Ervaringen petrie rijlaarzen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

germie

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:45

Ik heb al 21 jaar hetzelfde paar Perfects. Stiksel bij de balijn laten fixen 1 keer, 3 keer nieuwe zolen en hakken. Nu zie je dat de laars wat lelijker wordt, maar is nog steeds niet versleten. Gemiddeld 3 keer per week gebruikt en ook mee in de modder gelopen.
De Standaard ging beduidend minder lang mee. Leer ging scheuren.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:29

Mijn standaards weggegooid. 2 jaar niet gedragen wegens niet fijn meer zitten en in vochtige ruimte laten staan. Heb er toch wel 8 jaar mee gedaan. De perfects van 10 jaar oud moeten nwe zool binnenkort. De perfects van 21 jaar oud heb ik nog steeds. Beste laars ooit. Ze hadden toen nog geen dressuurbogen en toch is de laars mooi. Maat 8.5 xxhw pas ik nog steeds.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:44

ambre schreef:
Ik kan met de Anky's zonder rits ook direct rijden.
Weekje beetje gevoelige hielen maar verder niets.
Ik ben weer helemaal fan vd stijve laars zonder rits: mooi en klassiek en er kan weinig aan kapot gaan!

Ik ook, helaas is Petrie gestopt met het allerbeste model: de perfect. Ik heb al perfects van 20 jaar oud.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:36

ambre schreef:
De perfect heeft mij een te lage boog.
Die kan mij namelijk niet hoog genoeg zijn.

En dat vind ik minder belangrijk, de perfect van 20 jaar terug heeft amper een boog, de recentere heeft een hogere boog.
Omdat de perfect er niet meer is heb ik er een paar Derby's bijgekocht vorig jaar. Ook een lage boog, maar zelfde kwaliteit.
Ik kan in de perfects overigens echt niet lopen, ze zijn alleen om te rijden. De Derby's lopen stukken beter.
Maar qua duurzaamheid staat Petrie wel echt bovenaan. Ik moet zien dat de Derby's ook 20 jaar meegaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:26

ambre schreef:
Ik doe nooit langer dan 2 jaar met een paar laarzen en dan vallen er echt gaten in.
Maar ik rij er dan ook best een paar iedere dag.
Had vroeger al kalfsleer en die gingen niet langer mee dan de rundleren van nu.
Comfort wel enorm toegenomen.

Ik heb mijn eerste perfects nog, en die heb ik echt 6-7 dagen per week gebruikt. Nu niet zo veel meer, maar geeft toch aan dat ze goed zijn.
De huidige generatie laarzen van onder de 200 euro is gewoon slecht, die hielden het bij mij geen half jaar vol. Kalfsleer is gewoon zachter en minder slijtvast.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:41

De perfect was op papier een budget laars, toen de goedkoopste. Gemaakt van Veneto leer (dus met een kunststof laagje), en ago gelijmde zool, dus niet extra gestikt. Maar toch waren dat goede laarzen. Echt beter dan nu de 'rundlederen' die je onder de 200 euro vindt. De Perfect zat ook in die prijsklasse, en ja, was een stugge laars, maar dus wel een goede. Het enige wat me stoorde aan Petrie was de kwaliteit van de zool, binnen 3 maanden moest ik bij zowel de Perfect als de Standaard nieuwe zolen er onder laten zetten en het feit dat voor zo veel geld er niet eens een fatsoenlijke binnenzool in de laars kon.
De budget laarzen van nu van petrie zijn rond de 300 euro. Maar ook daar mag je natuurlijk een bijzonder goede kwaliteit van verwachten, want het is nog steeds geen goedkope laars. Het grote nadeel is dat ze allemaal een rits hebben en ritsen zijn nu eenmaal niet duurzaam en als ze op de achillespees drukken kan ik er niets mee.
Maar overal denk ik dat Petrie echt betere laarzen maakt dan de HH, Mondoni, EJ, HKM, enz laarzen. Ook vind ik de Petries mooier dan de laarzen van Lipica. Maar waar Petrie bij mij wel behoorlijke minpunten gescoord heeft is dat ik ze 1.5 jaar geleden opgebeld heb om te vragen of ze toevallig nog een paar Perfects in het magazijn hadden in mijn maat, 8.5 XXHW. Dat hadden ze. Maar ze wilden niet aan mij leveren, dat moest via een dealer. Dus dealer gebeld. Moesten die laarzen 260 euro kosten, terwijl ze altijd max 199 euro waren en op het laatst bij heel veel winkels voor 125 de deur uitgingen. Ik heb dus bedankt en maar Derby gekocht. JE mag wel kwaliteit maken, maar wees dan ook schappelijk als iemand specifiek naar een bepaalde laars vraagt. De Perfect werd toen al zeker 5 jaar niet meer gemaakt, dus zou al die tijd in het magazijn liggen. Dan kan het leer uitgedroogd zijn, of minder geworden zijn, dus dan vind ik niet dat ik MEER dan de adviesverkoopprijs van toen zou moeten betalen. Dus mogelijk ligt dat laatste paar nog steeds ergens in een magazijn, en ze mogen het houden voor die absurde prijs.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:43

Zijn die laarzen van 299 niet te verkrijgen in de maat 8.5? Ik zie op diverse websiteDat zou betekenen dat ik geen Petries meer kan vinden als ik ze in de toekomst nodig heb. Maatwerk of andere modellen van boven de 300 euro zijn gewoon te duur helaas.Het Padova model is mooi. Helaas nog wel met rits, maar valt tenminste niet zo op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 08:57

ambre schreef:
Germie: ik wacht altijd op de 25% kortingscode en bestel ze dan.
Heb je een 400€ laars voor 300€.

Waar zie je 25% korting? Ik kwam dat wel tegen op de site van Huet, maar daar staat de maat 8.5XXHW niet tussen :(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:51

De perfects waren te goed? Ze zijn er al zeker 5-6 jaar niet meer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:21

In mijn 9 of 10 jaar oude Petrie Perfects is de zool nu gescheurd. Dus ik moet ze laten verzolen, het is echt geheel door. Gewoon op een knikpunt geheel door ineens.
Is de originele zool. Mag niet gebeuren vind ik, want profiel is nog niet weggelopen. Dus te hard plastic gebruikt. Meestal was ik eerder toe aan het loopvlak vernieuwen, maar tegenwoordig loop ik totaal niet meer op rijlaarzen en ze gaan pas aan als paard opgezadeld is en gaan weer uit zodra ik afstap voor het afzadelen. Dus dit was de eerste keer dat de originele zool nooit een nieuw loopvlak gekregen heeft.

De hak is al meerdere keren vernieuwd, dat moet bij Petrie altijd binnen 3 maanden omdat ze daar te hard plastic voor gebruiken. Ik laat er dan een rubber loopvlak bij de hak onder zetten en dan doe je 2.5 jaar met de hak.
Nu eerst maar wachten totdat vakantiegeld binnen is, want nu kan ik het niet missen. Nieuwe zolen kosten toch wel een 30-40 euro verwacht ik. Met de hakken erbij zit je rond de 50.
Misschien vraag ik wel om echte vibram zolen. Dan ben je nog meer geld kwijt, maar dan krijg je dus een loopzool met veel grip.

Mijn rijlaarzen, ook de perfect van inmiddels 21 jaar oud is de zool nu 3 keer vernieuwd en de laarzen zijn nog perfect. Daar heb ik al zo enorm veel op gewandeld.

Dus eigenlijk is Petrie best goed. Ik heb wel eens leren laarzen van Mondoni gehad en binnen een jaar waren ze weg. Ook heb ik tussendoor nog Derby's gehad met rits. De ellende was dat de rits het binnen een jaar begaf, terwijl de laars nog goed was. Derby's heb ik nu ook nog staan, maar zonder rits. Mijn Italiaanse laarzen van kalfsleder van Equitana van 10 jaar terug zijn nog goed, maar ik moet toegeven nu ik ze ook in de blubber draag (en wel weer schoonmaak) dat ze nu minder beginnen te worden. Maar goed, die waren onder de 100 euro. Ik heb ze veel op wedstrijden gebruikt.

Petrie perfect kan ook prima over lopen door plassen en blubber. Na die tijd schoonmaken en ze blijven goed. Echt jammer dat die laars er niet meer is.

Als je 5 keer per week rijdt en laarzen koopt van 200 euro in de aanbieding, dan doe je er zeker 5-6 jaar mee. Koop je laarzen die 200 euro zonder aanbieding kosten, dan zijn ze binnen een jaar weg.
Voor 300 euro heb je laarzen die 6-10 jaar meegaan. En alles daarboven is gewoon luxe wat niet de duurzaamheid meer ten goede komt is mijn ervaring.

Petrie behoort tot de topmerken vind ik. De laars zonder rits zie ik graag terugkomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:35

BopjeBo schreef:
Die van mij gaan nog wel langer mee hoor, zijn zeker al 12 jaar, 2x laten verzolen en zeker nog lang niet opgesleten. Zonder rits vind je ze niet echt meer, de enkel wordt tegenwoordig smaller gesneden en hierdoor is met rits meer de standaard geworden. M'n oude Anky's hebben ook geen rits en zijn duidelijk breder aan de 'kreukels' aan de enkels.

En ritsen gaan stuk. Heb ze gehad in de derby softjumper. Nog geen 2 jaar, en in mondoni laarzen, nog geen jaar. Nu moet ik toegeven dat ze in mijn kalfslederen wedstrijdlaarzen het al 8 jaar uithouden en omdat ik nu geen wedstrijden rij ik de laarzen ook gewoon gebruik, maar toch, zonder rits is beter. Ik ben supernetjes op mijn spullen. En baal dan als iets kapot gaat wat nog 10 keer zo lang mee moet gaan.

Ik heb mezelf vorig jaar getrakteerd op derby laarzen zonder rits.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:52

Ik heb iets raars met mijn rijlaarzen. Ik heb maat 8.5-40-54 van de hele oude maten van de Perfect en de standaard. Dat is later 8.5-40-51 geworden. Nu heb ik uit een oude voorraad een paar perfects (hoewel het mij standards lijken) op de kop kunnen tikken. Dat is echt het model van 20 jaar terug, maar ja, die bevielen mij toen zo enorm goed dat ik zei, ok, die 125 euro zijn ze wel waard. Laten komen, maat is goed. Leer en alles nog in perfecte staat. in de zool staat nog 'van hulst', dus het is echt een oude voorraad geweest. Ikke helemaal blij dacht ik. De kachelpijpen, goed leer, GEEN rits, enz.
Maar in mijn perfects van 21 jaar geleden stap ik zo in, maar in deze laarzen kom ik gewoon niet. De maat is goed, de maat lijkt hetzelfde, staat hetzelfde in de schacht, maar ik durf mijn kuit er niet in te wurgen met trekkers. Ik stap normaal zonder trekkers in laarzen en ja, soms heb ik opgezette kuiten dan kom ik er niet in, maar ik heb dan nu al 4 dagen opgezette kuiten? Als ik mij erin zal wurgen, dan doet dat A pijn, en B ben ik bang dat ik er niet uitkom. En ik vind het nogal wat om bij hele nieuwe laarzen meteen een stuk in de schacht te snijden om er elastiek in te zetten. Dat is en lelijk en enorm zonde.
Leer gekrompen door 20 jaar opslag? In de olie zetten zodat het soepel wordt? (dan ben ik bang voor slap worden). Ik heb geen doos erbij gekregen, en ik kan natuurlijk kijken of leer olie opneemt (dan is het de standaard), of niet. Het ziet er uit alsof het de standaard is. Omdat de schoen namelijk niet dof is zoals bij de oude perfects uit die tijd. Mijn kuiten zijn in al die jaren niet veranderd. Ik durf zo een petrie laars te bstellen uit de winkel (dus dan met rits) en die zal passen. Ook durf ik van Cavallo of Derby zo een laars zonder rits te bestellen met kuitmaat 40. Die passen dan wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:12

Alice13 schreef:
Misschien niet gekrompen maar wel heel stug? Nachtje iets laten oprekken en dan stap je er zo in.
Zit je vast op de wreef of past je kuit niet door de laars opening?
Kan ook zijn dat dit model laars net iets smaller is bij de knie dan je oude laarzen?
En anders gewoon ff opmeten?

De kuit komt er niet in zeg maar. De rest past wel. Het dikste punt van de kuit moet door een smallere opening, dat is altijd zo met dit type laars en altijd zo geweest. Maar ik heb er nooit problemen mee gehad. En met deze laarzen dus wel, ik kom er gewoon niet in. En omdat ik dus altijd het zonder trekkers doe ben ik bang dat als ik mij er wel in wurg dat ik er nooit meer uitkom (dat heb ik jaren terug eens gehad met laarzen passen omdat men bedacht had met opmeten dat kuitmaat 39 goed zou zijn, hebben mensen bijna een half uur getrokken terwijl ik mij aan een hek vasthield, liggend op de grond, anders moest de laars echt kapot). :+ Dus sindsdien stap ik er echt gewoon in. En anders niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:00

Waar laten jullie rijlaarzen oprekken? kan een schoenmaker dat? En krimpt het niet meer opnieuw? Ik heb een tijdje terug uit een prehistorische voorraad een paar Petrie Standards gekocht, het is echt mijn maat (heb dezelfde maat nog steeds aan van de perfect, zelfde model is dat verder), maar in deze laarzen kom ik niet. De reden is dan duidelijk, ze zijn ooit opgerekt in de fabriek en nu weer gekrompen. Maar ja, ik moet of zelf de bovenkant 5 cm in gaan snijden en daar iets achter lijmen, of laten oprekken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:05

De mijne zijn niet uitgelopen. Zijn nieuw. Gewoon online besteld en omdat ik immers dol ben op laarzen zonder rits expliciet gezocht naar oudevoorraden. Deze zijn van fabriek af dus te klein geweest, daar opgerekt tot juiste maat, maar omdat ze niet direct gedragen zijn, maar in een magazijn beland, weer gekrompen. Ik heb exacthetzelfde model hier staan, maardan deperfect, en die passen wel. Maar de perfect kun je niet oprekken. De standaard wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:16

Iselda schreef:
Ik heb geen ervaringen met oprekken van laarzen. Maar ik heb wel eens gelezen dat als laarzen langere tijd niet worden gebruikt wanneer ze zijn opgerekt, dat ze idd weer kleiner worden. Ben je van plan om ze nu wel met regelmaat aan te doen? Dan zou je het kunnen proberen, baat het niet, dan schaadt het niet denk ik? Nu kun je ze ook niet aan begrijp ik? Dus dan is het het proberen waard, dat denk ik in ieder geval.
Wel een goede schoenmaker zoeken! Of misschien dat je het via Petrie zelf kunt doen?
ik heb ze onlinebesteld om te gebruiken. Wat dus niet gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:30

Ik heb mijn laarzen opgemeten. Er staat echt 8.5-40-52 op, maar de kuitmaat van de laarzen is bovenin 34. Mijn kuiten zijn 40. Wegbrengen nog geen tijd voor gehad. Maar ze zijn door opslag dus flink gekrompen, of er is ooit echt een fout gemaakt met de verkeerde maten erin zetten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:14

Iselda schreef:
germie schreef:
Ik heb mijn laarzen opgemeten. Er staat echt 8.5-40-52 op, maar de kuitmaat van de laarzen is bovenin 34. Mijn kuiten zijn 40. Wegbrengen nog geen tijd voor gehad. Maar ze zijn door opslag dus flink gekrompen, of er is ooit echt een fout gemaakt met de verkeerde maten erin zetten.

De kuitmaat is toch ook de maat op het dikste deel van je kuit? Dus 34 cm bovenin en 40 op het dikste deel, zou dat niet kunnen?
Of begrijp ik je verkeerd en is het breedste deel 34 cm? Dan is het een smalle laars.

Klopt. Maar 40cm krijgje niet door 34. Dat is het probleem. De 40cm lijkt ook maar 38 op dikste punt. Dus ik kom er gewoon niet in.
En in mijn andere petries met dezelfde maat wel. En die zijn niet opgerekt, want is venetoleder dus kan niet. Dit is rundleder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:22

Bij mijn perfects van 20 jaar oud begint nu de coating los te laten. Zonde. Verder zijn ze nog goed. Maar ik vraag me af hoe lang. Komt er ooit een einde aan deze laarzen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:16

Wat een mooi glitterrandje. Die laarzen zijn echt mooi slank zeg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:17

Ze zijn mooi hoor. Maar ze lijken wel wat laag, want je knieholte zit bij de ribbeltjes toch? Dan worden ze helaas te laag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:28

Denk er eens een witte rijbroek bij, dan zijn ze wel te laag. Niet dat het je punten kost, maar het lijkt echt minder mooi (het soort laars zal je nooit punten kosten, zelfs niet als je met laarzen van plastic van 15 euro start).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:32

PanamaD schreef:
Hoe meer ik er naar kijk, hoe lager ik ze idd vind. Vind die van 1 maat langer dan ook een stuk mooier. Herkennen jullie dan het probleem dat als ik mijn been al ietjes optil (als op de foto) dat de laars in mn knie holtes zit? Is dit normaal?

Ben zelf niet bekent met dit soort laarzen.

Ja dat is normaal en dat gevoel verdwijnt vanzelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:51

Ik heb diversekoperkleurige sporen. HS en HH. Stomp, met wiel, kort, lang. Bij mij moest ook alles in koperkleur.

Maar bij jouw laarzen past beide wel denk ik. Ik vind ze erg bijzonder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:22

Er zit ook een enormverschil tussen 8 en 8.5. maat 8 kom ik moeilijk in bij de enkel. En halve maat groter gaat perfect.