Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:40

bruintje123 schreef:
OP het harde opstappen zou ik niet doen.
Paarden zijn daar echt niet voorzichtiger en heb al paarden onderuit zien glijden bij ruiters die dat ook dachten.

Maak opstappen leuk en ook een onderdeel van de training.
Leuk maakte ik het door een snoepje te geven direct na het opstappen.
Eerst met een vasthoud hulp die steeds verder afstand neemt.
Bij het snoepje aanpakken wil ik dat het paard de hals buigt naar mij toe, want met een gebogen hals kan een paard niet lopen. :)
Ondertussen uiteraard ook een aai en een stem beloning.
Eerst krijgen ze binnen een seconde al dat snoepje om het geduld niet op de proef te stellen.
Maar die tijd stel ik op een gegeven moment uit, 2 seconde braaf stil staan, 4 seconde braaf stil staan en dan pas het snoepje. Tot zo lang ik wil.
En dan ga ik het snoepje afbouwen, de ene keer wel, dan weer niet.

En ook gaan op en af stappen onder het rijden.
Is hij lekker ontspannen, stap af en weer op. Net zo goed mee oefenen dan dat je aandraven of braaf aangalopperen oefent. Dus niet alleen aan het begin als de spanning vaak toch al wat hoger is.
Maar ook tussendoor. En als je klaar bent, even er af en er weer op en klaar. Dan is het voor het paard ook niet altijd zo dat er werk achteraan komt.

Hier heeft dit ook goed gewerkt!

Die van mij kon perfect stilstaan, maar doordat ik zelf wat inconsequenter was liep hij na het opstijgen af en toe een pasje. Erna stapte hij standaard verder als ik net zat, en toen was stilstaan tijdens het opstijgen er ook niet meer bij. En toen ik daar spanning voor kreeg, werd het erger. Super suf.

Uiteindelijk geoefend met m'n vriend, die m'n paard een snoepje gaf zodra ik naast hem stond om op te stijgen (en hem ook niet strak vast had). En zodra ik zat, kreeg m'n dier van mij (vanuit het zadel) een snoepje. Uiteindelijk moest m'n vriend steeds verder weg staan, tot ik gewoon het zelf los kon. Nu krijgt hij vaak voor het opstappen of zodra ik zit nog een snoepje, maar een aai voldoet ook. Heb er maar één training met m'n vriend aan hoeven wijden, en hij doet het nu alweer weken heel erg braaf en blijft lekker rustig staan. Mijn spanning (en dus de spanning bij het paard) is volkomen weg. Hij kijkt er nu zelfs naar uit :-).

Succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie