Wat voor broek als stalmedewerker

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 21:58

Urona447 schreef:
Ik heb ook weleens een proefdag meegelopen maar iedereen kreeg aan het einde van de dag netjes 50 euro in de hand gedrukt voor de moeite.

Vooral als je de bakrand heb staan te poetsen met de hand klinkt dit wel een beetje als uitbuiting.

Dat is nog netjes idd

Is net als met een keuring van een paard.

-Heeft het paard niks dan neem je het voor eigen kosten
Dus wordt je aangenomen neem je de ingestoken tijd voor eigen

-mankeert het paard wel wat zijn de kosten voor de eigenaar
Dus mocht je het niet worden geef dan een vergoeding

~Always~ Volwaardige tijger [o] #krabt.nl
https://www.facebook.com/AndreaMongolDerby/

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:03

Een proefdag is voor beide kanten toch mooi om te kijken of het iets is? Ik heb nu 2x een proefdag gehad, 1x met de paarden waarbij ik zelf aangegeven heb dat ik het niet zag zitten dus dat ze beter verder konden gaan met de andere sollicitanten, en 1x in een hondenpension waarbij ze voor de andere persoon kozen. Bij de paarden werkte ik een halve dag, in het pension een hele dag, ik vond het echt niet erg dat er geen vergoeding tegenover stond. Juist een mooie manier om te kijken of je in het team denkt te passen, of je achter de manier van paarden houden staat, of het werk je ligt enz..
Je hebt ook zelf aangegeven dat je open stond voor een proefdag natuurlijk, dat het nu niks is geworden is balen maar er komt vast wel weer eens een vacature voorbij en misschien dat het dan wel lukt.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

Travel_me

Re: Wat voor broek als stalmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:12

Ik wil hier wel even op reageren. Zit zelf in een ander vakgebied, maar ben echt tegen dit soort proefdagen. Helaas wordt je in de horeca bijna niet aangenomen zonder. Heb helaas al te vaak meegemaakt dat er meerdere uitgenodigd worden en dat ze dus gewoon een aantal dagen gratis extra personeel hebben. Kijk even een uurtje meekijken oke, maar zoals ook in dit geval werk je de hele dag en krijg je er niks voor. Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik een proefdag had en ik gebruikt werd voor de simpele taakjes (net zoals de dagen ervoor de andere proefdraaiers) en dat je later hoorde dat er allang iemand was aangenomen de week ervoor. Gewoon iedereen laten komen voor nop..
Dus ja eigenlijk vind ik dat hier wel regels aan verbonden moeten worden.
@TS: heel rot voor je! Hopelijk vind je snel een leuke andere baan :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 22:21

Travel_me schreef:
Ik wil hier wel even op reageren. Zit zelf in een ander vakgebied, maar ben echt tegen dit soort proefdagen. Helaas wordt je in de horeca bijna niet aangenomen zonder. Heb helaas al te vaak meegemaakt dat er meerdere uitgenodigd worden en dat ze dus gewoon een aantal dagen gratis extra personeel hebben. Kijk even een uurtje meekijken oke, maar zoals ook in dit geval werk je de hele dag en krijg je er niks voor. Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik een proefdag had en ik gebruikt werd voor de simpele taakjes (net zoals de dagen ervoor de andere proefdraaiers) en dat je later hoorde dat er allang iemand was aangenomen de week ervoor. Gewoon iedereen laten komen voor nop..
Dus ja eigenlijk vind ik dat hier wel regels aan verbonden moeten worden.
@TS: heel rot voor je! Hopelijk vind je snel een leuke andere baan :)

Mee eens

Bedankt momenteel blijf ik tot oktober bij mijn huidige werk. En tot die tijd lekker opzoek voor wat anders dan.

Nabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:44

Waarom zou je zo hard willen werken voor een habbekrats? Dat week wordt toch slecht betaald lees ik vaak. Of hoop je op te kunnen klimmen tot stal ruiter? Ik heb geen idee hoor, oprechte vraag.

De cursus: "omgaan met teleurstelling" is afgelast.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:49

Ik vind het best een vorm van uitbuiting om iemand een bakrand te laten schrobben en er achteraf niks voor te geven.Natuurlijk zijn het klussen die bij het werk horen.Maar mijn inziens is een proefdag meer kijken of je met de dieren om kan gaan en met het andere personeel.Meer een snuffeldag dan iemand de poten uit zijn lijf laten werken en dan vriendelijk bedanken...

Een vergoeding had toch op zijn minst gemogen.
Mijn zoon heeft ook wel eens proefdagen via het uitzendburo gedaan,die zijn toch ook betaald.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 23:32

Ik vind het ook tamelijk bizar dit. Toen ik las wat voor klusjes je kreeg met als uiting blaren op de handen, zadelkamer poetsen en karren schoonmaken en dan nog een gehele bakrand poetsen met zeepsop kreeg ik er geen best gevoel bij. En dan om 8.00 beginnen tot savonds.. Als je iets aanneemt heb je al recht op een proeftijd, daarin wordt je netjes betaald en kun je van beide kanten kijken of het klikt. Dit leek meer een actie om goedkoop de boel daar schoon te laten maken door een schoonmaakster voor niks. Wat een stal zeg!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 23:52

Waar woon je ergens ?
Heb overal door Nederland wel wat kennissen.
Mischien kan ik daar eens voor je horen ?

Wel balen dat het niks geworden is. Persoonlijk zou ik nog mailtje sturen met de vraag waarom niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:13

dees_daan schreef:
Een proefdag is voor beide kanten toch mooi om te kijken of het iets is? Ik heb nu 2x een proefdag gehad, 1x met de paarden waarbij ik zelf aangegeven heb dat ik het niet zag zitten dus dat ze beter verder konden gaan met de andere sollicitanten, en 1x in een hondenpension waarbij ze voor de andere persoon kozen. Bij de paarden werkte ik een halve dag, in het pension een hele dag, ik vond het echt niet erg dat er geen vergoeding tegenover stond. Juist een mooie manier om te kijken of je in het team denkt te passen, of je achter de manier van paarden houden staat, of het werk je ligt enz..
Je hebt ook zelf aangegeven dat je open stond voor een proefdag natuurlijk, dat het nu niks is geworden is balen maar er komt vast wel weer eens een vacature voorbij en misschien dat het dan wel lukt.

Als je ergens gaat werken onder contract is er ook gewoon nog proeftijd, die wel betaald is. Vind het echt raar dat er daarvoor dan ook een proefdag is, dat je op die dag keihard werkt en er dan niks voor krijgt :(

Je laat toch niet iemand voor nop al dat zware werk doen, kan er echt niet bij en vind het uitbuiting.

Wie weet waren ze wel niet eens opzoek maar zochten ze gewoon goedkoop iemand voor al die rotklussen die zijn blijven liggen.
De bakrand boenen hoort vast niet bij het dagelijkse werk.

[o]

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:40

verootjoo schreef:
dees_daan schreef:

Als je ergens gaat werken onder contract is er ook gewoon nog proeftijd, die wel betaald is. Vind het echt raar dat er daarvoor dan ook een proefdag is, dat je op die dag keihard werkt en er dan niks voor krijgt :(

Je laat toch niet iemand voor nop al dat zware werk doen, kan er echt niet bij en vind het uitbuiting.

Wie weet waren ze wel niet eens opzoek maar zochten ze gewoon goedkoop iemand voor al die rotklussen die zijn blijven liggen.
De bakrand boenen hoort vast niet bij het dagelijkse werk.

Ik vind het niet zo gek. Als je een bedrijf met dieren hebt wil je weten hoe mensen zijn en of ze wel echt ervaring hebben. Ik heb bij het pension samen gewerkt met een vaste medewerker en ben op pad gegaan met een andere medewerker, bij de paarden moesten we het erf vegen, leuk? Nah.. maar dat zijn juist wel de momenten waarop je een gesprek aanknoopt en ze een beetje kunnen kijken wie je bent en wat je interesses zijn en dergelijke. Bij het binnen en buiten zetten en uitmesten ben je toch vaak te fysiek bezig om echt een gesprek aan te gaan.
Ik lees ook dat TS samen met iemand anders was en dat het "best gezellig was" grote kans dus dat ze die 2 daar gewoon neergezet hebben omdat dat een klusje is waarbij je kan praten. Verder, tsja het was een topdag volgens TS, tot ze niet gekozen werd.. Ik vind het ook niet heel handig om dit zo op bokt te zetten want de paardenwereld is klein en als je daar een baan in wil hebben dan is het niet heel slim om nu te gaan afgeven op het bedrijf.
Het is hard werken in die wereld, met de leuke en minder leuke dingen er bij, daarom heb ik ook besloten om daar niet meer in verder te solliciteren maar lekker bij mijn huidige werk te blijven. Verdiend beter, is minder zwaar en ik vind het leuk om te doen dus ik vind het nu wel prima maar je moet de mentaliteit er wel voor hebben en dat kan je op een proefdag laten zien.
Ik ben iig heel blij met mijn proefdag op dat bedrijf met paarden geweest want ik heb s'avonds al aan kunnen geven dat ik het zelf niet zag zitten, als ik aangenomen was en daar tijdens mijn proefperiode achter was gekomen had ik mijn andere baan misschien niet meer gehad en zij nog steeds geen stalmedewerker.. Nu was het voor niemand een probleem.
Op het pension ook met een goed gevoel weggegaan en als reden gekregen dat ze wel erg twijfelden maar dat die andere persoon betere papieren had en dat ze daarom voor haar gekozen hadden, prima toch? Helder en begrijpelijk.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-19 08:14

En waar lees je dat ik afgeef over het bedrijf xD
Ik heb een leuke dag gehad.
Voor een proefdag was het hard werken.
Zelf had ik wel verwacht na die dag aangenomen te worden.
Nu dat niet zo is vind ik het aan de ene kant wel jammer dat er geen vergoeding tegenover stond omdat ik toch heel wat voor hun betekent heb in mijn ogen.

Ik geef er niet om dat het slecht betaald in deze branche
Zelf wil ik lekker in de buurt van paarden werken en als het even kan met ze werken.

Ik woon in Harlingen en hier in de buurt zijn maar weinig vacatures helaas

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:18

Dat bedrijven dit nog durven. Wat als je een ongeval hebt op zo’n dag?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:19

Jammer! Op naar de volgende.

Wat je wel nog kunt doen is je teleurstelling uitspreken en aan geven dat bij een volgende vacature je hoopt dat ze aan je denken, daar je zelf zo enthousiast bent om daar te werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:22

Wat jammer dat je geen baan hebt gekregen.

Maar ik ben het inderdaad wel met anderen eens dat als je iemand de hele dag laat schoonmaken en de blaren op de handen laat werken, dan is een briefje van 50 geven bij het weggaan toch wel het minste dat je kan doen zeg.... dat is nog steeds een koopje :=

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:28

Hier ben ik het ook mee eens. :j

Fijn dat jij die dag lekker gewerkt hebt maar een kleine blijk van waardering was op zijn plaats geweest.

Adelaide71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:32

Absurd..... dat er dus meerdere mensen gratis de boel hebben schoongemaakt... Snel op zoek naar iets anders TS!

~~~Holsteiner~~~
M: dressuur Z2+wp, springen L+wp
C: met vervroegd pensioen
R: Z1 dress +wp.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-19 08:32

Ik heb nog even een mail gestuurd met de vraag waarom ik het niet ben geworden.
Dan heb ik er zelf denk ik toch even wat meer rust bij

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:34

poes schreef:
Dat bedrijven dit nog durven. Wat als je een ongeval hebt op zo’n dag?

Ik heb het in het verleden ook wel gedaan en idd bij paarden bedrijven. Alle proefdagen bij andere werkgevers werden gewoon betaald.

Omdat TS het had over een grote schoonmaak in de stal zou je haast denken dat ze voor een dag ff een extra gratis hulp was.

Beetje jammer.

Zoek een baan buiten de paarden...daar word je wel gewoon betaald en nog meer ook.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:47

Als je was aangenomen, vond je het dan niet erg dat je niet betaald werd?

Lees tot je niet bent aangenomen nergens iets over dat je niet betaald werd, maar wel dat je het zo leuk vond, je het niet erg vond om de bakrand te soppen want dar was wel gezellig,...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:51

dromertje2 schreef:

Lees tot je niet bent aangenomen nergens iets over dat je niet betaald werd, maar wel dat je het zo leuk vond, je het niet erg vond om de bakrand te soppen want dar was wel gezellig,...

?

Bij aannemen is het logisch dat de gewerkte dag wordt verrekend.
En bij afwijzing is uitbetaling aan de orde.

In beide gevallen geldt: eerst het oordeel van de sollicitatiecie afwachten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:55

Verrekend is ook uitbetaling he, ofwel in loon ofwel in vakantiedag.

Het gaat erover dat voor de agwijzing ze er geen letter over schrijft en nu dat ze afgewezen is, is het ineens een probleem.
Zoiets moet je dan voor de proefdag bespreken, wat er tegenover staat.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-19 08:59

dromertje2 schreef:

Dan is de tijd en moeite die erin gestoken niet voor niks geweest
Het was even een flinke klus die bakramd maar ik deed het met iemand waar het gezellig mee was en ook doorbeukte.
En naderhand zag het er heel strak uit dus je had wel eer van je werk.
Dus nee dat vond ik niet erg

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-19 09:00

dromertje2 schreef:
Verrekend is ook uitbetaling he, ofwel in loon ofwel in vakantiedag.

Het gaat erover dat voor de agwijzing ze er geen letter over schrijft en nu dat ze afgewezen is, is het ineens een probleem.
Zoiets moet je dan voor de proefdag bespreken, wat er tegenover staat.

Er is geen probleem ik weet niet waaruit je dat opmaakt.
Ik zeg alleen dat ik het jammer vind het het zo gelopen is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:07

Wauw. Ik ken de eigenaar van deze stal best goed. Schrik ervan hoe mensen hem en deze stal hier zo neerzetten als ze maar 1 kant van het verhaal horen....

Proefdag krijg je gewoon niks voor en dit werk is hard werken. Dit wist/weet je van te voren.

Ik heb ook gewerkt voor een friezenstal. Daar hoorde bakrand schrobben gewoon tot de wekelijkse werkzaamheden , net als het erf vegen. Krijg je er weinig voor? Ja. Uitbuiting? Nou nee je kiest er echt zelf voor

Stalruiter word je daar echt niet zomaar. Die Friese dekhengsten hebben gewoon hun eigen amazone.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 23-08-19 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:09

Aangaande je vorige reacties:

- je zou een factuur moeten opsturen
- Zou zo moeten zijn zoals keuring paard
-...

Heb je zelf op voorhand gevraagd of er een vergoeding was of hoe dat geregeld was?
Je hebt daar ook een eigen verantwoordelijkheid in, dat laat tegelijk ook al iets zien aan de werkgever.