Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:26

We mennen en voor menpaardebn is het heel belangrijk dat ze onvoorwaardelijk stil staan. Altijd. Beetje slordig als je vierspan paarden aan het inspannen bent, en eentje begint er alvast te lopen voor de rest vaststaat. :D

Het vraagt heel veel rust en consequent zijn bij de training. Niet verder gaan voordat ze onvoorwaardelijk stil staat.
Dus thermoskan thee vullen, stoeltje erbij en stilstaan trainen. En dan ook echt stil staan.Vooral zelf rustig adem halen en neem de tijd. Als je geen tijd genoeg heb, dan niet aan trainen.

Nu investeren in training, geeft de rest van het leven heel veel rust.

En pas opstijgen als ze goed rustig stil staat. Dat kan best een week duren voor het kwartje valt.

Mijn paarden staan rustig vijf minuten te wachten, terwijl ik rustig de koets haal en inspan. We gaan pas stappen, als ik dat zeg. En niet eerder

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:05

Ik denk dat dat wel het verschil is tussen menners en ruiters. Menners nemen veel tijd om de basis stil staan te trainen en heel streng. Eerst aan de hand. En later in het tuig. En daarna voorr de koets.

Ik zie veel ruiters al wegstappen terwijl ze nog niet eens in het zadel zitten. Ze letten er niet eens op.

Bij ons gebeurt dat nooit. Staan is staan. En al is het 10 minuten. Geen pas verzetten. Ho is ho. Niet miepen.
Als wij passagiers aan boord krijgen, moeten we er op vertrouwen dat de paarden stil staan.
En dat kost tijd en training. En eerlijk zijn, rustig.
Laatst bijgewerkt door janouk op 08-03-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:32

Burga2007 schreef:
janouk schreef:
Bij ons gebeurt dat nooit. Staan is staan. En al is het 10 minuten. Geen pas verzetten. Ho is ho. Niet miepen.
Als wij passagiers aan boord krijgen, moeten we er op vertrouwen dat de paarden stil staan.
En dat kost tijd en training. En eerlijk zijn, rustig.

Hoe pak je dit aan dan? Ik lees nu paar keer, stil staan is stil staan, maar zie nog niet helemaal voor me hoe ik dit precies duidelijk maak aan mn paard.
Stel ik ga bvb buiten staan en ze zet een pas naar achter, zet je dr dan een pas naar voren of haal je dr helemaal weg en sta je ergens anders opnieuw stil? En als ze dan naar voren stapt, een pas naar achter, doorvragen naar achter, of juist weer helemaal weg stappen en opnieuw halthouden?
En zou je dan zeggen met zadel erop gewoon ergens een tijdje laten staan ofzo? (met mij ernaast uiteraard, de bovenstaande correcties uitvoerend). En dan een volgende training ernaast gaan staan, weer een volgende erop?

Hoe pakken wij dat aan? Het zit in onze hele omgang met de paarden vanaf dag 1 dat ze hier op stal komen. Op stal, op wasplaats, buiten, overal, ho is ho. Heel consequent.

Jouw paard en jij hebben nu geen afspraak over stil staan. Ten minste jouw paard wel, maar jij vindt deze afspraak niet leuk. Dus moet je hem "omscholen". Klein beginnen op een rustige fijne plek. En dan rustig vragen en tijd nemen.

janouk

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:07

Net als een paard correct ontspannen leren stappen of draven, kost ook stil staan tijd om aan te leren.

Halthouden onder het zadel of voor de koets in een proef, is actief stil staan, klaar om weer te vertrekken.
Terwijl stil staan bij inspannen of op stappen rustig ontspannen stilstaan is.
Bij ons zijn dat twee verschillende dingen in de traing met een eigen commando.

Ho is onvoorwaardelijk stilstaan en rustig wachten
Halt is actief halthouden, klaar om actief voorwaarts te gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie