Ruiter blessures

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:18

anjali schreef:
Wat een vreselijke verhalen!Ik begon net mijn moed weer een beetje terug te krijgen na een gebroken knie vorig jaar ,maar nu gaat de durf weer weg!

Ach nee! Dit zijn de vallen waar ik wat aan heb overgehouden. Er zijn ook talloze keren dat ik gevallen ben en niks heb overgehouden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:18

Ik heb ooit mijn enkelbanden gescheurd na een val. Dat hebben ze in het ziekenhuis niet gezien (niet gebroken, dus je kan er op lopen), en daar heb ik nu nog lol van. >;)

En eenzijdige bekkeninstabiliteit na een val. Daar heb ik gelukkig nu geen last meer van.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:24

anjali schreef:
Wat een vreselijke verhalen!Ik begon net mijn moed weer een beetje terug te krijgen na een gebroken knie vorig jaar ,maar nu gaat de durf weer weg!

Ik heb veeeeeeel meer fysieke gevolgen van mijn drie zwangerschappen en bevallingen dan van het paardrijden en dat vindt iedereen maar normaal :D :D :D
Dus het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt, mensen die pijn hebben over hun heel lijf omdat ze 90% van de tijd zitten (bureaustoel/zetel) hebben ook last, Wij krijgen er tenminste nog iets voor terug :D

Cogito ergo sum < equito ergo vivo

anjali

Re: Ruiter blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:17

Het is zeker waar dat je door te weinig gaan bewegen ook allerlei aandoeningen kunt krijgen.De meeste ongelukken die ik heb gehad kwamen door mijn eigen fout of door die van mensen om me heen. Dat is dan minder erg. Maar 1 keer ben ik expres gericht raak geschopt zonder voor mij aantoonbare reden. Dat heeft mijn basisvertrouwen wel geschaad.Nu ben ik wel voorzichtiger geworden.Echter,zonder paarden zou ik niet kunnen leven. /3

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:30

Hoe dan? :oo
Ik ben al talloze keren gevallen, getrapt tegen mijn knieën, bijna gebeten op mijn hoofd ( := ) en zelfs een keer gevallen van een pony die vervolgens op mijn buik ging staan maar gelukkig er vanaf schraapte. Niks aan over gehouden O:)

(heeel eng om dit te typen, zal volgende week vast fout gaan :evaw: )

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:20

Tja, een ongeluk zit in een klein hoekje. Als volwassene ben ik na een onderbreking van 14 jaar weer opnieuw gaan rijden. Na ruim 2 jaar er voor het eerst afgevallen, niet echt pijn gedaan. Toen in 2017, ruim vier jaar daarna twee keer gevallen waarvan één keer op het asfalt en beide keren op zelfde stukje van mijn lichaam geland. Wel stijf geweest, maar geen probleem.
Tot afgelopen januari.... Toen ben ik heel ongelukkig geland en heb ik mijn bovenarm gebroken....

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:17

Ik heb gelukkig nog steeds niks ernstigs gehad, maar wel een paar keer bijna. 1 keer zou ik op stdandrit gaan bij een manege en zouden we eerst in de bak even rijden, nou daar dacht het paard even anders over. Hij gaf een hoge bok en ik viel bijna tegen de bakrand aan. Ik ben toen een jaar bang geweest om te galopperen. Ook was ik een keer zonder zadel aan het rijden, gleed ik er af en kwam hoef bijna tegen mijn hoofd ( ik weet het heel slecht maar ik was vergeten mijn cap op te doen). En de meest recente is 1 jaar geleden. Toen was ik samen met mijn paard aan het galopperen en viel ze op mijn been. Gelukkig schrok ze daarvan en stond ze meteen op, want anders had ik misschien wel iets gebroken kunnen hebben, toen alleen knie gekneusd. Ik kan nu niet meer goed op een 'normaal' zadel zitten, trek dan een hele holle rug. Weet niet of het hiermee te maken heeft maar voor deze dingen nooit last van gehad

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 07:52

Als 13 jarige mijn enkel gebroken, wat een ellende was dat, wilden ze me verminken met een pin, ik heb ze in het ziekenhuis uitgescholden, want zelfs ik kon zien dat de botten gewoon recht zaten. Ineens was het niet meer nodig. Dus 5 weken gips. Dat had achteraf met 3 weken ook genoeg geweest. Ik mocht er niet mee paardrijden, maar dat ging niet. Ik had al heel snel een manier gevonden om de krukken met touwtjes onder het stuur te hangen en zo naar school te fietsen, ik deed mee met gym en ging uiteraard gewoon door met paardrijden. Na die 5 weken die me afgenomen zijn mocht ik eigenlijk nog 4 weken niet sporten. Dat heb ik wel 4 dagen volgehouden, op dag 4 had ik een hardloopwedstrijd over 3km. Ik was wel laatste, maar heb wel meegedaan. Daarvoor heb ik dus met de voet in het gips gewoon getraind, maar achteraf was sporttape veel beter geweest en waren de spieren niet weggeweest. nee, nergens last van blijven houden.

Van een val met schaatsen ooit een hersenschudding gehad, ook niets aan over gehouden, ondanks dat ik ook hier geen rust kon houden.

Mijn kuitbeen uit de kom gehad door ijzel in combinatie met een duikset van 50 kg op de rug dragen en uitglijden. Ook dat is gewoon hersteld gelukkig. Ook de enkel dubbel gehad en bot op bot. Dat heeft een tijdje wel pijn gedaan, maar heb er geen duik om hoeven laten. Ik heb wel 3 weken wegens pijn net onder de knie waar de banden zitten van het kuitbeen wat uit de kom was niet kunnen paardrijden. Stap ging vaak wel, en dan zonder beugel. Na 2-3 weken kon ik zonder beugel ook weer draven en galopperen, maar in de beugel gaf een andere druk. Hardlopen ging na 4 weken weer.

Kniebanden verrekt gehad met snowboarden, half jaar last van gehad, maar geen dokter gezien. Ook dit is weer geheel hersteld.

Kortom, blessures krijg je niet alleen van paardrijden.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity.

Judithbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:43

Laatst ben ik samen met het paard gevallen. Tinker x Fries. Hij kwam op mijn been terecht. Gelukkig was die niet gebroken. Wel een paar dagen flink last van gehad. Ik heb door het hele huis gestrompeld. Ben er daarna nog wel direct even opgegaan voor vertrouwen. Nu merk ik toch wel dat ik beetje bang blijf.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:03

Ik ben als kind (10 jaar ongeveer) van mijn verzorgpony gevallen en waarschijnlijk mijn pols gebroken maar nooit iets durven zeggen tegen m'n ouders. Dus gewoon met pijn door gegaan en nu kan ik geen druk op mijn pols zetten (handstand etc kan ik dus niet.) Maar dingen dragen kan ik wel gewoon.

Op een ponykamp bij voltige van een dravende pony gesprongen, voelde een schok in mijn staartbeentje, 2 dagen pijn van gehad en sindsdien kan ik niet meer lang zitten zonder pijn.

Ook al 3x mijn ribben/rug gekneusd door plat op mijn rug te vallen bij het paardrijden, daardoor kan ik ook niet lang recht staan.

Het valt opzich allemaal wel mee, heb meer last van mijn schouder door een verkeersongeval dan die 3 dingen samen :o

Everything will be alright.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:20

Luca03 schreef:
Ik ben als kind (10 jaar ongeveer) van mijn verzorgpony gevallen en waarschijnlijk mijn pols gebroken maar nooit iets durven zeggen tegen m'n ouders. Dus gewoon met pijn door gegaan en nu kan ik geen druk op mijn pols zetten (handstand etc kan ik dus niet.) Maar dingen dragen kan ik wel gewoon.

Op een ponykamp bij voltige van een dravende pony gesprongen, voelde een schok in mijn staartbeentje, 2 dagen pijn van gehad en sindsdien kan ik niet meer lang zitten zonder pijn.

Ook al 3x mijn ribben/rug gekneusd door plat op mijn rug te vallen bij het paardrijden, daardoor kan ik ook niet lang recht staan.

Het valt opzich allemaal wel mee, heb meer last van mijn schouder door een verkeersongeval dan die 3 dingen samen :o

Wat erg dat je dat niet durfde te zeggen :oo
Zou best kunnen dat je staartbeentje gebroken was, dat heelt als het goed is vanzelf, dus was toch niet al te veel aan te doen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:28

Sophie_Wind schreef:
Luca03 schreef:

Wat erg dat je dat niet durfde te zeggen :oo
Zou best kunnen dat je staartbeentje gebroken was, dat heelt als het goed is vanzelf, dus was toch niet al te veel aan te doen.

Lag niet aan mijn ouders ofzo, ik was eerder te beschaamd om het te zeggen :') ben van kinds af al redelijk perfectionistisch met faalangst.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:35

Ja snap ik, maar zo erg voor jou.

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:14

Hoi iedereen, ik ben gister met mijn elleboog tegen een paal aangeknald en werd meteen dik en deed veel pijn. Toen ik uit was meteen naar de huisarts gegaan. Die zei dat het gekneusd was, maar als ik er last van zou blijven houden dat ik dan foto's moest laten maken. Nu is het nog steeds dik en pijnlijk en ben echt heel bang dat het gebroken is. Ik weet dat het hier eigenlijk niet hoort maar weten jullie misschien wat het zou kunnen zijn?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:43

Bokt990 schreef:
Hoi iedereen, ik ben gister met mijn elleboog tegen een paal aangeknald en werd meteen dik en deed veel pijn. Toen ik uit was meteen naar de huisarts gegaan. Die zei dat het gekneusd was, maar als ik er last van zou blijven houden dat ik dan foto's moest laten maken. Nu is het nog steeds dik en pijnlijk en ben echt heel bang dat het gebroken is. Ik weet dat het hier eigenlijk niet hoort maar weten jullie misschien wat het zou kunnen zijn?

Wij kunnen via een computer scherm helaas niet naar jouw elleboog kijken. Ik zou gewoon foto's laten maken, better safe than sorry.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:42

pff wat een verhalen en gebroken botten
Ik zelf heb 'gelukkig' maar 1x mijn pols gebroken toen ik van een pony viel tien jaar geleden. Was niet zo'n hele erge breuk, dus heb er nooit last van.
Verder was er 3 jaar geleden een paard langs mijn hiel gekomen. Hij schrok en sprong opzij en kwam dus langs mijn hiel. Gelukkig was het oppervlakkig, anders had mijn achillespees nog wel beschadigd kunnen worden. Op een litteken na ook nooit last van nu.
Ik ken wel veel mensen in mijn omgeving die heel wat gebroken hebben door paarden. Ongelukken zitten echt in een klein hoekje en een beetje pech hoort er ook bij..

16-03-2015 Eros
10-06-2017 Hayley (drachtig van In Style :D ➡️) [KS] [Volg] Spannend, de eerste keer..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:46

Bokt990 schreef:

Als je je arm nog wel kunt gebruiken denk ik (maar ik ben geen dokter!) dat het niet gebroken is. Want dan krijg je zwaar functieverlies,Overigens,toen ik mijn knie had gebroken werd dat door de huisarts ook niet herkend,hij dacht aan kruisbandletsel. Maar hij stuurde me wel door voor een foto en daaruit bleek dus dat het wel gebroken was.Ik kon toen absoluut niet meer staan op dat been.De pijn viel mee,het schijnt dat kneuzingen pijnlijker zijn dus daar is het niet uit af te leiden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:17

dat is wel een beetje een achterhaald idee hoor; dat als je het kunt gebruiken of belasten(ingeval van been of onderdeel van been) het alleen maar gekneusd is.
Met een flinke kneuzing kun je ook net zo goed kracht/functieverlies hebben de eerste dagen.

Maar genoeg mensen die bewezen hebben dat gebroken ledematen gebruikt/belast kunnen worden ondanks een breuk,ligt er maar net aan hoe en waar de breuk zit, Dus helaas zegt dat niet zoveel.
Daarmee is niet gelijk gezegd natuurlijk dat Bokt990 dr elleboog wel gebroken zal hebben. Tenslotte is het gisteren pas gebeurd en zo'n klap levert je wel een paar dagen (met een beetje pech weken) flink last op, ook bij een kneuzing. Dat er nog een zwelling zit is dus ook nog niet zo heel alarmerend wat betreft of het een breuk is ja of nee.
Gewoon overleggen met je ha om een verwijs voor foto's te krijgen. Dan heb je echt zekerheid of er een breuk zit ja of nee.
Daar kunnen wij niet over oordelen.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:20

Ik heb meer (langdurige) functieverlies in mijn schouder gehad met gekneusde ligamenten dan mijn nichtje met haar gebroken schouder. Dus dat zegt idd niets. :)

xLoveLightx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:51

Ik merk nu dat ik geluk heb gehad in mijn 11 jaar paardrijden.

Heb een keer mijn pols gekneust doordat in volle gallop mijn singel riem van mijn westernzadel knapte, dus ik viel er met zadel en al vanaf.
Door de klap op de grond een paar seconden geen lucht aan gekunnen.. erg eng! :oo
Hierna er toch zonder zadel erop geklommen en met gekneusde pols toch even draven en galloperen om mijn paard niet met schrikgevoel op stal te zetten... ik was alleen en kon daarna dus op de fiets nog in het donker naar huis...
2 weken last van gehad...

En op een schrikachtig manegepaard buiten gereden, tijdens de gallop geschrokken en 2 achter elkaar bokken waarbij ik verkeerd in het zadel terecht kwam en van het paard gelanceerd werd... bijna tegen het hekwerk... het werd even wit voor mijn ogen maar ben daarna er weer terug op gegaan en weer ‘normaal’ gegallopeerd...

Een keer mijn enkel gekneusd door een flinke verzwikking tijdens gym... maar dat telt niet!

Heb dus wel geluk gehad!! :=

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:55

Bokt990 schreef:

Nou ik heb gister foto's laten maken en ik heb gelukkig niks gebroken!

xLoveLightx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:09

Bokt990 schreef:
Bokt990 schreef:

Nou ik heb gister foto's laten maken en ik heb gelukkig niks gebroken!

Gelukkig! Gewoon je rust pakken dan!

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:28

In 2014 heb ik na een val een schouderblessure opgelopen waardoor 1 van mijn schouderbladen scheef staat. Met rijden zorgt dit ervoor dat ik mijn hand maar moeilijk stil kan houden en dat dit gebied snel pijnlijk is en vast zit. Gelukkig gaat dit na intensieve fysiotherapie beter.

2 jaar geleden is met springen mijn knie uit de kom geschoten, waarbij ik ook blijvende schade aan mijn knie heb opgelopen. Met rijden gaat het vaak wel als ik de nodige voorzorgsmaatregelen neem in de vorm van tape en soms een brace. Met springen ervaar ik vaak meer pijn omdat dit extra belastend is. Ook in mijn dagelijks leven heb ik soms last van mijn knie. Zo mag ik bijvoorbeeld niet verder dan 10 km fietsen, omdat mijn knie anders te veel belast word. Maar ondanks deze probleempjes zou ik het rijden echt voor geen goud willen opgeven, het is gewoon te leuk :)

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:46

Amber_Puck schreef:
In 2014 heb ik na een val een schouderblessure opgelopen waardoor 1 van mijn schouderbladen scheef staat. Met rijden zorgt dit ervoor dat ik mijn hand maar moeilijk stil kan houden en dat dit gebied snel pijnlijk is en vast zit. Gelukkig gaat dit na intensieve fysiotherapie beter.

2 jaar geleden is met springen mijn knie uit de kom geschoten, waarbij ik ook blijvende schade aan mijn knie heb opgelopen. Met rijden gaat het vaak wel als ik de nodige voorzorgsmaatregelen neem in de vorm van tape en soms een brace. Met springen ervaar ik vaak meer pijn omdat dit extra belastend is. Ook in mijn dagelijks leven heb ik soms last van mijn knie. Zo mag ik bijvoorbeeld niet verder dan 10 km fietsen, omdat mijn knie anders te veel belast word. Maar ondanks deze probleempjes zou ik het rijden echt voor geen goud willen opgeven, het is gewoon te leuk :)

Al eens cranio sacraal therapie geprobeerd? Mijn been is een keer geplet door mijn paard en daardoor heb ik er nu geen pijn meer van

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:58

Al eens cranio sacraal therapie geprobeerd? Mijn been is een keer geplet door mijn paard en daardoor heb ik er nu geen pijn meer van[/quote]

Ik heb hier zelf nog nooit van gehoort, maar ik ga een googelen :)