Hengsten alleen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:36

Hier is het simpel. Wanneer een van onze hengsten niet samen met een ander paard kan staan en dus noodgedwongen alleen moet dan is het hakkietakkie.

Ik heb een hengstje nu die ik niet met de Shetlanders kan zetten, wat voorheen met de ander wel altijd kon, en daarom stond hij gewoon altijd met een drachtige merrie.

Toen zijn vaste merrie op punt van bevallen stond is ze bij hem uit gegaan en heeft hij 2 weekjes apart gestaan naast de anderen. Dit vond ik al niet ideaal maar het kon even niet anders.
Toen de 1e merrie hengstig was stond ie weer samen en 1 van de door hem gedekte dames staat nog steeds gewoon bij hem.

Die 2 weken die hij even naast de rest heeft moeten staan liep hij al flink heen en weer langs het draad. Ik zou absoluut niet willen dat een paard deze situatie 24/7/365 zou hebben... Vreselijk.

Onze vorige hengst (inmiddels ruin) stond altijd met alles samen. Alleen andere hengsten gaat niet en nu nog niet met dominante ruinen maar de rest prima. Hij staat nu met zijn jaarling zonen (hengst) en de Shetlanders. Nooit een probleem geweest.

Het gaat hier overigens om goedgekeurde dekhengsten. Niet een hengst omdat het zo cool is om ze hengst te houden :Y)
Als je ze niet gebruikt voor de dekdienst dan sowieso castreren. Nergens voor nodig die hormonen.

V.l.n.r shet ruin, merrie, dekhengst, jaarling hengst
Afbeelding

Andere hengst met een merrie

Afbeelding

Stal van 't Heideveld
Nuadhu B+10 -> L1+16 -> L2+17 -> M1+12 M2+7 Eindstand..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:49

Christiene schreef:
Kabayo schreef:
Hoi allemaal,

Even een onderwerp waar ik nog nooit iets van gesnapt heb. Hengsten die alleen staan. Heel vaak is het puur status. "Ik heb een hengst , kijk mij" . Castreren willen zulke mensen niks van weten. En volgens hun is hun dier zo gelukkig. Ondertussen staat de hengst neurotisch heen en weer te lopen , te schreeuwen en vervelend gedrag te vertonen omdat ze zoveel hormonen hebben en de grootste oorzaak : eenzaamheid.

Heel veel smoesjes worden om je oren gegooid zoals : Hij is gelukkig zo , het hoeft niet want hij heeft geen hengstengedrag , hij kan niet samen dan gaat ie vechten , dan krijgt hij een blessure , dan krijgt hij wondjes.

Sorry maar waar zijn we mee bezig? Een paard is een kudde dier, een hengst dus ook.

Ik vind dat een hengst samen MOET staan. Ik weet ook dat er hengsten zijn die echt gaan vechten , maar naar mijn opinie moeten de ballen er af en zet je ze daarna lekker samen. Ik snap dat niet dat je als eigenaar je gefrustreerde eenzame hengst alleen laat staan puur om je eigen belangen...

Wat vind bokt? Ik heb het idee dat bij het woord "hengst" alleen staan altijd goedgekeurd wordi
hartstikke leuk hengsten moeten samen staan. Maar in de praktijk niet altijd.

Heb je sommige wel eens zien vechten? Of ruw spelen met allemaal wonden... En als je pech hebt wil een de concurrent echt weg jagen dan gaat er een door de draden.

Dus je moet al een hebben wat goed gaat. Niet overal staan hengsten om maar mee te kunnen combineren tot het goed gaat

Kan me hier op bokt een herinneren die ook hengst had en toen een hap uit de bovenarm had letterlijk. Zo die foto... Ging ook al jaren goed maar nu stond ze er tussen ofzo met poetsen vloog die een aan geloof ik ofzo.

Dan moet je je hengst dus geen hengst houden :roll:. Als ze zo tekeer gaan en gevaarlijk zijn direct de ballen eraf.

Stal van 't Heideveld
Nuadhu B+10 -> L1+16 -> L2+17 -> M1+12 M2+7 Eindstand..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie