Hengsten alleen?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 07:15

Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad

Realiseer je dat een ruin in de natuur niet bestaat. Voor een hengst is een ruin vooral "geen hengst" en dus een merrie en dus mogelijk om te dekken. Hengsten die alles dekken dekken daardoor ook ruinen. Je hebt ook hengsten die beleefd zijn en enkel dekken bij een hengstigheid. Zulke hengsten zullen een ruin niet dekken want deze is natuurlijk nooit hengstig.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:38

Kabayo schreef:
Wat is er precies erg aan dekken? Voor een merrie misschien wel want die word drachtig. Het is een natuurlijk iets

Een hengst die een ruin probeert te dekken is dus geen natuurlijk iets, tenslotte bestaat een ruin in de natuur niet. Deze is door de mens gecreƫerd. En wat er erg is aan dekken, heb je het wel eens gezien? De kans op blessures is behoorlijk groot, vooral als het paard dat gedekt wordt er niet op zit te wachten. Ik pleit overigens niet voor hengsten alleen zetten, wel voor begrijpen waarom je niet iedere hengst zomaar in een kudde kan zetten.

SusanH schreef:
Ik snap sowieso niet dat je een paard hengst laat als het geen dekhengst is, en ook nooit zal worden. Haal dan meteen de ballen er af. Kan hij op elke stal fijn mee de kudde in, of in een klein groepje buiten staan.

Omdat je een hengst wel degelijk iets ontneemt als je hem castreert. Tenslotte heeft testosteron ook gewoon een functie. Ik had mijn Spanjaard heel erg graag hengst willen houden, maar kreeg het niet voor elkaar om een fatsoenlijke en betaalbare pensionstal te vinden. Hij was super sociaal samen met mijn friese ruin, goed te hanteren en gewoon een fijn paard. Maar na 3 stallen in een jaar waar het management niet oke was toch maar gecastreerd. De stallen die niet zo nauw kijken wat betreft wel of geen hengst kijken blijkbaar ook niet zo nauw wat betreft wel of geen voer/water/buiten. En alles wat je verder belt roept al direct nee als je over een hengst begint. Zonde, want ik merk dat mijn super brave hengst echt wel wat kwijt geraakt is door te castreren.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie