Maten ruiterkledij

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Aprella

Maten ruiterkledij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 09:09

Ik heb drie en een half jaar geleden mijn paardje moeten laten inslapen. In die tijd heb ik niets met paarden gedaan, maar het begon weer te kriebelen en ik heb een verzorg paardjes gevonden. Nu moet ik wel terug allerlei spulletjes opnieuw aanschaffen. Helaas ben ik in die tijd wel een wat aangekomen.

Ik ben gisteren met mijn partner tot in Epplejeck Breda geren (ik ben van Antwerpen) om eens te kijken voor een rijbroek, een warme jas om mee te rijden, handschoenen, schoenes/ jodhpurs en chaps.

Een XL jas voelde aan als een M of een kleine L. Een XL moet normaal goed passen voor mij. Ook broeken.... ik heb broek maat 46 (44 is dan de Nederlandse maat geloof ik), heel soms 48 (46 Nederlandse maat). En ik raakt niet eens in een 52 damesmaat. ik kreeg de broek niet eens in de buurt van sluiten -O- . Ook XL chaps passen net niet.

Nu dacht ik om dan maar online iets te bestellen, maar nergens vind ik een maattabel zodat ik kan meten welke maat ik nodig heb. Daarom dat ik liever niet van het internet bestel.
Iemand die dit probleem ook heeft? En misschien weet waar ik een rijbroek kan vinden die me wel past.... en liefst niet via het internet tenzij er wel een maattabel bij staat?

Ik heb nog nooit zoveel problemen gehad om kledij te vinden als in de paardensport.... Ik denk dat deze sport nog noot van body positivity heeft gehoord?

All was well.

Daihyo

Re: Maten ruiterkledij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:11

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Bekijk mijn mandala's via: https://www.facebook.com/AMandala-Teken ... 137980052/

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 09:23

Amanda schreef:
Kijk eens op http://www.amazonexl.nl. Zij hebben leuke kleding in wat grotere maten.

Ooh super.... en een maattabel. bedankt! Ik had nog nooit van die site gehoord :D

All was well.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:25

Graag gedaan! En succes! Hopelijk vind je daar wat :j

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Bekijk mijn mandala's via: https://www.facebook.com/AMandala-Teken ... 137980052/

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:32

Bij Kramer.nl hebben ze ook wat realistischere maten. en ook tot echt groot. Maar vooral een XL is ook echt een XL.

schoentje en Kerstmuts de pret kan beginnen [o]

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 09:33

pjer schreef:
Bij Kramer.nl hebben ze ook wat realistischere maten. en ook tot echt groot. Maar vooral een XL is ook echt een XL.

Goed om te weten! Bedankt.

All was well.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:35

Waarom is dat eigenlijk dat die maten bij paardrijkleding zo raar is? Ik heb bijvoorbeeld van gewone broeken maat 40 of 42, maar voor een paardrijbroek moet ik wel maat 46 hebben.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:39

Bloodymary schreef:
Waarom is dat eigenlijk dat die maten bij paardrijkleding zo raar is? Ik heb bijvoorbeeld van gewone broeken maat 40 of 42, maar voor een paardrijbroek moet ik wel maat 46 hebben.

Is ook raar. Ik heb normaal 38 tot 42. Hangt af van de soort broek en de lengte bladiebla... Heb altijd problemen met broeken, maar met paardrijbroeken is het al hélemaal een hel. Knieën, enkels en liezen lubberen maar wat. En vervolgens knoop niet dicht krijgen om mijn heup (reden dat ik altijd high waist draag!).

Kan me voorstellen dat het lastig is met een grotere maat.

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:07

PK heeft wel redelijke maten! En horka volgens mij ook :)

Jarvik <3

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:40

Tja, denk dat ze iedereen extra dik-zijn aan willen praten? :+
Zes jaar geleden kocht ik een HV Polo jas maat XXL, inmiddels zo'n 20 kg afgevallen en pas voor de meest dingen nu moeiteloos een L. Maar mooi dat ik een HV Polo jas maat XL met moeite aan kreeg, en niet eens meer dicht! :oo
Inmiddels ben ik over naar Decathlon, ook die hebben nog normale maten, en voor de wekelijkse ruiter ook nog schappelijke prijzen. Zelfs onze stalhoudster is overgestapt :j

PS, zowel ik als mijn stalhoudster hebben ongeveer jouw maat ;)

Herfst Op naar de mooie herfstkleuren

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 12:29

Siamsmeesje schreef:
Tja, denk dat ze iedereen extra dik-zijn aan willen praten? :+
Zes jaar geleden kocht ik een HV Polo jas maat XXL, inmiddels zo'n 20 kg afgevallen en pas voor de meest dingen nu moeiteloos een L. Maar mooi dat ik een HV Polo jas maat XL met moeite aan kreeg, en niet eens meer dicht! :oo
Inmiddels ben ik over naar Decathlon, ook die hebben nog normale maten, en voor de wekelijkse ruiter ook nog schappelijke prijzen. Zelfs onze stalhoudster is overgestapt :j

PS, zowel ik als mijn stalhoudster hebben ongeveer jouw maat ;)

Maar als je geen kleren kan vinden om te sporten.... hoe moet je dan sporten? :o

Ooh Decathlon.... die was ik helemaal vergeten :')

All was well.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:42

Ook ik heb rijbroeken in maat 46, terwijl ik van spijkerbroeken ongeveer 42 heb.

Misschien verwarren ze aansluitend met extreem strak?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:44

Bij de Divoza de mondoni merken zijn het gewone reguliere merken. 44 is 44, 46 is 46 :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:21

Bijzonder he!

La Valencio, mijn dochter met 152/158 heeft damesmaat S en HV POLO XS/S en ik hoef het zelf niet eens te proberen :+

Rijbroeken hoef ik niet kleiner dan 44 te passen, terwijl normaal 42 toch ruim genoeg zit.

Decathlon bestel ik voor de kinderen trouwens ook standaard groter. Net nog een witte rijbroek besteld ivm te klein. Dochter 9 jaar en normaal maat 134 => maat 10jaar/140 is al te klein, dus nu maat 12jaar/152 besteld..... Voor mezelf paste 44 ook daar weer prima :Y)

2018 met onze Trekpaarden
Boomslepen in Heiligerlee - Maart 2019
Oogst en Historische dagen 2019

FB pagina: Buitenrijden Drenthe voor buitenritten in Drenthe!
Dacht je dat een kleinigheid geen verschil maakt? Ga maar eens met een mug op de kamer slapen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:29

Aprella schreef:
Maar als je geen kleren kan vinden om te sporten.... hoe moet je dan sporten? :o

Door eerst een sport te doen waarbij je niet op iemands rug hoeft te zitten ;)

Ik heb zelf bijna nooit problemen met het matenverschil, maar blijkbaar ben ik 1 van de weinigen :+ Alleen HV polo valt klein geloof ik, maar ik loop ook altijd in goedkopere merken :D

Lang niet alle asieldieren zijn beschadigd voor het leven. Op zoek naar kat/hond/knaagdier/vogel? Kijk eerst even hier! https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/
Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:34

Hier over het algemeen ook weinig problemen. Soms uitschieters - liep laatst een zaak uit met zowel S als XL kleding, en ja, het paste :+

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by frost.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 14:18

antje_vip schreef:
Aprella schreef:

Dus omdat ik niet in de standaard maatjes pas, mag niet niet paardrijden -O-
Slaagt toch nergens op.

All was well.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:55

Wel afhankelijk van je daadwerkelijke gewicht... Maar de strekking ben ik het wel mee eens. Boven een bepaald gewicht gaat het schade brengen aan het paard en dat is ons eigen plezier imo niet waard.

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by frost.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:57

Jep, want als je met gewone kleding in maat M past en met paardrijkleding niet, dan ben je gewoon te dik ;)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:00

Ik heb ook jouw maat. Qua broek heb ik er een van de EJ. Die heb ik in maat 46. Ik heb zaterdag laarzen besteld op Agradi. De Horka Arlene XXW. Die zijn geschikt voor dikke kuiten en zijn niet te duur. Ik krijg deze als het goed is deze week binnen dus dan laat ik het je weten als je wil!

Één chilipeper bevat 3,9 kcal

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:01

Kinke schreef:
Jep, want als je met gewone kleding in maat M past en met paardrijkleding niet, dan ben je gewoon te dik ;)

Maat M? Waar is dat op gebaseerd?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:02

Nirvana_ schreef:
Wel afhankelijk van je daadwerkelijke gewicht... Maar de strekking ben ik het wel mee eens. Boven een bepaald gewicht gaat het schade brengen aan het paard en dat is ons eigen plezier imo niet waard.

Ben ik het ook mee eens, boven een bepaald gewicht is het niet eerlijk tegenover het paard om op te stappen. Zelf heb ik eerlijk gezegd geen problemen met de maten. Qua normale kleding en paardrijkleding heb ik altijd een M/38.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:29

antje_vip schreef:
Aprella schreef:

Ik heb zelf bijna nooit problemen met het matenverschil, maar blijkbaar ben ik 1 van de weinigen :+ Alleen HV polo valt klein geloof ik, maar ik loop ook altijd in goedkopere merken :D

Dan ben jij klein denk ik, qua lengte?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:46

Sorry maar ik weeg 72 kg, en pas maar krap in de maat 44.. niet echt een gruwelijk gewicht neem ik aan? Ligt echt aan je lichaamsbouw. Ik heb dat ook altijd, normale kleding pas ik soms 40 maar meestal 42. Maar paardrijkleding heb ik echt 44 nodig om mijn onderbuik waar 2 kindjes in gewoond hebben te kunnen huisvesten en nog kan bewegen te paard.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+4

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:01

Ik volg even. Ik wil dit jaar na 10 jaar ook weer beginnen met rijden. 25 kilo afgevallen sinds de laatste keer dat ik gereden heb dus ik moet ook alles nieuw kopen. Rijbroek zal wel lukken maar laarzen/chaps is moeilijker. Ik heb flinke kuiten -O-

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11