Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:44

Mijn zwarte heeft ook zo'n periode gehad, zucht.. Gelukkig lang geleden.
Eerst heb ik dat natuurlijk proberen te corrigeren, hier was uiteindelijk het ei van Columbus, volledig negeren, mee lopen en als ie stilstond belonen en opstappen, vooral niet reageren op het achteruit lopen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:16

janouk schreef:
Ik denk dat dat wel het verschil is tussen menners en ruiters. Menners nemen veel tijd om de basis stil staan te trainen en heel streng. Eerst aan de hand. En later in het tuig. En daarna voorr de koets.

Ik zie veel ruiters al wegstappen terwijl ze nog niet eens in het zadel zitten. Ze letten er niet eens op.

Bij ons gebeurt dat nooit. Staan is staan. En al is het 10 minuten. Geen pas verzetten. Ho is ho. Niet miepen.
Als wij passagiers aan boord krijgen, moeten we er op vertrouwen dat de paarden stil staan.
En dat kost tijd en training. En eerlijk zijn, rustig.

Is hier ook heilig, moet blijrijders er nog wel eens op wijzen (huidige en oude)dat wegstappen voor dat het mag echt NOT done is, vanwege juist ja.. Mennen... in mijn achterhoofd.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:10

Burga2007 schreef:
janouk schreef:
Bij ons gebeurt dat nooit. Staan is staan. En al is het 10 minuten. Geen pas verzetten. Ho is ho. Niet miepen.
Als wij passagiers aan boord krijgen, moeten we er op vertrouwen dat de paarden stil staan.
En dat kost tijd en training. En eerlijk zijn, rustig.

Hoe pak je dit aan dan? Ik lees nu paar keer, stil staan is stil staan, maar zie nog niet helemaal voor me hoe ik dit precies duidelijk maak aan mn paard.
Stel ik ga bvb buiten staan en ze zet een pas naar achter, zet je dr dan een pas naar voren of haal je dr helemaal weg en sta je ergens anders opnieuw stil? En als ze dan naar voren stapt, een pas naar achter, doorvragen naar achter, of juist weer helemaal weg stappen en opnieuw halthouden?
En zou je dan zeggen met zadel erop gewoon ergens een tijdje laten staan ofzo? (met mij ernaast uiteraard, de bovenstaande correcties uitvoerend). En dan een volgende training ernaast gaan staan, weer een volgende erop?

Die regel is er nu, nu het netjes is geinstalleerd, nu weten ze in principe donders goed wat de bedoeling is en hoeven ze niet vanuit stress oid te gaan wandelen of omdat ze haast hebben. Bij het leren was het het geode belonen.
Mijne deed het ook uit soort stress ontlading, stampte ook altijd paar keer keihard in de grond met een achterbeen, moest je ook geen teen onder hebben.

~ Nuno Oliveira

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie