Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:53

Sommige paarden brengen andere paarden om, ook als ze gecastreerd zijn. Sommige paarden zonderen zich van nature af. Je kunt geen vriendschappen afdwingen. Alleen is niet altijd eenzaam en ook niet onnatuurlijk. Hengsten leven ook in de natuur soms afgezonderd, gewoon omdat ze geen merries kunnen veroveren en niet geaccepteerd worden in een vrijgezellen groep.

Andere paarden zijn makkelijk met bijna elk ander paard, hengst of niet.

Castreren is niet de oplossing voor elk probleem. Het veranderd het karakter van een paard niet en zelfs ruinen kunnen opgewonden raken en daardoor onrustig worden en op andere paarden springen en vechten.
Je kunt dus niet zeggen dat als je maar castreert, je paard vanzelf wel in een groep kan leven.

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:35

xxCYNNxx schreef:
Maar die vrijgezelle hengsten kunnen verder wel gaan en staan waar ze willen.

Een hengst alleen in de natuur is ontzettend kwetsbaar en dus altijd op zijn hoede en nooit echt ontspannen. Als ze niet aan genoeg slaap komen, kunnen ze op een gegeven moment gewoon omvallen en wat breken of blijvend beschadigen. Ze worden ook nog eens gewoon weggetreitert bij de drinkplek bv.
Áls een paard dan alleen is, is het wel zo prettig als hij kan ontspannen omdat hij weet dat hij veilig is en gewoon eten en drinken krijgt wanneer dat nodig is. Ik denk dat een paard alleen per definitie beter af is bij de mens, in welke huisvesting dan ook, dan in de natuur.

Het is altijd een goed streven om paarden te geven wat ze nodig hebben, maar het is niet zo dat een paard dat niet alles heeft zoals een ander dat wenst, per definitie ongelukkig is of slecht behandeld. Dergelijke dingen moet je per situatie en per paard bekijken.
Maar er is idd ook hier en daar wat mis in de paardenhouderij en fokkerij, dat geldt niet uitsluitend voor hengsten.

Overigens heb ik hier in de buurt een fokker waar de hengsten elk met een kudde merries leeft, op enorme stukken land, veulentjes erbij en alles. De jonge hengsten worden gescheiden en groeien op in een vrijgezellengroep op een ander stuk land, en merries die om welke reden dan ook niet gedekt worden, leven weer op een ander stuk land.

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:44

_AAASCHAAA_ schreef:
Bij mij op stal zijn geen hengsten welkom. Ja in de opfok helemaal apart aan de andere kant tot 3 jaar. Dan ruinen of weg. We hebben ook een dekkende ruinen gehad. Wat een drama was dat. Levensgevaarlijk. Mijn merrie werd altijd gedekt en kreeg rugproblemen en had bijtwonden op haar hals. Mijn paard de weide uithalen was niet te doen want de ruin sprong er meteen bovenop. Een probeerde door het weefrek te klimmen van de stal en sprong dwars door het hek als er iemand met een merrie langs kwam, alle paarden over de weg. Die werden ook verzocht andere plek te zoeken.

Ik denk dat iedereen het recht heeft om slecht opgevoedde paarden, of paarden die problemen veroorzaken, te weigeren of weg te sturen, maar hengsten weigeren op een vooroordeel vind ik niet okee. Er zijn immers zat gevaarlijke ruinen en merries, maar die worden niet bij voorbaar geweigerd.
Er zijn genoeg hengsten die helemaal niet alles doen om bij een merrie te komen, en betrouwbaar en uitzonderlief voor kinderen zijn.
Ik zou dan gewoon zeggen "onder bepaalde voorwaarden". Ik bedoel: Stel er is iemand met een lief ieniemini hengstje van 65 cm dat totaal geen bedreiging is voor wie of wat dan ook zou je die ook weigeren?

Ik heb zelf in Nederland een ex dekhengst in een gemengde kudde gehad, ging prima (liep in de les met kinderen erop), en hier een hengst gereden die prima samen bij vreemde paarden in een paddock kon. Gewoon een beleefd dier dat geen ruzie zocht.
Ik zou best vertontwaardigd zijn als ze die op een stal zouden weigeren op grond van alleen het feit dat ze hun ballen nog hadden.

In snáp wel een bepaalde terughoudendheid, maar ik zou het toch anders verpakken naar klanten, geloof ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:38

Maar de vraag is waar hengsten dan wel heen moeten.
Hebben hengsten wel bestaansrecht in Nederland?
Mogen alleen dekhengsten hengst zijn van het grote gros?

Ik heb geen idee hoe het verder gesteld is in Nederland, dus iedereen mag me informeren en zeggen wat ze van de stelling vinden, maar ik vraag me af of het één (hengsten weigeren) het ander (hengsten leven alleen, of een stalleven bij andere hengsten) veroorzaakt?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie