Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:07

Ho is ho en staan is ook echt stilstaan.
Gewoon terug naar je basis.
Mijn huidige paard was als 4 jarige ook wat huppelig en ik heb gewoon meermaals een uur enkel geoefend met stilstaan. Als ik uiteindelijk dan zat, stapte ik weer af en mocht ze terug naar de wei.
Ook veel goefend met stilstaan terwijl ik als een mafkees ernaast sta te springen en zwaaien. Stilstaan terwijl ik een voetbal eroverheen en onderdoor gooi etc.
Binnen een paar weken was het over.

Sizzle

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:51

Je hoeft toch niet boos te worden om streng/consequent te zijn?
Ik stap gewoon niet op todat peerd stilstaat, al duurt het 2 uur om de spanning weg te laten vloeien of desnoods een week of langer.

Vaak komt de spanning door het oppakken van de teugels. Ik stap eigenlijk altijd aan een losse teugel op (ja ook bij jonge paarden).

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:55

Ik ben ooit een keer vreselijk gelanceerd toen ik les had.
Mijn paard bouwde behoorlijk spanning op bij opstijgen dus dat deed ik met volledig losse teugel en een krukje om nergens spanning te creeeren. Ze stond altijd keurig stil.
Echter sprong ze toen ineens omhoog en ik vloog naar achteren. Toen bleek dus dat mijn instructeur uit gewoonte mijn teugel vast gepakt had :=

Ik moet zeggen dat ik met zadelmak maken eigenlijk niet opstap voordat ik kan uitgebreid kan hangen en bekloppen zonder weglopen.
Wordt een paard een paar weken later rusteloos dan ga ik gewoon weer terug naar het stadium hangen en weer afstappen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie