Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Lanoca

Re: Wat doe je met rijlaarzen die gekrompen zijn? Juist, dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:56

Mag ik jouw idee overnemen? Op deze manier zou ik mijn oude laarzen nog af kunnen dragen. Zou ik per pb nog wat afmetingen kunnen krijgen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:06

Ik had de 80 euro betaald hihi
Maar lekker creatief ben je wel, nu kun je ze weer gebruiken.
Vraag mij wel af hoelang dit mooi blijft zitten

Aaron
Elmar
Lucky

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:10

Lanoca schreef:
Mag ik jouw idee overnemen? Op deze manier zou ik mijn oude laarzen nog af kunnen dragen. Zou ik per pb nog wat afmetingen kunnen krijgen?

Ja hoor. Je mag van mij de details wel weten.

Je hebt nodig:
1 houten blok om de laars goed op plat te drukken voor het snijden
1 stanleymes
1 metalen liniaal
goed opletten bij de lussen voor de laarzentrekkers, dus eerst even in de laars kijken voor je gaat snijden
1 zwarte stift om het leer weer zwart te maken
2 veters
1 gaatjestang.

De lengte: wat je zelf prettig vindt. Ik heb ze iets verder gesneden dan nodig, maar zo komt er geen spanning op het onderste stuk en is er geen kans op doorscheuren. Al denk ik niet dat dit zal gebeuren, maar nu zeker niet.

Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:25

Ik zou een leermes proberen te gebruiken en zonder liniaal. Zet je lijn uit en gewoon recht snijden. Onderaan zou ik een rondje maken tegen uitscheuren.

Dit gaat volgens mij sowieso uitscheuren aan de veters.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:34

Bedankt, zouden strookjes zwart kangaroo leer of hoeden elastiek dan beter zijn? Wat is zo speciaal aan een leermes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:37

Oh wat intens zonde van zulke mooie laarzen.. Ik snap oprecht niet dat je dit niet door iemand hebt laten doen die weet waar hij/zij mee bezig is. Dit gaat gegarandeerd scheuren en het is zo onregelmatig.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:46

Ben zelf westernruiter dus niet echt veel verstand van al die hoge laarsjes in de Engelse tak van het paardrijden, neem dus ook niets persoonlijk want verstand heb ik er niet van.
Persoonlijk vind ik dat je het wel netjes hebt opgelost, echter denk ik inderdaad zoals anderen dat de snee op een gegeven moment gaat doorscheuren tot aan je zool. Indien dit zou gebeuren ben je wel massa's geld kwijt door je goedkope oplossing, terwijl de €80 voor een rits de duur van de laarzen had kunnen verlengen.

De afwerking kon inderdaad ook misschien iets mooier, maar ach. Paardrijden staat voor mij niet in het teken van schoonheid maar gewoon lekker comfi op je paard zitten!

Laat je weten hoe ze zaten tijdens het rijden? Ik ben eigenlijk wel benieuwd :)

De commentaar van anderen niet aantrekken, de kritiek mag je wel aanvaarden. Het is de manier hoe het gezegd wordt dat alles bepaalt ;)

Wicked always wins

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:48

Ik vind het wel mooi gelukt, zeker voor laarzen die je anders weg had gegooid. Met uitscheuren zal wel meevallen. Gewoon niet te strak aantrekken de veters.
Voor het mooie had ik alleen het puntje afgerond aan de bovenkant.aan de achterkant zeg maar

my haflinger horse lucydan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:52

Paralian schreef:
Oh wat intens zonde van zulke mooie laarzen.. Ik snap oprecht niet dat je dit niet door iemand hebt laten doen die weet waar hij/zij mee bezig is. Dit gaat gegarandeerd scheuren en het is zo onregelmatig.

Nee hoor. En ik heb dus ooit eens ritsen in laarzen laten zetten en dat was lelijker dan dit geworden. Leer was niet bijgewerkt en was onregelmatig, dit niet. En zo zijn ze weer bruikbaar. Ik had echt zoiets van anders kan ik ze alsnog wel weggooien. En ik vind het resultaat erg mooi. Dus dacht ik ik deel het lekker.
Ik had ze al 3 jaar in de kast staan en deed er niets mee omdat ik al van alles geprobeerd had, maar helaas zonder blijvend resultaat. Elastiek heb ik eens een voorbeeld van gezien wat erg lelijk was (was er achter gestikt, en niet bijgewerkt en dus ook lelijk, wil je het mooi doen , dan moet het tussen het leer gelegd worden).
Met die laarzen met ritsen die niet zo mooi zijn heb ik gewoon winstpunten gehaald, dus dat kan met deze laarzen ook zeker. Je zit er niet met je ogen zo bovenop he. Zondag ga ik ze testen.

En het leer scheurt niet verder hoor, want er komt onderaan geen druk op te staan. Ik heb de snee lang genoeg gemaakt om daar geen druk op te zetten. Daar zit de veter strak. Bovenin zal die aangetrokken worden. Maar ook daar ben ik niet bang voor uitscheurende oogjes, dat gebeurt immers ook niet met een beugelriem en ik heb ook schoenen zonder oogjes die niet uitscheuren.

Hoedenelastiek ken ik niet. Kangarooleer er achter? Ik weet het niet. Ik vond dit mooi en had ik allemaal liggen.
Zondag testen.

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:55

Weggooien is ook zonde, nu heb je er tenminste nog iets aan :)

Ik heb ooit eens een spie in mijn laarzen laten zetten door een schoenmaker. Dan maken ze de laars aan de achterkant open en dan zetten ze er een V-vorm van leer in. Destijds kostte het iets van 15 euro per laars ofzo en je ziet er niet zoveel van want het zit toch aan de achterkant.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:59

Oscar schreef:
Weggooien is ook zonde, nu heb je er tenminste nog iets aan :)

Ik heb ooit eens een spie in mijn laarzen laten zetten door een schoenmaker. Dan maken ze de laars aan de achterkant open en dan zetten ze er een V-vorm van leer in. Destijds kostte het iets van 15 euro per laars ofzo en je ziet er niet zoveel van want het zit toch aan de achterkant.

Ik ken mensen die gewoon een stukje uit rubberen laarzen knippen ja. Maar staat dat dan niet open? Hier trek ik het gewoon weer aan als de laars aan is. Want de bovenkant van de kuit is immers dunner dan in het midden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:01

Gewéldig! Wat fijn dat je je laarzen weer aan kunt en je hebt iets heel unieks zo. Echt slim opgelost! Misschien dat je een leren veter zou kunnen pakken, dat is misschien net wat netter dan nylon?

Dik een jaar geleden heb ik de schaar in een gloednieuwe deken van ruim 200 euro gezet. Dus ik herken je even-slikken-moment helemaal. Deken is overigens helemaal goed gekomen, mijn paard heeft een lastig model en iedere deken moet worden aangepast voor hem. Toch juist alleen maar fijn als je dat zelf kunt regelen? :)

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:02

Bij mijn hadden ze een inkeping gemaakt van de bovenkant tot ongeveer halverwege de laars. Daar zetten ze dan een stuk leer in V-vorm in. Als je er een dikke reep leer tussen zou zetten dan krijg je inderdaad een vreemd iets, maar doordat ze het in V-vorm zetten, zie je er maar weinig van.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:06

Een leerles is veel scherper mits goed bijgehouden en zal dus netter snijden. Met mijn mes kan ik je arm scheren :D zonder iets van druk.

Waarmee heb je de gaatjes gemaakt?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:24

Ik bedoelde een kangaroe leren strookje in plaats van een ronde veter. Dan ligt het plat. Dat hoeden elastiek is rond en rekt mee, in mijn jodpurs zitten ook elastieken veters. Ik denk ook voor mijn eigen laarzen, dus voel je niet geroepen om het zelf te veranderen. Mijn laarzen staan al 20 jaar in de kast, dus ouderwets model nu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 16:25

poes schreef:
Een leerles is veel scherper mits goed bijgehouden en zal dus netter snijden. Met mijn mes kan ik je arm scheren :D zonder iets van druk.

Waarmee heb je de gaatjes gemaakt?

Met een geleende gaatjestang, ik heb zelf een professionele, maar ben hem kwijt. En hij moet ergens in huis liggen. Maar was het na 2 dagen zoeken zat :( :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:03

ai dat zijn dure dingen... maken wel mooie gaatjes :) Niettemin ben ik toch benieuwd hoe het zich gaat houden!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 04:52

Ik vind het leuk gevonden, creatief!

Niemand zit er verder met z'n snufferd zo dichtbij, en ik hoop voor je dat het houdt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 06:09

poes schreef:
ai dat zijn dure dingen... maken wel mooie gaatjes :) Niettemin ben ik toch benieuwd hoe het zich gaat houden!

Ben ik eigenlijk totaal niet bang voor. Dit is rundleer en erg dik. In schoenen houdt het ook en daar komt meer spanning op.

Ik zit er zelfs aan te denken om hetzelfde te doen bij laarzen waar ik wel gewoon in kan komen. Eerst een testritven anders gaat paar 2 ook dezelfde aanpassing krijgen.

Straks een nieuwe trend. Ik was ooit de eerste met een gouden biesje op mijn blauwe rijjasje. Toen ineenshad iedereen het ( jasje was mijn eigen ontwerp ook, laten maken in Thailand). :D

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 07:41

Nieuwe trend zal t niet gaan worden, denk ik. Vind t knap dat je dit bedacht en gemaakt hebt, maar vind t echt heel erg lelijk

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 07:53

Ik was toch naar iemand gegaan met verstand van zaken. Zo heb ik mijn Petries die te wijd geworden waren (want zelf veel afgevallen) bij Peter van Huet in Bunnik gebracht. Die man levert topwerk, doet alleen Petrie en weet waar hij het over heeft. Ik vind het creatief bedacht, maar zou het zonde vinden van zulke dure laarzen om er zelf het mes in te zetten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 07:59

Ik vind het erg stoer moet ik zeggen, weet niet of ik het inderdaad recht zie maar dit zou ik ook veel mooier vinden dan een rits of elastiek :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:07

Mooi gedaan. Zwarte sokken eronder en iedereen denkt dat je exclusieve laarzen gekocht hebt !
Wel moedig om er zo het mes in te durven zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:24

Of het zonde is van de laarzen, tja, dat hangt er maar vanaf wat je smaak is denk ik. Als het houdt en je bent er zelf blij mee dan is het toch beter dan ze in de kast te laten staan, lijkt me!?

Ik vind het creatief en netjes gedaan, ik zou zoiets echt zelf niet kunnen haha ;)

Pepfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:38

Ik vind het eigenlijk wel een goede oplossing! Altijd beter dan dat ze ongedragen in de kast staan :) :)

https://www.instagram.com/art_by_tamar/
Hier ⬆ vind je al mijn tekeningen en schilderijen!