"aggresieve"/dominante ex-draver (plotse gedragsverandering)

Moderators: Dyonne, Amaryllis, Apple, Coby, petraaken, C_arola

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 21:52

ruitje schreef:
Het kan zijn dat hij maagzweren heeft? Of uiteraard iets anders medisch, maar een rantsoen van alleen haver is niet goed natuurlijk.

Wat ook kan is dat hij moet wennen aan de stalling die jij hem nu bied, heeft hij een open box waardoor hij constant soortgenoten ziet en staat hij nu in de kudde? Als hij 9 jaar lang alleen heeft gestaan kan het zijn dat hij zich nu gigantisch onprettig voelt omdat hij steeds paarden om zich heen heeft. Ken er meer die dat hadden. Als dat zo is zou ik kijken of je daarin wat kan veranderen en hem nu ook wat tijd alleen gunnen, dan kan je later kijken of hij die stap wel aan kan.

Halster aanhouden, wij hebben ze alle 85 al 30 jaar met halster aanstaan, zeker met dit soort gedrag zou ik daar voor kiezen.

Een draver omscholen kan best lastig zijn, heb er enkele met dit soort gedrag getraind. Waar je voor moet waken is dat je ze, ondanks hun waarschijnlijk terechte gedrag vanwege pijn of onbegrip, niet gaat bevestigen in dat gedrag.

Ik had er die niet normaal naast me konden lopen, nooit geleerd. Die aanvielen met longeren, want dat hadden ze nooit geleerd. Of die je de box uit sloegen, want pijn/gedrag/onbegrip.

Dravers echter, zijn enorm leerbaar, bevestig je iets 3 of 4 keer, dan heb je een patroon. Dan is het dus niet meer ' ik val je aan want ik heb pijn' , maar ' ik val je aan want dat is nou eenmaal wat ik doe ' .

In zijn oude setting kreeg hij waarschijnlijk gewoon direct lik op stuk op zijn gedrag, nu niet.

Wil niet zeggen dat je niet ook naar de oorzaak moet kijken, want dat moet je zeker!! Maar ik lees zoveel liefde uit jouw berichten, dat ik denk dat je misschien teveel bezig bent met de oorzaak.

Want je aanvallen is nooit oke, hoeveel pijn ze ook hebben. En dat kun je hem best vertellen terwijl je ondertussen ook opzoek gaat naar de oorzaak.

Anders loop je de kans dat straks de oorzaak weg is, maar het aangeleerde gedrag blijft.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dravers zijn fantastische gevoelige dieren, maar ook heel erg slim. En het is bij dit ras een kunst om ze niet te beledigen maar wel een grens aan te geven.
Als dat je lukt, heb je een maatje voor het leven :)

Bedankt hiervoor! Hier heb ik ontzettend veel aan! Ik houd idd immens veel van m, het is zo’n lief beest dat het me gewoon echt pijn doet hem zo te zien. (Stond ook echt in tranen ad box vandaag) Ik ga medisch zeker nakijken, me laten begeleiden om misschien wat consequenter te kunenn zijn tegenover m. Ik kan misschien vragen om hem 1 box verder te zetten zodat er geen ander paard naast m staat en hij echt “alleen tijd” heeft als hij in de box staat, want nu is de volledige wand tralies en kunnen ze elkaar ten alle tijde “irriteren”. Ik ga blijven zoeken en werken aan zowel m’n eigen als zijn gedrag, we komen er wel dat weet ik zeker. Of het nu weken if maanden duurt tegen ik m dan uiteindelijk kan inrijden, dan is dat maar zo. Super bedankt!

The path to my heart is paved with hoofprints

Annneee23

Re: "aggresieve"/dominante ex-draver (plotse gedragsverandering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:00

Goed dat er inderdaad een DA komt kijken. En zoals je zelf al aangaf lijkt het me wel een goed idee om dit probleem eerst op te lossen voor je gaat inrijden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:08

Geen dank, mocht je advies willen mag je altijd pben ook :) !

Zo'n box lijkt me voor nu prettiger voor hem, wie weet kan hij over een tijdje meer aan maar lijkt mij best een stap voor hem zoveel sociaal contact ineens. Kan best zijn dat hij nooit geleerd heeft daar mee om te gaan als hij alleen opgegroeid is. Zo'n draver hebben wij ook op stal :) .

Liefde voor een dier is super, maar het is net als met kinderen( tenminste dat denk ik :') ) opvoeden moet soms ook. En dat hoeft niet meteen met schreeuwen, gewoon uitleggen dat iets niet kan , of dat hij beter iets anders kan moet dan ook :) .

Ohja, nog 1 vraag: ' Moet ' hij altijd iets wat hij nu nog niet gewend als je hem uit zijn box haalt?

Ik ben benieuwd waar je over een jaar bent!

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 22:23

ruitje schreef:
Geen dank, mocht je advies willen mag je altijd pben ook :) !

Zo'n box lijkt me voor nu prettiger voor hem, wie weet kan hij over een tijdje meer aan maar lijkt mij best een stap voor hem zoveel sociaal contact ineens. Kan best zijn dat hij nooit geleerd heeft daar mee om te gaan als hij alleen opgegroeid is. Zo'n draver hebben wij ook op stal :) .

Liefde voor een dier is super, maar het is net als met kinderen( tenminste dat denk ik :') ) opvoeden moet soms ook. En dat hoeft niet meteen met schreeuwen, gewoon uitleggen dat iets niet kan , of dat hij beter iets anders kan moet dan ook :) .

Ohja, nog 1 vraag: ' Moet ' hij altijd iets wat hij nu nog niet gewend als je hem uit zijn box haalt?

Ik ben benieuwd waar je over een jaar bent!

Zal ik zeker doen bedankt! Nee niet altijd, soms haal ik m enkel uit om es te poetsen, od weide te gaan etc. Maar vaak wel en de laatste 2 weken met de kerstvakantie wel iets meer. Mss zou het daar aan kunnen liggen ook dan?

Want bv de stalbazin geeft m altijd eten en zet m od weide en zij heeft amper problemen met uithalen en halsteren. Merkte ook als ik 2 dagen es gewoon kwam om m od weide te zetten en weer van de weide af te halen dat hij dan idd wat “vriendelijker” was.

Ik denk dat het op dit moment een ongelukkige samenloop van omstandigheden is waarop hij zo fel reageerd. Zat te denken om hem misschien zowieso, of er nou iets scheelt of niet, hem zeker een week op rust te zetten en enkel te komen om m od weide te zetten of er weer af te halen en lekker te “chillen” om daarna het werken lekker rustig weer op te pakken met de juiste begeleiding onder de vorm van lessen.

Als we nu zo blijven verder gaan en alles negeren dan ga ik er zelf ook van flippen denkik

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:12

Het kan goed zijn dat de veranderingen voor dit paard flinke impact hebben.
Dat kan zowel het voer betreffen als de omstandigheden.
Fijn dat er een dierenarts langs wil komen.
Het is handig om misschien wat observaties en vragen al op papier te hebben, zodat je ze niet vergeet te stellen. Succes!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:43

Hooi zal wel beter voor je paard zijn maar als het nu voor het eerst hooi krijgt zal dat ook echt niet simpel te verteren zijn voor hem. Dus pijn omdat zijn ingewanden moeten wennen aan het eten van hooi zou me ook niet niet verbazen.

Sheehan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:50

Misschien een domme vraag hoor, maar hoe gaat het met hem in de kudde nu hij op een nieuwe stal staat? Mocht de DA / osteo niks weten heeft hij, mocht het niet lekker gaan, daar misschien frustratie van? Of misschien wilt hij juist niet van de andere weg?

A musical prostitue, my dear

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 19:44

UPDATE!

Hoefsmid is langsgeweest en heeft dubbele hoefwand + lange tenen gecorrigeerd.
Eigenaar is met veearts geweest, niks verkeerd te vinden.
lichamelijk is dus alles oke! (gelukkig)

Vandaag is de oude trainer van For samen met z'n dochter gekomen, ze hebben helpen opzadelen en we hebben voor de eerste keer gereden! Dit ging super! Super trots op m

De trainer wist te vertellen dat het gedrag dat For vertoont (happen, vies kijken, draaien, proberen slaan) typisch voor m was en dat ie soms zelfs in de kar sloeg zeker als ze de piste ingingen maar dat het voor de rest een fantastisch lief paard is. Toch wil ik dat gedrag er wat uit krijgen, want ik word er nerveus van
Vandaag heb ik dan in stukjes gepoetst, telkens tot ik merkte dat hij wat geïrriteerd raakte maar nog niet op bijten overging. Dan liet ik hem eventjes rusten, maakte ik terug contact met hem (kroelen aan zn neusje etc) en dan weer poetsen. Ik zorg dat ik langs beide kanten een "vluchtroute" heb als hij toch wil draaien etc. Ik poets enkel het hoognodige van z'n rug waar het zadel komt te liggen,etc de rest laat ik nu nog voor wat het is. Als hij toch begint te dreigen, verhef ik mn stem, als hij hapt dan geef ik hem een tikje met het touw. (ik hang op dit moment een extra touw aan z'n halster aan de kant die ik poets om hem te kunnen corrigeren indien nodig)
Nog tips? Ik weet ergens wel dat dit gedrag er misschien nooit meer uit gaat, maar gewoon een paar kleine verbeteringen zou ik al geweldig vinden :)

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 19:45

Rizette schreef:
Hooi zal wel beter voor je paard zijn maar als het nu voor het eerst hooi krijgt zal dat ook echt niet simpel te verteren zijn voor hem. Dus pijn omdat zijn ingewanden moeten wennen aan het eten van hooi zou me ook niet niet verbazen.

Hij krijgt al een tijdje hooi nu!

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 19:46

Sheehan schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar hoe gaat het met hem in de kudde nu hij op een nieuwe stal staat? Mocht de DA / osteo niks weten heeft hij, mocht het niet lekker gaan, daar misschien frustratie van? Of misschien wilt hij juist niet van de andere weg?

HIj staat met max 1 ander paardje id weide, kuddes is ie nooit echt gewend geweest dus dat bouwen we nu langzaam op. Ze staan altijd lekker samen te grazen dus dat zit wel oke denkik. HIj komt altijd naar me toe als hij od weide staat :)