Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Britt1

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:50

Wat een fijn topic om wat (h)erkenning te vinden bij elkaar!
Ik weet nooit waar ik mezelf onder moet scharen. Ik ben bijna 37 en rijd al vanaf mijn 18e. Vroeger was geen paard me te gek of lastig en vond ik het wel leuk als er eens gebokt werd (jaja, echt waar :+). Vanaf mijn 20e reed ik een paard bij, echt een goedzak, lekker veel het bos in. Ik kocht vlak voor mijn 30e mijn eerste eigen paard. Een destijds tweejarige, zelf beleerd (wel een ander er voor het eerst op laten zitten en rem en gas erop geleerd). Ik ben vanaf toen altijd voorzichtiger geweest. Of noem het angstiger. Toch heeft dat paard nauwelijks passen verkeerd gezet in de paar jaar dat ik hem heb gehad. Helaas heb ik hem in moeten laten slapen. Achteraf denk ik: behoorlijk waardevol, een paard waar ik alleen mee naar buiten kon en het ook prima zonder andere paarden volbracht! Ik kon er ontspannen mee rijen, zonder teveel angst.
Na verlies van dit paard bleef mijn angst voor rijden op 'vreemde' paarden toch bestaan. Het leek wel erger te worden. Bijrijdpaard wat ik kreeg vond ik eng, die was jong en schoot door de bak heen. Anderen vonden het niet veel voorstellen, ik vond het onvoorspelbaar...
Ik vond weer vertrouwen door een ander paard wat ik ging rijden. Enorm braaf en superverkeersmak! Hij voelde heel steady. Helaas overleed ook bij (wat een pech kun je hebben he). Ik heb zelf weer een paard gekocht vorig jaar. Goed gekeken naar de bloedlijn, ik ken de fokker, wikken en wegen. Ik heb hem nu 1,5 jaar en hij is nu bijna 2,5. Ook weer geen idee hoe dit zich ontwikkelt natuurlijk maar tot nu toe superfijn dier in de omgang. Ik heb geen haast met hem, maar natuurlijk denk ik al over 'later'. Het beleren, hoe zal het zijn, hoe zal hij zijn, wordt het weer een succes net zoals mijn vorige eigen paard? Ik kan niet meer doen dan mijn best. Heb anderzijds ook bewust gekozen voor een jong dier.
Het gekke is, in het buitenland stap ik op ieder dier. Heb al galopperend langs een strand in Jamaica doorgebracht, langs afgrondjes in Spanje. Op die momenten in zo'n setting ben ik helemaal niet bang. Dan denk ik: deze paarden zijn dit gewend en die kan ik vertrouwen. Haha. Tja zo krom kan het zijn eigenlijk he.

Nou, ik lees graag mee!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie