Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:35

Waar komt het niet stil durven/willen staan op dit moment vandaan? Is het 'rebelsheid'? In dat geval zou ik werken aan je positie als leider. Of is het spanning?

Dit laatste heeft mijn ruin ook. Hij bouwt erg veel spanning op bij het opstappen, wat zich in het begin uitte in een gigantische rodeo zodra ik zat. Niet gemeen, pure paniek. Dingen die bij mij enorm goed helpen:

- Vaste routine: elke keer op dezelfde plek opstijgen, met hetzelfde krukje. Ik houd ook dezelfde rituelen aan: singel vast op de poetsplaats, naar de bak, parkeren, singel gaatje strakker, stoel ernaast, voet in de beugel, wachten op ontspanning/acceptatie en dan pas opstijgen. Op deze manier weet hij waar hij aan toe is.

- Consequentie: iedere keer als hij een pas verzet van de stoel af en terug zetten. In het begin heeft het me wel eens een uur (!!) gekost voordat hij stil stond. In zo'n geval stap ik op, weer af, herhaal ik dat een keer en is het voldoende. Hiermee kweekte ik vertrouwen, maar ook duidelijkheid. Opstappen ging sowieso gebeuren, hoe dan ook. Daarbij wel rekening houdend met zijn spanning.

- Wachten op een teken van ontspanning voordat je erop gaat zitten. Mijn ruin likt zijn lippen of kauwt een keer als hij ontspant. Soms zijn de tekenen van spanning duidelijk zichtbaar (weglopen), soms heel moeilijk te zien (adem inhouden, niet met zijn ogen knipperen). Ik deel het opstappen in kleine stapjes in.
1: stoel ernaast, wachten op ontspanning (belonen en eventueel even wegstappen)
2: op de stoel gaan staan, wachten op ontspanning (belonen en eventueel weer even wegstappen)
3: voet in de beugel, gewicht op de stoel, wachten op ontspanning (belonen!)
4: voet in de beugel, gewicht richting paard, wachten op ontspanning (belonen!!)
Etc. etc. De stappen kan je zo klein maken als je zelf wil.

- Grondwerk: maakt de verhoudingen tussen jullie duidelijk, maar dwingt je ook eens goed naar je paard te kijken. Zo miste ik in het begin veel van de (miniscule) signalen die mijn paard gaf. Terwijl hij allang zei 'ik vind het super eng' dacht ik dat hij zei 'ik vind het wel prima' en ging te vlot door met de volgende stap. Maak je stappen dus altijd af! Als een stap heel moeizaam gaat, die wat vaker herhalen tot je volledige ontspanning hebt.

- Neem de tijd. Echt een hele belangrijke! Als ik gehaast ben, of even snel wil rijden, laait de spanning direct op.

Hoop dat je hier iets mee kunt :). Ik ben absoluut geen expert, maar zou best een keer met je mee willen kijken/denken (via film of desnoods in het echt) als je dat prettig zou vinden!

Edit: overigens kan ik inmiddels (gelukkig!) opstappen met een los teugeltje. Echter is het direct weer spannend als ik op een andere plek opstap, of als er iemand anders op heeft gezeten. Dat is onze volgende stap :)
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 08-03-18 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:06

Burga2007 schreef:
Stil staan trainen klinkt idd als een hele goeie, hoe zou je dat aanpakken? Wat ik al heb geprobeerd is dat ik haar bvb overal aan kan raken terwijl ze stil staan, alleen ik merk dat als ik een beetje “verkeerde” beweging maak, dus iets te snel, of direct richting haar lopen, dat ze dan een paar passen achterwaarts gaat. Hoe zou jij dit aanpakken?

Vooral niet stoppen bij een schrikreactie! Dit is een fout die veel mensen maken. Voorbeeld: je wil een paard insprayen met vliegenspray. Je begint te sprayen, paard vindt het eng en loopt ervoor weg. Veel mensen stoppen dan met sprayen, wachten tot het paard stilstaat en beginnen dan weer te sprayen. Waarop het paard uiteraard weer wegloopt.

Dit is puur pavlov effect: weglopen zorgt ervoor dat mens ophoudt met sprayen. Bij een volgende keer sprayen, is weglopen dus het goede antwoord! Zo snel is zoiets kleins dus aangeleerd.

Blijven sprayen dus, totdat het paard stilstaat en dan direct stoppen. Zo wordt stilstaan gezien als het juiste antwoord: stilstaan = enge ding gaat weg.

Als je dus merkt dat je paard heftig reageert op een krakende jas bijvoorbeeld: lekker blijven kraken, zoek het maar eens goed op! Achter het paard aan blijven gaan, totdat het paard uit zichzelf stopt. Dit hoeft nog niet een bewuste stop te zijn. Zodra het paard stopt, direct stoppen met kraken, timing is heel belangrijk!

Teddy (v. Dramatic) †

Saar88

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:46

'Ho is ho' is wel heel makkelijk gezegd bij een paard dat spanning opbouwt tijdens het opstappen natuurlijk.
Consequent zijn ben ik het helemaal mee eens. Maar mijn paard vond (en vindt soms) het opstappen gewoon heel erg spannend. Ik neem het hem dan ook niet kwalijk als ik er wat langer over moet doen. Rust en consequent zijn is dan het sleutelwoord, want ik wil gewoon veilig op kunnen stappen.

Maar o wee als ik streng word als hij aangeeft dat hij het opstappen eng vindt. Dan wordt het allemaal nog tien keer enger en lukt helemaal niks meer. In die zin is 'ho is ho' niet altijd het beste motto.

Tenzij ik dit verkeerd heb geinterpreteerd als zijnde 'streng zijn naar je paard' :)

Teddy (v. Dramatic) †

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:22

Sizzle schreef:
Je hoeft toch niet boos te worden om streng/consequent te zijn?
Ik stap gewoon niet op todat peerd stilstaat, al duurt het 2 uur om de spanning weg te laten vloeien of desnoods een week of langer.

Vaak komt de spanning door het oppakken van de teugels. Ik stap eigenlijk altijd aan een losse teugel op (ja ook bij jonge paarden).

Eens! Maar heb ook nergens gezegd dat ik boos word als ik streng ben. Het licht verheffen van mijn stem, of een strengere intonatie kan bij mijn paard heel erg averechts werken. Ook bijvoorbeeld het vasthouden van de teugels door iemand anders, wat jij ook noemt. Daar wordt hij extra onzeker van. Bedoelde dus te zeggen dat een 'strenge aanpak' (even tussen haakjes, want jij kan het misschien totaal anders bedoeld hebben dan ik het heb opgevat) soms averechts kan werken bij een angstig paard.

Maar verder helemaal met je eens. Ik doe precies hetzelfde. Stap ook pas op als hij stilstaat en spanning af heeft laten vloeien, niet eerder!

Teddy (v. Dramatic) †

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie