Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

SusanH
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:36

Dat schema snap ik niet helemaal, maar ik weet van mezelf idd wel dat de grootste angst is om de controle te verliezen. Paard gaat er vandoor, ik kan niks houden, val er af en raak gewond (of erger). Maar vanmorgen dus maar mooi ervaren dat het ook anders kan. Paard gaat er vandoor, ik blijf rustig en heb hem binnen iets meer dan een kwart rondje weer terug.

En door die angst om de controle te verliezen ga ik extreem focussen op de dingen waar ik geen invloed op heb, zoals wie er in de bak rijdt, wat er om me heen gebeurt etc. Terwijl ik juist moet focussen op mijn paard, gewoon lekker rijden en in die flow proberen te komen. Maar goed, vanmorgen dus goede flow, we waren lekker aan de gang toen hij schrok. Ik bleef bij mijn paard en kon het goed oplossen.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:45

SusanH schreef:
Ik denk dat je meer hebt aan wat jetm zegt dan teambijJill eerlijk gezegd. Eerst werken aan vertrouwen en comfortzone vergroten. Zo ben ik ook aan de slag gegaan met mijn juf.

Ik ben echt trots, vanmorgen mijn grootste angst paard schrok en schoot weg in galop. Ik bleef zelf rustig, kreeg hem vrij vlot terug. Na een rondje stappen weer aan gegalloppeerd en lekker verder kunnen rijden. Dat had ik een aantal maanden terug echt niet gekund. Dan was ik verstijfd en daardoor waarschijnlijk juist gevallen.

Wat goed!! :):)

Wij hebben een keer op stal een Clinique gehad over rijden met angst. Was echt ontzettend interessant! Ben alleen even zo gauw vergeten hoe ze heette die de Clinique gaf 8)7 Maar heeft me wel geholpen, was in ieder geval goed om er eens zo bewust mee bezig te zijn!

Ik ben benieuwd hoe ik weer op stap als ik terug kom. Zit nu voor een maand in Moskou en het rijden ging echt lekker voor ik wegging! Proberen om niet teveel na te denken en gewoon lekker aan de gang! haha.

† M'n kleine lieve mip.. Rust zacht!

Senergy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:50

Even voorstellen. Ik ben 48 jaar, vroeger paardgereden, voornamelijk recreatief buitenritten op een zeer brave B pony totdat ik er heel hard af viel omdat mevrouw het nodig vond in de 10e versnelling te gaan. Ik ben na de val niet meer gaan rijden. Nu, zo'n 30 jaar later ben ik naar de manege gestapt en me aangemeld voor privelessen. Inmiddels heb ik er een aantal van gehad. Ipv een B pony rijd ik nu een mooie zwarte Fries. Maar niet zonder zenuwen hoor. Gelukkig heb ik een fijne instructeur die precies ziet wanneer ik spanning opbouw en mn paard geeft ook onmiddelijk reactie. Ondanks de zenuwen vind ik het weer superleuk!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:19

Wat lees ik toch weer een fijne vooruitgangen! Ook tegenslagen, maar je kunt niet altijd vooruitgaan. Jullie komen er evengoed wel!

Ikzelf ben weer wat gestopt met rijden. Op mijn werk rijd ik niet echt meer. De 2 paarden waar ik zo op durfde te stappen zijn weg. Nu 1 merrie waar ik wel op durf maar daar ga ik dan meestal in het bos op. Ook al even niet meer gedaan.
Pas geleden vanuit school wel een buitenrit op een manege georganiseerd. Gewoon 2 dagen op 2 verschillende (vreemde) pony's gereden. *\o/*
Ik was wel wat groot voor die pony's, moet ik eerlijk in zijn. Ik merk wel dat ik op een D pony fijner rijd dan op een paard. Voelt vertrouwder. Daar ben ik dus ook zonder aarzelen opgestapt.
Eerste pony was van een vriendin en een geschatte leeftijd van 38 jaar :D Word nog actief mee gereden omdat ze van stilstaan gek word. Rust roest zeg maar. En echt, alsof je een 4 jarige onder je kont hebt :=

Afbeelding

Ik baal trouwens nu soms ontzettend dat ik 4 jaar geleden geen rijpaard heb gekocht ipv een Welsh A. Die gaat binnenkort onder het zadel en ondanks mijn angsten zou ik er zó graag op willen rijden := Was ze maar een halve meter groter :=
Afbeelding
Wel heel veel plezier in het 'zadelmak' maken dus misschien komt er ooit een jonkie om zelf mee te prutsen en op te stappen als ik her aandurf :D

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

SusanH
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:41

Nou van de week weer een grote angst getrotseerd, buiten rijden met harde wind. Het idee dat hij er vandoor schiet met harde wind laat me niet los, had hiervoor 2 paarden die erg op winderig weer reageerden. Nu ervaren dat Hocus er niks op doet. Uiteindelijk kon ik er echt fijn aan rijden. Maar moest wel een drempel over.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:46

Het is echt een leuke pony, maar hoop toch echt voor dat beestje dat je een passend zadel gaat zoeken voor er iemand op klimt, een staartriem is een lapmiddel....en iemand wees je ook op de niet passende peesjes...

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...