Maten ruiterkledij

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-19 10:47

Pepperrr schreef:
Ik heb ook jouw maat. Qua broek heb ik er een van de EJ. Die heb ik in maat 46. Ik heb zaterdag laarzen besteld op Agradi. De Horka Arlene XXW. Die zijn geschikt voor dikke kuiten en zijn niet te duur. Ik krijg deze als het goed is deze week binnen dus dan laat ik het je weten als je wil!

Ooh dat zou leuk zijn, bedankt!

All was well.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:52

Volgens mij is de vraag waar TS kleding kan vinden in haar maat. Niet of ze te zwaar zou zijn om op een paard te stappen. Dat is een offtopic discussie en past beter ergens anders.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
[EJL-ITP] Een jaar de Veluwe rond (en meer!) met haflinger Jim

Santos_05

Re: Maten ruiterkledij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:51

Kramer heeft veel grotere maten trouwens ;)

Boomslepen in Hezingen Nov 2019
Boomslepen in Heiligerlee - Maart 2019
Oogst en Historische dagen 2019

FB pagina: Buitenrijden Drenthe voor buitenritten in Drenthe!
Dacht je dat een kleinigheid geen verschil maakt? Ga maar eens met een mug op de kamer slapen!

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:54

Heel herkenbaar dit topic, ik zit ook in de wat grotere maten. Maar zelfs toen ik flink was afgevallen en in maatje 40/42 paste was het in de ruitershop alsnog maatje 48. Zeker toen ik jonger was (en minder body positive) vond ik dit ontzettend moeilijk. En nogsteeds snap ik niet waarom er zoveel verschil zit in de normale kleding maten en paardrijkleding.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:00

Ik herken dit heel erg. Heb gewone broeken in maat 44/46. Mijn lekkerste rijbroek is herenmaat 54, met veel rek. Ik kan geen rijbroeken vinden, heb een buikje en niks past lekker. En dan heb ik ook nog t probleem dat ik lang ben. Bovenkleding gaat nog wel, jassen draag ik niet meer met rijden. Ik doen nu laagjes aan en een dikke bodywarmer. Rijjassen probeer ik eigenlijk nooit meer, xxl valt als een l meestal. Zelfs shirtjes vallen klein

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:37

Bloodymary schreef:
[
Dan ben jij klein denk ik, qua lengte?

170, is dat klein? :P

Lang niet alle asieldieren zijn beschadigd voor het leven. Op zoek naar kat/hond/knaagdier/vogel? Kijk eerst even hier! https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/
Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:52

antje_vip schreef:
Bloodymary schreef:
[
Dan ben jij klein denk ik, qua lengte?

170, is dat klein? :P

Nee dat valt wel mee. Ik dacht het omdat als je lang bent het nog moeilijker is om in je normale maat te passen bij bijvoorbeeld rijbroeken. Ik ben 1.80 en heb maat 40, maar moet voor rijbroek minimaal in een 46.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:40

Laarzen zijn binnen. Vind ze iets aan de korte kant, maar daar kan ik mee leven. Weet niet hoe lang je bent, maar ik ben zelf 1.68 en heb al korte beentjes. Dus ik kan ze niet aanraden als je langer bent dan mij.. Voetmaat is 40, hoogte 43 en kuit 45

Afbeelding

Één chilipeper bevat 3,9 kcal

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 13:43

Ik heb een broek gevonden in Decathlon. Zelfs binnen hun eigen merk verschillen de maten. Drie broeken gepast, allemaal verschillende modellen. Twee XL en een XXL. Een van de twee XL past net. De andere twee pasten absoluut niet.
En het ziet er naar uit dat ik voorlopig zonder chaps zal rijden helaas.

Het is echt zo irritant en je kan dan ook bijna niets via het internet kopen :/

All was well.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:46

Ik vind het altijd zo apart om te lezen dat paardrijkleding volgens zoveel mensen zoveel kleiner valt. Ik heb normaal maat 34/36 en dat heb ik van rijkleding ook. Van Italiaanse merken is dat dan maat 40/42, maar dat zijn dan ook Italiaanse maten.

22-11-2019 :
Gibalia, 6 jaar liefde, plezier & springen: Hos d’O x Jasper
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:50

Kaitlyn schreef:
Ik vind het altijd zo apart om te lezen dat paardrijkleding volgens zoveel mensen zoveel kleiner valt. Ik heb normaal maat 34/36 en dat heb ik van rijkleding ook. Van Italiaanse merken is dat dan maat 40/42, maar dat zijn dan ook Italiaanse maten.

Ik dacht dat ik de enige was. :+ Ik heb van "normale" kleding maat 40, en die heb ik van rijkleding ook.

"No expectations, no disappointments."
Gaiya ~ B+4
Volg ons ook op Instagram!

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:51

Ik moest laatst ook een beetje huilen toen ik chaps ging passen bij de Divoza. Ik heb alle merken geprobeerd en ze konden stuk voor stuk niet dicht. Ook niet de grote maten, weet even niet meer of dat L of XL was. Gelukkig was er nog iemand aan het passen die ook zeker niet dik was maar ook zij kreeg de chaps niet dicht. Begon me toch af te vragen of ik zulke rare dikke benen had :+ Uiteindelijk ben ik bij een andere ruitersportzaak geslaagd, daar hadden ze Ariat chaps en die kreeg ik wel dicht :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:56

Ligt echt aan je vorm denk ik. Voordat ik kinderen kreeg waren mijn buikspieren een heel stuk strakker. En had ik niet het rolletje vet rondom mijn heupen/onderbuik. Toen pasten ook de lage en hoge modellen mij beiden goed. Nu pas ik maar weinig broeken, want mijn kuiten en bovenbenen zijn niet zo stevig, maar rondom mijn heupen/onderbuik krijg ik de broek dan niet dicht. En als ie boven goed zit, dan flubbert het weer rond mijn knieën en lager.. ook niet ideaal dus. Ik denk dus dat de meeste rijbroeken gemaakt zijn op tiener figuren, weinig heup en platte buik.

Ook zo raar tegenwoordig met rijlaarzen.. ik heb een rijlaars met " wijde kuit" volgens de beschrijving. Maar de kuitmaat is 36 cm.. niet echt een wijde kuit te noemen denk ik.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+6

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:57

Kaitlyn schreef:

Het is ook apart. Ik heb normaal 40/42 maar met paardrijbroeken 46. Het is wel even slikken als ik dan een maat 46 moet pakken {:)-:( Het zal waarschijnlijk ook wel met lichaamsbouw te maken hebben.

@ TS: de laarzen die Pepperr heeft gekocht heb ik ook. Fijne laarzen, echt aan te raden! Bij mij zit ie een beetje rommelig bij de enkel dat vind ik wel jammer. Dat is denk ik ook de reden waarom hij iets aan de korte kant is

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:00

Ik heb laatst van mondoni de kenton rijbroeken besteld en ze zitten heel erg fijn en vallen op normale maat. Is tot maat 48 te bestellen bij de divoza. Ook hoge taille dus geen blote rug!

En qua rijlaarzen heb ik ook de horka adult arlene ze zitten voor mij prima. Maar ik heb een grote voetmaat dus qua lengte dat ze kort zouden zijn zie je niet zoveel van bij mij.

Oh en voor een winterjas raad ik van cranenbroeck aan. Daar heb ik een gewone werkjas gekocht, die gaat tot 5xl ofzo en vallen groot. Heb zelf de XL gekocht en kostte me maar 18 euro en de jas is lekker warm!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 15:00

Bedankt voor al de tips :D

Ja ik vind het echt super vervelend :/ Mijn kuiten zijn op het breedste punt 42.5 cm breed en de grootste chaps die ik verlopig heb gepast zijn 41 cm breed. Net te klein dus. Zeker als er dan ook nog eens een broek tussen moet. En ik heb eigenlijk niet zo'n giga brede kuiten. Een vriendin (rijdt geen paard) die ongeveer het zelfde gewicht heeft als mij zou echt nergens in passen omdat zij echt grote kuiten heeft.

Voorlopig ga ik dus gewoon met jodphurs en sokken over mijn broek rijden en sparen voor wat duurdere opties. Niet ideaal, maar ik heb het al vaker gedaan.

All was well.

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:07

Ik weet niet waar het aan ligt. Maar maffe is wel, toen ik een grotere confectiemaat had moest ik qua ruiterkleding nog wel 2 of 3 maten groter pakken. Ik had maat 42-44, maar moest echt wel minstens 46 of 48 van rijbroek. Anders was het te strak en te kort. Nu ik maat 38-40 heb, passen de rijbroeken maat 40 mij prima en is de lengte ook ineens geen probleem. Terwijl de benen even lang zijn gebleven. Ik vind maat 42.5 trouwens wel breed, ik had kuitmaat 37 toen ik bijna 20 kilo zwaarder was als nu, en nu kuitmaat 36 of misschien nog wel iets kleiner. Ook lastig trouwens want 37 is de standaardmaat. Ga je kleiner krijg je ook automatisch kortere laarzen. En ik heb lange benen. Standaard laarzen kuitmaat 37 zijn voor het mooie eigenlijk al te kort bij mij.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:10

Aprella schreef:
Voorlopig ga ik dus gewoon met jodphurs en sokken over mijn broek rijden en sparen voor wat duurdere opties. Niet ideaal, maar ik heb het al vaker gedaan.

Chaps hebben een functie he ;) Die zijn er niet voor de sier. Om te voorkomen dat je met de lip van je schoen of juist de achterkant, in de beugel blijft hangen, mocht je eraf vallen.
Harry's Horse Minichaps Amara zou je eens kunnen proberen, zijn dan wel van stof maar ze rekken enorm mee en gaan tot XXL.
Of op maat laten maken?

pjer
Sinterklaas
Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:31

wat je ook nog kan proberen is een johdurbroek, die zitten meestal ruimer en je hebt geen chaps nodig :-)

schoentje en Kerstmuts de pret kan beginnen [o]

Tja wat is dit jaar toch het codewoord? Zou het Malle piet , Ozosnel, stoomtrein of toch schoentje zijn? Of toch gewoon Sinterklaas :-)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:42

Hm, ik dacht dat maat XL gelijk stond aan maat 42? Niet aan maat 46?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans
--
[MD] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:58

Wel grappig. En worden hier merken genoemd die blijkbaar klein zijn.
Maar ik heb broekmaat 28 /, M, en pas dan ook gewoon in een maat 38 van La Valencio bijvoorbeeld. Hoe kan het dan dat dit bij andere mensen blijkbaar niet zo is?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:28

Omdat jij een strakke buik hebt waarschijnlijk ;) als je net een afwijkend model hebt, dan past het niet meer..

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+6

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:36

Dat geloof ik niet zo. Ik ben flink afgevallen maar mijn model is niet veel gewijzigd. Toch kan ik nu wel 1 op 1 van mijn confectie maat overstappen op rijkleding in dezelfde maat. Dat is toch gek?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:42

TS, dit is mij ook opgevallen met ruiterkleding. Ik moet ook een aanzienlijk grotere maat pakken dan mijn normale maat en vaak is de grootste maat nog te klein. Heel verwarrend. Maar dat valt me niet alleen in ruiterwinkels op, ook de 'gewone' winkels hanteren steeds kleinere maten. Alsof je op de kinderafdeling loopt. Toen ik nog maat 34/36 had, paste werkelijk alles, maar sinds ik flink ben aangekomen is het heel lastig om passende (ruiter)kleding te vinden. Mijn moeder maakt daarom mijn gewone kleding, maar het zou de (ruiter)winkels sieren om gewoon weer de ouderwetse, Hollandse maatvoering door te voeren.

Eindelijk een klein beetje boerin!

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:48

Ik vind juist dat kledingzaken steeds grotere maten hanteren. Toen ik begin 20 was woog ik 62 kg en paste ik in maat 38. Nu ben ik 10 kg zwaarder (wel 20 kg lichter als 2 jaar terug) en pas ik ook geregeld in 38. Terwijl ik echt wel breder ben als 20 jaar terug.