Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:36

Helaas op diverse plekken hengsten meegemaakt die dusdanig werden gehouden dat het gevaarlijk was. Apart, veel op stal, enkel in paddocks met hoge omranding, brullend naar ieder paard dat langs komt en gewoonweg niet te hanteren. Nooit begrepen wat de meerwaarde van hengst houden voor deze paarden was...

Gelukkig ook hengsten meegemaakt waar welzijn wel voorop staan en die als paard worden behandeld en niet als "hengst", en die dus wel gewoon makkelijk zijn in de hand.

Ik zou ten alle tijde kiezen voor castreren, tenzij ik de mogelijkheid zou hebben voor management waar een hengst daadwerkelijk paard kan zijn en 24/7 kan scharrelen en in kudde verband kan leven. Een hengst in het wild alleen is ten dode opgeschreven. Een oudere hengst die zijn kudde verliest zal ten alle tijden aansluiting zoeken bij andere bachelors.
Dat instinct zit er bij gedomesticeerde paarden ook gewoon nog in.

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

Leo

Re: Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:25

Ik weet dat pensions ook hengsten weigeren niet persé om de hengst, maar om de merries. Er zijn ook merries die ontregeld raken doordat er een hengst in de buurt is of dat de merrie-eigenaren daar bang voor zijn.
Ik ben geen merrie-eigenaar, geen idee of dat zo is, maar meer dan eens horen zeggen door stal-eigenaren. Vorig jaar ben ik namelijk op zoek geweest naar stalling voor een hengst van een kennis. Nauwelijks te doen als je wilt dat je dier voldoende buiten komt en sociaal contact heeft.

Ik blijf ook van mening dat wanneer een hengst gevaarlijk gedrag vertoont in de omgang en ook alleen moet staan, dit geen basis is voor paardwaardig leven en het dier niks aan zijn ballen heeft. Ik kan me echt niet voorstellen wat voor functie het heeft zo'n dier hengst te houden als het dier niet gebruikt wordt om mee te fokken.

- Albus Dumbledore -

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:47

Daar ben ik het absoluut mee eens!!

Maar als een dier gevaarlijk in de omgang wordt, daardoor (of omdat?) geïsoleerd en te veel op stal staat, gefrustreerd is, dan vraag ik me oprecht af wat het dier er aan heeft. :)

Hengsten houden op zich ben ik absoluut niet tegen, ook als ze niet dekken. :) Begrijp me dus niet verkeerd. Een van de gaafste en liefste paarden die ik ken is een niet-dekkende hengst.

- Albus Dumbledore -

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie