Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

germie

Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 13:47

Goed, ik heb dus nog leren Petries staan zonder rits, model kachelpijp. De allerfijnste laars die er is, maar helaas niet meer leverbaar voor zover ik weet. In ieder geval de Perfect niet meer, de Standaard misschien nog. Nu wil het dat ik altijd in dezelfde maat pas, al meer dan 20 jaar. Fijn dus. Zo dacht ik dus een jaar of 5 terug in de aanbieding online een paar mooie standaards te kopen voor niet al te veel geld. Nieuw. Exact de maat die ik moet hebben. Ik kon er direct al amper inkomen, maar nadat ik ze wegens zomer enzo een paar maanden niet gedragen had kwam ik er echt niet meer in. Ja, het is echt mijn maat en ja, mijn andere petries passen wel. Dus deze zijn helaas echt gekrompen. En zijn dat al geweest voordat ik ze überhaupt voor het eerst droeg.
Ok, dan kan er een ritsje in, dat heb ik eens laten doen omdat ik dan gemakkelijker in laarzen kwam. Maar helaas, de schoenmaker zei dat dat niet meer kon. Het volgende voorstel van hem was elastiek. Eh, pardon? Dat gaan we dus lekker niet doen, dat vind ik zo lelijk. Dat wordt grauw van kleur, rekt uit, enz. Dus nee, dat is zonde van deze hele dure laarzen. En met elastiek zijn ze compleet verpest. Dus ik heb ze weer meegenomen. En ze maar weer in de kast gezet, want tja, verpesten ga ik niet doen.
Dan maar eens oprekken. Helaas, na een week zijn ze weer opnieuw gekrompen. Dus oprekken is niet blijvend. Ritsen er in laten zetten bij Petrie zou 80 euro gaan kosten!!! Dat is wel absurd veel.
Dus de laarzen weer in de kast.
Maar nu ben ik creatief geworden. En ja, ze passen gewoon weer. Het probleem zit namelijk in de bovenkant van de schacht ,daar moet het dikste van de kuit door en dat gaat niet. De rest van de schacht is prima.
Kijk wat ik gedaan heb.

Het mes er in. Ja, letterlijk. Eerst wel even slikken, want het zag er niet uit. Maar ja, ik weet dat het ook zo lelijk was toen er ritsen in zouden komen. En het eindresultaat was wel mooi.

Afbeelding

Daarna heb ik de grijze en bruine randjes van het leer weer zwartgemaakt. En even gepast. Voor de foto heb ik de laars even open gezet:
Afbeelding

Daarna heb ik heel voorzichtig er gaatjes in gemaakt met een gaatjes tang en een veter er door gehaald:

En voila, 2 chique laarzen die heel netjes geworden zijn en die gewoon weer aan te trekken zijn. :D :D :D

Scheelt weer een eurootje of 300 voor nieuwe. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-19 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Wil je op mijn foto stemmen voor het Nederlandskampioenschap onderwaterfotografie? Bedankt. https://duikeninbeeld.tv/reizen/onk2019 ... o_id=88263

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Linde99

Re: Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:48

Creatief zeg! Vind het er nog leuk uit zien ook :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:52

Ik vind het knap dat je het verzonnen hebt, maar ik kan het echt niet mooi vinden. :=
De gaatjes zitten niet recht naast en boven elkaar, en waar je hebt gesneden is echt nog heel duidelijk te zien.

Ik had elastiek mooier gevonden, maar toch €80,- betaald bij Petrie voor nette ritsen...

25-9-2019 Gibbie geeft gas op de paarse heide
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:55

Ik vind het idee ook best goed en creatief, maar de uitvoering minder geslaagd.
Maar ach, het werkt blijkbaar en dat is het belangrijkste :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 13:56

Kaitlyn schreef:
Ik vind het knap dat je het verzonnen hebt, maar ik kan het echt niet mooi vinden. :=
De gaatjes zitten niet recht naast en boven elkaar, en waar je hebt gesneden is echt nog heel duidelijk te zien.

Ik had elastiek mooier gevonden, maar toch €80,- betaald bij Petrie voor nette ritsen...

Ik vind dit dus VELE MALEN MOOIER dan elastiek, dat ging echt niet gebeuren. En ritsen in laarzen die toch al wel gebruikt zijn? Dan had ik net zo goed 300 neer kunnen leggen voor nieuw. Ze zijn immes al gebruikt en dus zie je her en der al wel wat op het leer. Ik ben heel erg blij met het resultaat en een prof zou het niet beter kunnen doen. Ik heb zo wel alle details op de foto gezet, had dat ook minder kunnen doen en dan had je niet gezegd dat het niet netjes was waar je gesneden had. Want dat is nu allemaal netjes bijgewerkt en zwart gemaakt. Dat heeft die schoenmaker met de ritsen 15 jaar geleden dus niet gedaan. Dus dit is echt heel netjes gelukt. Ben er erg blij mee. Scheelt gewoon 300 euro. <3

Wil je op mijn foto stemmen voor het Nederlandskampioenschap onderwaterfotografie? Bedankt. https://duikeninbeeld.tv/reizen/onk2019 ... o_id=88263

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:57

Ik denk dat een prof wel wat netter en rechter had gesneden. Ik denk dat Kaitlyn dat bedoeld?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 13:57

Cayenne schreef:
Ik denk dat een prof wel wat netter en rechter had gesneden. Ik denk dat Kaitlyn dat bedoeld?

Nee hoor, ik zal die oude laarzen eens opzoeken op stal, dan zie je wel dat dat vele malen lelijker is. En dat was een schoenmaker. Dit is echt heel erg netjes hoor. Ik ben een pietje precies.
Blokje in de laars, metalen lat er langs, stanleymes. Daarna zwart maken, dan gaatjestang, gaatjes zwart maken, en de veter er door.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:59

Wow, ik vind het wel lef hebben, een mes zetten in leren rijlaarzen, zou ik niet durven. Zo kun je er nog prima mee rondrijden, van een afstandje zie je het niet eens lijkt me. Maar waarom kon een rits niet volgens de schoenmaker? Ik heb een paar jaar geleden ook ritsen laten zetten in mijn oude petrie perfects, gewoon bij de schoenmaker voor een paar tientjes.

Ik draag die overigens niet meer, ben inmiddels zwaar Ariat fan, dus als je toevallig mijn maat hebt, kun je die altijd nog van me overnemen :P

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es M1+1 <3
[RIJ-ITP] Meet Estival & [RIJ-ITP] 2018, een jaar lang Estival

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:02

Ik ben dus bij de schoenmaker geweest, hij zei dat het leer te dik was?? En ik had notabene dezelfde laarzen mee met rits als voorbeeld. Toen ie met dat elastiek als voorstel kwam ben ik maar weggegaan. En 80 euro vond ik bij Petrie te veel (via een ruitersportzaak), omdat het een vorige keer iets van 25 euro gekost had. Dus de laarzen zijn gedesillusioneerd in de kast beland. Daarna dus laten oprekken, dat hielp wel 1 week, ze krompen gewoon net zo hard weer. Dus weer in de kast.
Ik snap het dus ook niet dat ritsen niet zouden gaan.

Ariat ben ik niet zo'n fan van denk ik, want volgens mij hebben ze geen hoge laarzen. Ik heb echt hoogte 54-56 nodig bij schoenmaat 42 en kuit 40. En wil er ook nog op kunnen lopen. En ze mogen best wat stugger zijn dus.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:06

Heb je ook een foto van dichterbij? En heb je een leren veter gebruikt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:06

Als zadelmaker met weinig ervaring zou ik dit echt al veel netter kunnen. Wat zonde van je laarzen. Dit gaat ook niet goed blijven vrees ik.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:08

Ik ben wel benieuwd naar een foto dat je ze aan hebt met vetersluiting erbij :-)

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:08

Ik vind het wel heel mooi, creatief en superuniek. Dit heeft niemand, wel lef dat je het gedurfd hebt.
Bovendien ga je ze zo weer dragen, dat is beter dan in de kast laten liggen of je ergeren dat ze "verpest" zijn. Wat mij betreft mag je best trots zijn op je werk!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:10

Heb je een fotootje dat je ze aan hebt? Ben wel benieuwd hoe het er dan uit ziet!

Wel gedurft hoor!

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:11

Ziet er goed uit! Creatief opgelost ook, nu kun je ze in ieder geval gaan gebruiken. Ben benieuwd hoe ze rijden!

Bedankt voor onze mooie tijd samen Appie <3

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:11

germie schreef:
Ik ben dus bij de schoenmaker geweest, hij zei dat het leer te dik was?? En ik had notabene dezelfde laarzen mee met rits als voorbeeld. Toen ie met dat elastiek als voorstel kwam ben ik maar weggegaan. En 80 euro vond ik bij Petrie te veel (via een ruitersportzaak), omdat het een vorige keer iets van 25 euro gekost had. Dus de laarzen zijn gedesillusioneerd in de kast beland. Daarna dus laten oprekken, dat hielp wel 1 week, ze krompen gewoon net zo hard weer. Dus weer in de kast.

Ariat ben ik niet zo'n fan van denk ik, want volgens mij hebben ze geen hoge laarzen. Ik heb echt hoogte 54-56 nodig bij schoenmaat 42 en kuit 40. En wil er ook nog op kunnen lopen. En ze mogen best wat stugger zijn dus.

Ah, jammer, dan zou je ook niets aan mijn oude petries hebben, smallere kuit en kleinere voetmaat. Ik kon juist niet lang lopen op de petries en op mijn huidige wel, zo zie je weer, voor elke ruiter een eigen type laars :)

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es M1+1 <3
[RIJ-ITP] Meet Estival & [RIJ-ITP] 2018, een jaar lang Estival

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:40

aaidaa schreef:
germie schreef:

Ah, jammer, dan zou je ook niets aan mijn oude petries hebben, smallere kuit en kleinere voetmaat. Ik kon juist niet lang lopen op de petries en op mijn huidige wel, zo zie je weer, voor elke ruiter een eigen type laars :)

Deze lopen juist heerlijk, ik kan meestal niet lopen op laarzen met een rits achter, die knikt precies op de pees en dat doet pijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:41

Cayenne schreef:

:j
Ik vind de veters ook erg dik erin.
Nu vind ik op zich een schoenmaker niet meteen een professional, daar zitten ook een hoop slechte tussen. Maar dan had ik ze opgestuurd naar Petrie (€80 of nieuwe voor €300, dan had ik het wel geweten).

Ik vind het wel flauw dat er nu foto's tussenuit zijn gehaald, waar je in detail dus wel ziet dat het niet allemaal even recht is. :+

Maar ik ben blij dat TS het heel erg mooi vindt, en hoop dat ze er nog veel jaren plezier van heeft! :j :D

25-9-2019 Gibbie geeft gas op de paarse heide
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:43

freetorun schreef:
Heb je een fotootje dat je ze aan hebt? Ben wel benieuwd hoe het er dan uit ziet!

Wel gedurft hoor!

Even snel met een spijkerbroek aan. Ik zie dat ik nog iets moet bijwerken. En met rijbroek aan kan ik de veters strakker trekken. Maar dit is dus het idee straks. Misschien moeten er wel roze veters in. :+ (dit zijn gebruikte veters die ik nog had).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-19 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:44

Als je ze zo aan hebt vind ik het er best netjes uit zien :-) Prima oplossing voor een paar rijlaarzen dat je anders niet gaat dragen :-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:45

Apple schreef:
Als je ze zo aan hebt vind ik het er best netjes uit zien :-) Prima oplossing voor een paar rijlaarzen dat je anders niet gaat dragen :-)

Het was echt zo van dit, en anders gooi ik ze wel weg. Hoewel ik deze laarzen dus gewoon erg fijn vind zijn ze niet zo geliefd meer geloof ik. :')
Ik had natuurlijk nog een andere schoenmaker kunnen zoeken, maar ik was het ook best wel zat, Telkens kom je deze laarzen weer tegen met opruimen en telkens probeer je weer wat. Ik heb ze 2 keer laten oprekken, maar ze willen gewoon niet ruimer worden. Als de laazen niet goedschiks meewerken, dan maar kwaadschiks. :D

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:46

Apple schreef:

Helemaal mee eens, inventief gevonden en je kan er mooi mee verder. Top !

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:47

belle_boef schreef:
Heb je ook een foto van dichterbij? En heb je een leren veter gebruikt?

Nee, gewoon een gebruikte zwarte veter. Die had ik nog liggen. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:48

Dat je dit beter vind dan een rits of rekker ontgaat me echt compleet. Maar over smaak valt niet te twisten.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 14:54

poes schreef:
Dat je dit beter vind dan een rits of rekker ontgaat me echt compleet. Maar over smaak valt niet te twisten.

Rits was eerste keus, kon niet. Elastiek was geen optie. En dit wel. Dus ik deel gewoon mijn creativiteit. En ben er zelf blij mee.