond het wel lastig hoor. Heb zo al faalangst om te rijden met anderen in de buurt. Niet dat ik technisch niet goed kan rijden maar ik voel mij altijd al minder dan de rest. Dus mijn zelfvertrouwen heeft een knauw gekregen.

@Tianbelli: zelf gebruik ik een trapje met 2 tredes net hoog genoeg om op te stappen.

Xxwienekexx lief van jou dat je met al jouw ervaring ook deel neemt. Alle tips zijn welkom.

Hoe gaan jullie om met alle horrorverhalen en spookbeelden die vooraf in je hoofd spelen? Vaak heb ik al voor het opstijgen de meest gruwelijke valpartijen meegemaakt. Dit maakt de angst nog groter. Ik ga hier wel bewust mee om en probeer aan positieve dingen te denken zoals hoe zou je je voelen als het wel lukt, mezelf dit ook visueel voorstellen maar het blijft toch uitdagend.

Je eigen vriend? -O-

Faalangst is echt een lastig ding en komt vaak samen met minder zelfvertrouwen. MIsschien zou je iets hebben aan een training/oefeningen om je te helpen weerbaarder te zijn op dat gebied? Soms helpt het al om 'gewoon' iets aardigs te zeggen tegen jezelf en soms helpt het ook om te bedenken dat je wel kan paardrijden en dat dat ook een sterk punt is voor je.

En spookbeelden in je hoofd zijn enorm lastig, maar het is wel belangrijk om te bedenken dat je je gedachten kan sturen. Even heel concreet en misschien wat kort door de bocht: als je over een valpartij fantaseert, dan kun je voor hetzelfde geld een mooi verhaal bedenken over een fijne rit met plezier. Zoals je al zegt probeer je dat ook, maar probeer het echt te denken alsof je het echt kan. Zulke gedachtes brengen je dichter bij het echt voelen en dat kan helpen. En dan ook nog: zolang je er nog op zit hoef je niet bang te zijn om te vallen (doordenkertje).

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:17

SusanH schreef:
Hij draaide pijlsnel om toen er een ander paard op hem af kwam. Ben er nog even op gegaan maar teveel pijn. Nu kan ik amper lopen dus rijden zal de komende dagen niet gaan.

Wat een pech dat je net weer gevallen bent. Had je er 'iets' aan kunnen doen of kwam zijn reactie echt als een complete verrassing?

Over angst weet ik helaas wel het een en ander en heb ook al het een en ander meegemaakt op dat gebied. Of nee, dat zeg ik verkeerd, ik ben door de valley of death gegaan met mijn liefste hobby en heb er erg onder geleden. Maar er kwam weer een moment dat ik het weer even voor een momentje leuk vond om te rijden en dat heeft me er doorheen gesleept. Tegenwoordig zoek ik paarden uit die bij mijn angst passen en waar ik mee verder durf, ik doe niet meer aan stoere stuntacties ;). Naar mijn idee helpt het om angst te onderkennen en ook te ondergaan om een manier te vinden om er verder mee te kunnen. Het is niet erg om eerst je grenzen heel dichtbij te leggen, soms heb je dat gewoon nodig voor een tijdje.

Pipodipo

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:42

Dat is echt niet grappig SusanH, we hebben toch altijd graag het gevoell nog een beetje invloed te hebben. Ik kan me voorstellen dat je de komende ritjes hem wat meer bij elkaar houdt als dat een beter gevoel geeft.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie