Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:09

Fotografie91 schreef:
Ik had een 3 jarige hengst gekocht die geleerd had te dekken in de kudde nou ga die maar is ergens bij zetten :)
Na 2 jaar dekken is hij gecastreerd en toen dekte die nog toen die in de koppel mocht!

Hier heeft mijn Dennis ook altijd in het koppel gedekt (tm zijn 13e), en hij staat nog steeds lekker in een koppel (al 22 jarige ruin). Hij zorgt voor zo veel rust in de groep, hij voedt op, hij speelt, hij houd de wacht.
Dekken doet hij alleen nog als hij door de dames verkracht word :') ,
dat is alleen bij 1 merrie, 1a2 dagen in de eerste hengstigheid in het seizoen. Hem bij hengsten of ruinen is lastiger, die zijn concurrenten en die moet hij niet (maar als er echt geen merries in de buurt zijn gaat het prima).
Dus het zegt lang niet alles. Vaak zijn hengsten die in een koppel dekken juist beleefd omdat ze weten dat je niet overal op mag duiken is mij ervaring.

Ik heb jaren geleden een hengst op stal gehad die niet makkelijk was, die stond buiten naast de groep. De merries die gedekt moesten worden liepen toen in de sport of hadden een jong veulen aan de voet dus durfde ik er niet bij te gooien. En mijn eigen hengst er bij (die toen nog in het koppel dekte) werd hem ook niet. Maar die stond wel 24/7 buiten waar de eigenaar heel blij mee was.

Ik heb ook 2 winters een hengst in training gehad. Hij kon niet bij andere in het land volgens de eigenaar, door een foutje is hij in mijn koppel jonge hengsten in gekomen en hij vond dat zo gezellig dat ik hem in dat koppel heb laten staan. Hij bloeide helemaal op, en was met zijn 88cm helemaal papa van een enter en een twenter die grote maat werden (de enter is zelfs tot over de 110cm uit gegroeid en stak toen al bijna 10cm boven hem uit).

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie