Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:36

Citaat:
Maak opstappen leuk en ook een onderdeel van de training.
Leuk maakte ik het door een snoepje te geven direct na het opstappen.
Eerst met een vasthoud hulp die steeds verder afstand neemt.
Bij het snoepje aanpakken wil ik dat het paard de hals buigt naar mij toe, want met een gebogen hals kan een paard niet lopen. :)
Ondertussen uiteraard ook een aai en een stem beloning.
Eerst krijgen ze binnen een seconde al dat snoepje om het geduld niet op de proef te stellen.
Maar die tijd stel ik op een gegeven moment uit, 2 seconde braaf stil staan, 4 seconde braaf stil staan en dan pas het snoepje. Tot zo lang ik wil.
En dan ga ik het snoepje afbouwen, de ene keer wel, dan weer niet.

Zo heb ik het ook gedaan en doe het nog altijd.
Ik stap op met krukje maar zodra ik vroeger op krukje ging staan altijd net even wegdraaien of achteruit. Dus daarna lang geoefend. Eerste krukje er naast en belonen (heb commando wachten erbij gebruikt)
En dit met echt kleine stapje elke keer uitgebreid.
Dus daarna ik zelf 1 tree hoger en belonen en vaak herhaald. Totdat ik nu gewoon op kan staan en krijgt ie altijd nog even een snoepje ... als ik het niet vergeet :') maar nu is een aai en braaf ook al een beloning voor hem.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie