Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:01

Mijn dekhengst stond voor enkele maa nden terug gewoon iedere dag heerlijk met een andere ruin samen.
Dit totdat het voorjaar begon en het binnen 5 min helemaal verkeerd ging.
Ruin onder de bijtwonden, hengst gebroken kaak en 2 kiezen.
Oorzaak merries werden hengstig :(:)
Nu staat hij overigens nog steeds gewoon buiten met zicht op de andere paarden en op stal( waar hij zelden staat) kan hij ook neuzen. En van de winter gaan we het gewoon weer proberen om hem bij andere te zetten.

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:17

Nu ben ik het inderdaad met Elisa eens dat er echt wel gigantisch verschil zit in rassen.
Kwa temperament kwa actie gewoon kwa alles. En natuurlijk ligt het ook zeker aan de huisvestiging ik ben helemaal pro zoveel mogelijk buiten met soortgenoten en de hele mikmak van jongs af aan, maar je kunt een kwpner bijv. absoluut niet met een tinker vergelijken.
Hier ging ook alles goed zolang de merries niet hengstig waren, zodra dit wel het geval was, werd zijn beste vriend een hele grote vijand.
Gevolgen waren aardig en dan heb ik nog geluk gehad.
In het najaar gaan we het heus weer proberen, maar nu op het moment met merries die komen en gaan voor hem om te dekken eventjes niet.
Want dit wil ik niet nog een keer dit jaar...
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:36

Tieneke schreef:
En toch gaat het excuus van het ras (no offense) ook niet altijd op. Kijk naar mijn Arabische volbloedhengst. Of is dat een uitzondering?

Maar heb jij merries naast jouw hengsten staan bijvoorbeeld?

kyrkelover
Blogger

Re: Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:35

Vaak verandert er wel het een en ander aan gedrag zodra ze mogen dekken. Beide hengsten hier heeel braaf, zeker toen ze 3 jaar waren.
Samen met andere alles geen probleem, je hoorde ze nooit.
Tot ze gaan dekken en weten wat het oplevert. Ik ben overigens bereid im heel ver te gaan en bij mij staat in principe alles 24/7 buiten met vriendje. Schrammetjes of wondjes of net wat vind ik absoluut geen probleem. Maar gebroken dingen wel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie