Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 06:35

Kabayo schreef:
Hoi allemaal,

Even een onderwerp waar ik nog nooit iets van gesnapt heb. Hengsten die alleen staan. Heel vaak is het puur status. "Ik heb een hengst , kijk mij" . Castreren willen zulke mensen niks van weten. En volgens hun is hun dier zo gelukkig. Ondertussen staat de hengst neurotisch heen en weer te lopen , te schreeuwen en vervelend gedrag te vertonen omdat ze zoveel hormonen hebben en de grootste oorzaak : eenzaamheid.

Heel veel smoesjes worden om je oren gegooid zoals : Hij is gelukkig zo , het hoeft niet want hij heeft geen hengstengedrag , hij kan niet samen dan gaat ie vechten , dan krijgt hij een blessure , dan krijgt hij wondjes.

Sorry maar waar zijn we mee bezig? Een paard is een kudde dier, een hengst dus ook.

Ik vind dat een hengst samen MOET staan. Ik weet ook dat er hengsten zijn die echt gaan vechten , maar naar mijn opinie moeten de ballen er af en zet je ze daarna lekker samen. Ik snap dat niet dat je als eigenaar je gefrustreerde eenzame hengst alleen laat staan puur om je eigen belangen...

Wat vind bokt? Ik heb het idee dat bij het woord "hengst" alleen staan altijd goedgekeurd word

Dit is een mooie discussie. Ik ben zelf in t bezit van een voormalig dekhengst.

Ik denk dat veel mensen die dit soort dingen roepen niet echt verstand hebben van hoe een hengst in elkaar kan zitten. De ene hengst is de andere hengst niet. Ik denk dat je per paard moet bekijken wat mogelijk is.

Mijn voormalige dekhengst staat 12 uur per dag buiten met vriendjes om zich heen. Hij kan altijd kroelen, spelen, kan alles zien (heel belangrijk voor hem). Hij heeft een tijd gestaan met een andere vrij dominante ruin wat erg goed ging.
Helaas ging deze verhuizen en was er geen match voor mijn paard. Mijn paard kan staan bij een vrij dominante andere ruin, de overige paarden gaat niet goed. Merries gaat hij dekken, onderdanige ruinen laat hij nergens bij of jaagt hij steeds weg. Ik sta op een pension met 50 andere paarden. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij blijvende schade aan richt aan andere dieren. Hij zal nooit geschikt zijn voor een grote gemengde kudde. Ten eerste omdat hij dat nooit geleerd heeft hoe hij zich hoort te gedragen, ten tweede, omdat hij nog te veel hengst is en dit laat zien.. Nogmaals een hengst is geen ruin en kan je simpelweg niet overal bij in zetten. Zeker niet als het regelmatig dekt. Ik vind wel dat alle hengsten naar buiten kunnen. Je moet gewoon kijken per paard wat kan. Die van mij loopt niet te schreeuwen of zenuwachtig te doen. Hij heeft sociaal contact, maar wel onder bepaalde voorwaarden.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 06:36

Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad

Dit is niet waar, ook als je land groot genoeg is gebeurd dit alsnog. Ik heb hele erge wonden gezien van paarden die dit bij andere deden..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 06:39

Kelly1992 schreef:
Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad

Nou ik hoef mijn ruin niet bij een dekkende hengst hoor.

Veel te groot risico op blessures.

Juist jij snapt m

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:55

kyrkelover schreef:
Nu ben ik het inderdaad met Elisa eens dat er echt wel gigantisch verschil zit in rassen.
Kwa temperament kwa actie gewoon kwa alles. En natuurlijk ligt het ook zeker aan de huisvestiging ik ben helemaal pro zoveel mogelijk buiten met soortgenoten en de hele mikmak van jongs af aan, maar je kunt een kwpner bijv. absoluut niet met een tinker vergelijken.
Hier ging ook alles goed zolang de merries niet hengstig waren, zodra dit wel het geval was, werd zijn beste vriend een hele grote vijand.
Gevolgen waren aardig en dan heb ik nog geluk gehad.
In het najaar gaan we het heus weer proberen, maar nu op het moment met merries die komen en gaan voor hem om te dekken eventjes niet.
Want dit wil ik niet nog een keer dit jaar...
[ [url=m/UJDEra.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben het ook eens met Elisa, mijn paard wordt onhandelbaar wanneer hengstige merries in zijn buurt staan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:52

kyrkelover schreef:
Vaak verandert er wel het een en ander aan gedrag zodra ze mogen dekken. Beide hengsten hier heeel braaf, zeker toen ze 3 jaar waren.
Samen met andere alles geen probleem, je hoorde ze nooit.
Tot ze gaan dekken en weten wat het oplevert. Ik ben overigens bereid im heel ver te gaan en bij mij staat in principe alles 24/7 buiten met vriendje. Schrammetjes of wondjes of net wat vind ik absoluut geen probleem. Maar gebroken dingen wel.

Die van mij heeft wel gedekt en dan is een hengst toch niet altijd handelbaar, als hij eenmaal gedekt heeft. Hij richt schade aan als je de verkeerde match in de weide zet.. Merries is sowieso not done.. Een fijne ruin die zelf ook wel zijn mannetje staat gaat prima. Met zijn vorige maatje ging het altijd top.. Maar ik wil geen schade richten aan andermans paard.. Ik ben ook afhankelijk van pensions..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:29

barbaras schreef:
Wat een vreemd topic, ik snap best dat hengsten soms samen kunnen staan maar heb ook de gevolgen gezien van hengsten die een ander paard te pakken kregen en dat is niet mis. Geen klein wondje ofzo maar het vechten voor een leven verhaal.
Helaas kan mijn hengst niet bij mijn paarden, hij staat er gewoon naast. En mijn ex dekhengst die met 14 jaar geruind is omdat hij een erge hormoonbom was en zichzelf behoorlijk in de weg zat, kan ook niet met andere paarden. Dus ik kies voor veiligheid en rust. Ze staan allemaal met stroom er tussen naast elkaar maar absoluut niet bij elkaar. Ze kennen dit niet van kleins af aan en niet ieder paard mag elkaar.

Zelfde verhaal bij mij hoor

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie