Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_AAASCHAAA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:18

Bij mij op stal zijn geen hengsten welkom. Ja in de opfok helemaal apart aan de andere kant tot 3 jaar. Dan ruinen of weg. We hebben ook een dekkende ruinen gehad. Wat een drama was dat. Levensgevaarlijk. Mijn merrie werd altijd gedekt en kreeg rugproblemen en had bijtwonden op haar hals. Mijn paard de weide uithalen was niet te doen want de ruin sprong er meteen bovenop. Een probeerde door het weefrek te klimmen van de stal en sprong dwars door het hek als er iemand met een merrie langs kwam, alle paarden over de weg. Die werden ook verzocht andere plek te zoeken.

We hebben mensen op stal met pony's en paarden, veel kinderen. Ik snap dat ze geen hengsten willen en ook de dekkende ruinen niet accepteren. Zou het graag anders zien. Heb een newforest jaarling hengst met veel potentie. Hij staat nu met mijn ruin en dat gaat prima, hij voedt hem goed op. Wel gaat hij bij niet goedkeuren ook gecastreerd worden omdat ik zelf vind dat het onnodig spanning geeft.

Wie nimmer werd gedragen
Op de veerkracht van een edel paard,
Die kan ook niet gewagen
Van het geluk op deze aard

_AAASCHAAA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:07

Lusitana schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:
Bij mij op stal zijn geen hengsten welkom. Ja in de opfok helemaal apart aan de andere kant tot 3 jaar. Dan ruinen of weg. We hebben ook een dekkende ruinen gehad. Wat een drama was dat. Levensgevaarlijk. Mijn merrie werd altijd gedekt en kreeg rugproblemen en had bijtwonden op haar hals. Mijn paard de weide uithalen was niet te doen want de ruin sprong er meteen bovenop. Een probeerde door het weefrek te klimmen van de stal en sprong dwars door het hek als er iemand met een merrie langs kwam, alle paarden over de weg. Die werden ook verzocht andere plek te zoeken.

Ik denk dat iedereen het recht heeft om slecht opgevoedde paarden, of paarden die problemen veroorzaken, te weigeren of weg te sturen, maar hengsten weigeren op een vooroordeel vind ik niet okee. Er zijn immers zat gevaarlijke ruinen en merries, maar die worden niet bij voorbaar geweigerd.
Er zijn genoeg hengsten die helemaal niet alles doen om bij een merrie te komen, en betrouwbaar en uitzonderlief voor kinderen zijn.
Ik zou dan gewoon zeggen "onder bepaalde voorwaarden". Ik bedoel: Stel er is iemand met een lief ieniemini hengstje van 65 cm dat totaal geen bedreiging is voor wie of wat dan ook zou je die ook weigeren?

Ik heb zelf in Nederland een ex dekhengst in een gemengde kudde gehad, ging prima (liep in de les met kinderen erop), en hier een hengst gereden die prima samen bij vreemde paarden in een paddock kon. Gewoon een beleefd dier dat geen ruzie zocht.
Ik zou best vertontwaardigd zijn als ze die op een stal zouden weigeren op grond van alleen het feit dat ze hun ballen nog hadden.

In snáp wel een bepaalde terughoudendheid, maar ik zou het toch anders verpakken naar klanten, geloof ik.

Ik ben zelf de stalhouder niet dus heb helaas niets te zeggen daarop.( zie dat ik dat helemaal niet duidelijk heb neergezet ) In mijn eigen weiland staat nu mijn hengstje en daar heb ik geen problemen mee. Zou ze dus ook niet weigeren zelf, maar snap wel waarom mijn stalhouder dus wel weigert gezien de problemen die ze hebben gehad al. Dat het op vooroordeel is klopt idd wel, maar er zit gewoon een groter risico aan. Daardoor respecteer ik hun keuze en begrijp ik het ook al vind ik het jammer. Mijn hengstje geeft ook geen enkel probleem. Is super braaf, netjes en dol op kinderen. Vind het jammer dat hij niet mag blijven als hengst, maar het is niet anders en ik snap het. Als je voor 1 uitzondering maakt, moet dat voor anderen ook en ze willen de risico's van hengsten ( of dekkende ruinen ) gewoon niet.

Moet er ook wel bij zeggen dat mijn merrie een s.letje is ook heel erg goed met de dekkende ruinen kon opschieten. Nou reageerde de ruin op elke merrie, hengstig of niet. De stalhouder kon dat niet hebben. Gevaarlijk voor de mensen, andere paarden maar ook voor zichzelf en hij sloopte ook alles op zijn pad.

Wie nimmer werd gedragen
Op de veerkracht van een edel paard,
Die kan ook niet gewagen
Van het geluk op deze aard

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie