Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

cillusion

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:55

Ik ben nog bezig met het jasje. Uiteindelijk de voorpanden van hetzelfde patroondeel gemaakt (tja, lijkt zo simpel, maar patroon wilde het eigenlijk anders). Een zakklep erop zitten, deze wordt er volgens patroon zo opgestikt maar ik heb hem in een paspel gedaan, mooi geworden! Als ik weer verder ga zal ik foto's maken.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:10

Dilemma! 10-15 euro willen de meesten niet betalen voor een coupeuse per uur; maar wel voor een huishoudster.... En degene die het voor een huishoudster betaald verdient toch zelf zeker meer per uur! Coupeuse is echt een vak hoor, wat als het zo doorgaat toch vrij uniek wordt en niet betaalbaar!
Huishoudsters werken dan ook nog vaak zwart, en een off. coupeuse mag ook de belasting afdragen! :j
Maar, als je in de kop van Overijssel of die regio Drente / Friesland woont je je wilt een Jean Heardy met dubbele split achter dan mag je mij bellen! Zie www.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn jasje is bijna klaar. Morgen knoopsgaten afmaken, nog een mouw zomen en knopen aanzetten. Begint er op te lijken!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klaar! Knoopsgaten maken werkte nog even niet mee; maar we zijn diktevreden, zaterdag mag hij mee naar een bixiewedstrijd :D ! (Ware het niet dat als ik even tijd over heb er nog een naadje voorbuste links in de herkansing gaat,....)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:44

Kaula schreef:
cillusion schreef:
[foto's]

Klaar! Knoopsgaten maken werkte nog even niet mee; maar we zijn diktevreden, zaterdag mag hij mee naar een bixiewedstrijd :D ! (Ware het niet dat als ik even tijd over heb er nog een naadje voorbuste links in de herkansing gaat,....)

Leuk idee met dat rood zeg! Dat is erg goed gelukt.
Kun je de naden in de buste niet nog even goed persen/strijken? Wie weet scheelt dat al een hoop.
Zonde trouwens dat de onderste flap een beetje wijkt, of valt dat mee als je het jasje zelf aan hebt?

Dank voor de complimenten allemaal!
Onderste flap wijkt niet hoor, lijkt zo op de foto. En, de bustenaden zijn al geperst, valt inderdaad beter als je hem draagt, maar ik blijf er naar kijken,... zeker op de foto als ik het zie, dan baal ik wel weer! Dus dat kost nog een keer een avond.... Probleem is het patroondeel van het frontdeel, nog eens goed bekijken voor het volgende jasje. Het is een Jean Heardy 870, maar wel een stuk korter gemaakt als het orginele patroon. Ik ga er nog een maken, voor mijn andere dochter, alleen jammer dat die niet van bling bling houd (eigenlijk super tevreden is met haar heerlijk elastische zwarte jas). Tja, aftasten wat voor een leuks ik ermee mag doen! In ieder geval maar grijs, met hopelijk een accentje paars....

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:52

_Jessie schreef:
Nou inderdaad ik moet alle splitten echt wel flik innemen en de knoopjes aan de voorzijde verzetten.
Ja denk ook wel dat het even veel werk is ja....plus dan is hij wel helemaal naar wens...hmm toch nog maar is met mijn tante bellen haha

Is trouwens een katoenen voering ook goed te doen?? Ik heb nu zo'n gladde voering maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet lekker zitten, plakt zo.
Deze kleur wil ik hebben
[ Afbeelding ]

Bremsilk is een voering die minder zweterig / plakkerig is, maar of die ook in een fluorkleurtje is? Ik heb hem besteld bij de stoffenkraam.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:31

_Jessie schreef:
Is dat ook zo'n glad stofje?

Bremsilk is ook glad, maar draagt prettiger dan de goedkope acetaat / nylon voering. Nadeel van een katoen of flanel voering is ook dat als je zweet, en je wast neem ik aan je jasje niet na elke keer, je verkleurde vlekken op je 'zweetplekken' krijgt. Synthetische voering heeft dat niet zo snel dan katoen. Wil je wel katoen en glad dan kun je ook een satijnkatoen gebruiken, brabantse stoffenwinkels hebben dat vaak wel op voorraad voor de carnaval!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:32

X_Michelle_X schreef:
cillusion schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Voor mij mag je ook wel een jasje maken/pimpen hoor?! Haha.

Leuk klusje hoor, maar voordeligste en leukste is om het zelf te doen!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:14

Janine1990 schreef:
Hoe simpel-lastig is het om een kraag te vervangen?? (van een bestaand jasje)

Daarnaast wil ik het jasje pimpen. Is een zwart jasje (pikeur diana), zit te denken aan de kleuren Ruby en Silk van Hotfix... Iemand nog andere ideetjes??

In principe simpel, ware het niet dat het makkelijker is om te proberen je kraag te bekleden als je geen ervaring hebt, en dan met de hand te naaien. Kun je ook altijd nog terug als het niet naar wens is.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:10

Afbeelding
'mijn' jasje in actie afgelopen zaterdag! Helaas, verstopt onder de body,.... ;( maar geeft niet, ben er niet aan toegekomen om de deelnaad voor uit te halen vorige week, die is nu perfect! Voor het complete plaatje toch even een foto, compleet met zelf gemaakte strikjes in de manen, rood met witte stippen!
Proefmodel voor het volgende jasje heb ik vandaag gemaakt, morgen uit een bruin ruitje knippen voor de volgende!
Laatst bijgewerkt door cillusion op 04-06-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

cillusion

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:21

Zo, eerst de foto geplaatst, daarna weer bijgelezen..... Bovenstaand jasje is echt zelf gemaakt, 870 van Jean Heardy. Dank voor alle complimenten!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:49

Mooi de bling bling! Sneller effect dan bij mij,..... ben aan het pareltjes naaien!
Afbeelding

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:38

lieveislief schreef:
cillusion schreef:
Mooi de bling bling! Sneller effect dan bij mij,..... ben aan het pareltjes naaien!
[ Afbeelding ]

heb je die stof via een site? of op de markt gekocht?
ik ga nu moed bij elkaar rapen om mn groene af te maken zodat ik hem zondag aankan!

Stof is van de markt, heb al meer geinteresseerden maar het was het laatste van de rol! En, inderdaad, ik vind het eigenlijk ook veel te bling, maar mijn dochter vind het wel mooi. Zakjes liggen nog, eentje met zelde breedte satijn als de kraag gemaakt om te 'zien' maar ik ga nog een volgende proef maken met iets smaller biesje en een pareltje. Volgens mij gaat het wel heel mooi staan bij haar palomino! Vandaag een nieuwe broek besteld, wit erbij kan niet ;) . Wordt een Horze, hoop dat hij niet te 'cremig' is. Er was ook wel een champagne kleurtje maar dat was een hoge taille. Ben benieuwd, is er volgende week, klaar voor de welshcup!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:27

kleinvosje schreef:
Nog een poging gedaan, met ander licht. De kleuren komen nog steeds niet mooi naar boven, maar goed.
De bruine stof is voor de kraag en het hoedje, de lichte is de voering, de stof voor het jasje hoeft geen uitleg, behalve dan dat het iets donkerder is dan op de foto! Is bij de andere twee trouwens ook zo!
[ Afbeelding ]

Mooie stofjes! Ga je er een witte of creme rijbroek bij dragen?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:11

lieveislief schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

stof is heel dik en laat zich niet mooi bewerken :(
De split achter heb ik nu wel dicht, dus hij staat niet meer zo open als op de fotos.

En, gelukt om hem vandaag aan te kunnen?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:11

Afbeelding
Mijn jasje in door de keuring! Beloond met een eerste prijs, helemaal tevreden!
Nu nog opzoek naar een goudkoord voor op het dekje, dat lukte niet meer afgelopen week.

Kleinvosje jouw jasje wordt ook chique!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:49

Nynke_Z schreef:
Die is mooi geworden cillusion! Hij valt mooi, en gefeliciteerd met je prijs!

Dank voor de complimentjes, ben er ook blij mee! :D Niet mijn prijs hoor, maar van mijn dochter, maar we zijn er allebei blij mee!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:02

yvonnedv schreef:
Ik zag je foto al op facebook staan, nu weet ik wie je bent. Veel succes in Kootwijk

Leuk, was je ook im Tolbert?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:00

kleinvosje schreef:
Haha, kun je nagaan, de kwaliteit van deze foto is bagger, kleuren komen nog niet eens goed uit! Maar wel bedankt voor je compliment!

*edit: stiekem even spammen, dit was onze eerste proef van gisteren!

Mooi jasje, en een paard met een heerlijke swung zeg!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:50

bungee1 schreef:
Dat is jammer,zou het graag een keer proberen maar niet gelijk €20 voor een patroon uitgeven

Je behelpen met een patroon is vragen om een resultaat waar je niet tevreden mee bent; of te wel;stof e.d. weggegooit geld!

Beter eerst in een patroon investeren, goed de beschrijving bestuderen en de maat kiezen, en een goedkoop stofje kopen om te bekijken of het model / maat goed is, en hoever je komt, is niet zo simpel hoor!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:41

CalvinenGino schreef:
Een nieuwe update

Mijn jasje is bijna klaar, nog alleen de binnenvoering, en knopen..
En sommige naden moeten nog gestreken worden.
Maar ik ben blij!!
Kan niet wachten op hem 4 oktober op mijn eerste springwedstrijd te showen!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind je jas echt mooi! Ben benieuwd naar het totaalplaatje... foto?

En, Astor, die van jou is ook perfect! Welke patronen hebben jullie gebruikt?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:18

Ben begonnen met mijn 3e rijjas; die van mijn dochter, ook in dit topic (de grijs met rood), is eigenlijk iets te ruim en de mouwen zijn aan de korte kant. Dus een nieuwe! Nummer 4 wordt voor mijn ander dochter grijs/zwart/paars geruit, heel mooi... Nieuwe pony, wordt dus ook nieuw bijpassend jasje, maar die start ze pas in januari dus dat kan nog even wachten. Nummer 3 moet in de herstvakantie gedragen worden. Iemand al ervaring met het maken van een softshell jasje? Wil hem eigenlijk niet voeren, stof is aan de binnenkant ook mooi zacht, lijkt mij wel comfortabel.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:18

lieveislief schreef:
Dankjewel allemaal, ik ben nieuwsgierig naar de jouwne _Jessie

ahhrr ik ben weer bezig aan de blauwe, maar nu zie ik op de vorige pagina dat zwarte jasje met witte kraagje,
Wie kan mij uitleggen hoe ik zn kraagje krijg????
Ik heb het al 100 keer geprobeerd!, met naadje in de hoek lukt het al wel, maar zonder nog niet.

Gewoon met een naad in het hoekje doen hoor, zonder kan niet. Tenzij het een rand is die in de vorm van het kraagje geknipt is, maar dat is nog lastiger omdat je dan de naadjes naar binnen moet slaan en het hoekje moet inknippen.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:54

texelse schreef:
veel meegelezen hier, tips opgedaan, en ik heb zelf al eens een paar colbertjes gemaakt, en nu ga ik dus
aan de gang. Mijn dochter kon niet slagen voor een leuk betaalbaar jasje, en gisteren hebben we softshel stof gehaald, en binnenkort ga ik aan de gang! Ben benieuwd.
Nog tips voor het verwerken van de softshel? Voor de voering heb ik een hele dunne rekbare stof genomen zodat er niet van die dikke naden ontstaan. En uiteraard goed garen, en de juiste naaimachinenaalden aangeschaft.

Ik heb net mijn 1e softshell jasje klaar! Naaien ging probleemloos wat betreft de stof, wel alles met een stretchsteek gestikt en doorgestikt. Goed verstevigen voor zakken en knoopsgaten e.d. Ik heb het jasje niet gevoerd, is wel iets preciezer werken omdat dan de binnenkant natuurlijk wel heel netjes moet zijn, maar draagt wel prettig! Softshell die ik heb is wel iets dikker en zacht aan de binnenkant, lijkt wel op fleece. Ik heb een paar proefmodelletjes in verschillende maten, kleinste paste 'strak' (normale stof), met softshell heeft ze dus echt een jas die 2 maten kleiner is dan ik normaal zou maken omdat het zo rekbaar is. Wel de armsgaten iets meer uitgediept omdat dat te krap zou worden.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:22

Hier de foto's van mijn nieuwste jasje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding