Hengsten alleen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:57

Kabayo schreef:
Amable schreef:

Realiseer je dat een ruin in de natuur niet bestaat. Voor een hengst is een ruin vooral "geen hengst" en dus een merrie en dus mogelijk om te dekken. Hengsten die alles dekken dekken daardoor ook ruinen. Je hebt ook hengsten die beleefd zijn en enkel dekken bij een hengstigheid. Zulke hengsten zullen een ruin niet dekken want deze is natuurlijk nooit hengstig.

Wat is er precies erg aan dekken? Voor een merrie misschien wel want die word drachtig. Het is een natuurlijk iets

Ik heb het trouwens niet over dekhengsten castreren , dat is inderdaad wel zonde. Maar ik ken wel mensen die het doen. Die zetten het paard voorop dan de fokkerij.

Er zal vast ergens een uitzondering zijn die echt niet samen kan. Maar helaas zie ik elke hengst alleen staan (ouder dan 3 jaar. Opfok kan alles wel samen)

Uhh.. Hier op bokt wordt er al moord en brand geschreeuwt als er een ruiter met wat extra gewicht op een paard rijdt. Mag maximaal 10% van t gewicht van het paard!! Pfff
En nu mag er ineens 300 kg op de achterkant komen? Dat is dan niet erg en natuurlijk gedrag?
Vind dat 'dekken' erniet heel teder en zachtzinnig aan toe gaan.
En het is gewoon irritant gedrag van een opgefokt dier en je zal de eigenaar maar zijn van de ruin waar die op duikt.

Second star to the right, straight on till morning.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:06

Lusitana schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:
Bij mij op stal zijn geen hengsten welkom. Ja in de opfok helemaal apart aan de andere kant tot 3 jaar. Dan ruinen of weg. We hebben ook een dekkende ruinen gehad. Wat een drama was dat. Levensgevaarlijk. Mijn merrie werd altijd gedekt en kreeg rugproblemen en had bijtwonden op haar hals. Mijn paard de weide uithalen was niet te doen want de ruin sprong er meteen bovenop. Een probeerde door het weefrek te klimmen van de stal en sprong dwars door het hek als er iemand met een merrie langs kwam, alle paarden over de weg. Die werden ook verzocht andere plek te zoeken.

Ik denk dat iedereen het recht heeft om slecht opgevoedde paarden, of paarden die problemen veroorzaken, te weigeren of weg te sturen, maar hengsten weigeren op een vooroordeel vind ik niet okee. Er zijn immers zat gevaarlijke ruinen en merries, maar die worden niet bij voorbaar geweigerd.
Er zijn genoeg hengsten die helemaal niet alles doen om bij een merrie te komen, en betrouwbaar en uitzonderlief voor kinderen zijn.
Ik zou dan gewoon zeggen "onder bepaalde voorwaarden". Ik bedoel: Stel er is iemand met een lief ieniemini hengstje van 65 cm dat totaal geen bedreiging is voor wie of wat dan ook zou je die ook weigeren?

Ik heb zelf in Nederland een ex dekhengst in een gemengde kudde gehad, ging prima (liep in de les met kinderen erop), en hier een hengst gereden die prima samen bij vreemde paarden in een paddock kon. Gewoon een beleefd dier dat geen ruzie zocht.
Ik zou best vertontwaardigd zijn als ze die op een stal zouden weigeren op grond van alleen het feit dat ze hun ballen nog hadden.

In snáp wel een bepaalde terughoudendheid, maar ik zou het toch anders verpakken naar klanten, geloof ik.

Maar iedereen zal toch zeggen 'nee, mijn hengst is anders dan alle anderen. Doet geen vlieg kwaad'. Er hoeft maar 1x iets te gebeuren en het kan gigantisch misgaan. Ik wil mijn paard niet gewond aantreffen dat door een losgeslagen paard is getrapt, opgejaagd of poging tot gedekt.
Dat risico is nu eenmaal groter met een hengst. Maar ook die treiterpaarden die maar blijven jagen mogen van mij lekker opzoek naar een prive stalling.

Second star to the right, straight on till morning.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie