Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marije_1997

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:54

Sinds ik een keer heel naar met springen (niet mijn en het paard z'n schuld, de instructrice was gewoon slecht) ben gevallen spring ik niet meer. En op de een of andere manier heb ik ook een angst of geen vertrouwen net hoe je het ziet. Op gebouwd voor onbekende paarden, ik stap er niet zomaar op en de spanning blijft vaak weken lang hangen.

Nu heb ik een eigen paard gekocht, en vooral nu het weer wat minder word heb ik gwn een angst/spanning om straks het rijden op te pakken. Niet dat het nodig is, want hij doet niet snel een stap verkeerd (althans de vorige eigenaar zei dat, en die was wel oprecht)

Corazon ❤️ 5 y/o

Marije_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:40

SusanH schreef:
Marije_1997: krijg je ook begeleiding? Ik zou gewoon een fijn iemand zoeken die je kan helpen hiermee.

Gekke is dat ik wel zo op onbekende paarden stap. Maar op die van mezelf het nog best spannend vind af en toe. We hebben pas proef gereden op een pony (willen een pony voor onze dochter waar ik ook op pas) en die was heel groen. Schoot ook zomaar weg. Maar gek genoeg vond ik dat dus niet eng. Wat ik weer heel raar vind. Want ons paard is ooit heel in het begin 1 keer heel erg geschrokken met mij er op. En daarna dus niet meer. Bedacht me dat dit dus eigenlijk wel heel raar is. Misschien toch de maat en het idee dat ik van minder hoog val?

Ik krijg echt top begeleiding. Mijn instructrice en tevens mijn 2de thuis, waar ik al 10 jaar kom helpt me super met deze spanning/angst. Altijd als ik begeleiding van haar krijg is alles na een tijdje weg en word ik supe brutaal met rijden (wat ook moet heb nooit de makkelijkste paarden gereden, geen voorgeprogrammeerde beestjes zeg maar.) Ik heb op ieder formaat paard helaas die spanning. Geen idee, maar de laatste jaren is het wel zo dat wanneer ik val ik wel echt ergens last van heb. Misschien komt het daardoor.

Corazon ❤️ 5 y/o

Marije_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:58

Em_ schreef:
SusanH schreef:
Marije_1997: krijg je ook begeleiding? Ik zou gewoon een fijn iemand zoeken die je kan helpen hiermee.

Gekke is dat ik wel zo op onbekende paarden stap. Maar op die van mezelf het nog best spannend vind af en toe. We hebben pas proef gereden op een pony (willen een pony voor onze dochter waar ik ook op pas) en die was heel groen. Schoot ook zomaar weg. Maar gek genoeg vond ik dat dus niet eng. Wat ik weer heel raar vind. Want ons paard is ooit heel in het begin 1 keer heel erg geschrokken met mij er op. En daarna dus niet meer. Bedacht me dat dit dus eigenlijk wel heel raar is. Misschien toch de maat en het idee dat ik van minder hoog val?

Ik herken dit zo erg! Ik stap op bijna elk paard zomaar op en dan voel ik me helemaal prima, maar zodra ik op m'n eigen paard zit dan komt opeens die spanning. In de bak is het gelukkig al een stuk minder maar nu ik ook naar buiten met hem wil gaan, komt die spanning weer enorm opzetten. Paard is hartstikke braaf en ik zie alleen maar spoken en beren op de weg!

Vaak zien wij ruiters meer spoken dan het paard zelf hahaha. Ik heb zelf denk ik alleen moeite met vertrouwen. Ik vertrouw mensen al niet snel meer, dus dat zal dat ook wel onbewust bij de paarden gebeuren. Wel handig dat ik een aard heb die mij super goed spiegelt en me dus wel verteld of ik spanning heb ja of nee.

Corazon ❤️ 5 y/o

Marije_1997

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:34

Ik ben vandaag toch wel weer een stap verder gekomen. Ik heb enorm veel spanning als het gaat om een "onbekend" paard. Vandaag toch weer gewoon (nadat een hele lieve vriendin hem even heeft gereden) met weinig spanning op m'n paard gestapt. Gewoon even uitstappen.

Corazon ❤️ 5 y/o

Marije_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:05

san4nie schreef:
Een hele poos terug had ik hier gepost, maar het ging best heel goed met m’n angst. Nu is vorige week m’n paard enorm geschrokken van iets in de bosjes, rende weg en gaf een bokje. Andere kant van de bak was hij al weer rustig en ik ben gewoon blijven zitten. Maar ik vond het daarna weer zo enorm spannend, en dat merkte hij natuurlijk wel. Ben nog wel even doorgereden en heb de enge plek even vermeden. Daarna afgestapt en aan de hand met uitstappen er steeds langs gegaan. Niks meer aan de hand na een paar rondjes. Dag erna was die een ijzer kwijt en hebben we een paar keer gelongeerd en wat grondwerk gedaan. Ijzer zit er weer onder en ik wil er graag weer op. Maar dat vind ik toch ook wel weer erg spannend. Ik merk het al aan m’n hartslag als ik er aan denk.

Besloten dat ik zo gewoon naar stal ga, opzadelen en mezelf aankleden om te gaan rijden. Maar ga wel eerst longeren en kijk dan hoe ik me voel.

Wil er echt overheen stappen. Dit paard heeft nog nooit iets geks gedaan. Tuurlijk schrikt ie wel eens. Maar hij verdient het niet dat ik daarvan de bibbers krijg.

Zo, even mijn hart gelucht. En wil dus ook komen mee kletsen hier. :o

Ik heb/had hetzelfde hoor! Ik longeer mijn paard altijd even voordat ik er zelf opga. En het liefst heb ik er iemand bij waarmee ik kan praten, dan gaat het al zoveel beter!! Bij mij is het alleen heel onlogisch dat ik spanning heb haha

Corazon ❤️ 5 y/o

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie