Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Burga2007

Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 15:17

Ik loop tegen een probleem aan en ik hoop dat jullie misschien tips hebben.
Mijn merrie is 5 jaar oud en ze is rond juni ingereden. Ze doet het enorm goed, behalve een ding, ze wilt niet stilstaan met opstappen.

Toen ik haar in juli kocht was ze al enorm sensibel bij opstappen, wat ze dan ook erg spannend vond. Hier heb ik rustig de tijd voor genomen, en steeds iemand gevraagd met op- en afstappen totdat het echt een stuk beter was. Met rijden werd ze ook steeds minder sensibel, waar ik inmiddels mn kuit aan kan leggen zonder dat daar een merrie reactie uit kwam.

Nu begint ze de laatste tijd een beetje de grenzen op te zoeken (=puberteit :+). Hier is opzich niks mis mee, alleen met opstappen betekent dit dus dat ik er vrijwel niet meer op kom.
Ik zette haar bvb in het midden van de bak en zodra ik de beugels goed doe begint ze al achteruit te lopen en te draaien. Met de neus tegen de bakrand werkt ook niet, aangezien ze vooral de achteruit aan zet. Met dr kont in de hoek heeft een tijdje gewerkt, maar dat spelletje heeft ze ook door, dan draait ze met dr kont van mij vandaan totdat ze óf weer in de achteruit kan óf ik half tegen de bakrand aan geduwt wordt. Als ik dan tochh opstap dan gaat ze draven oid, waardoor ik soms te hard in het zadel plof, wat weer niet meewerkt voor de opstapervaring. Vasthouden werkt, als ik iemand vraag met ervaring met paarden, iemand random loopt ze dwars overheen.

Mijn zadel ligt perfect (zadelmaker net langs gehad) en ze heeft geen last van de rug (osteopaat is geweest). Heb meerdere dingen al geprobeerd: snoepjes kunnen dr niet zoveel interesseren, met krukje is helemaal disaster want dan trapt ze daar tegenaan waar ze dan weer van schrikt etc en oefenen na het rijden heeft geen zin, want als ik een keer aan het zadel ga hangen is ze weer full alert en begint ze gewoon net als van tevoren.

Waar ik dus bang voor ben is dat ik het haar nooit voldoende heb geleerd: opstappen betekent stilstaan. Daarnaast heeft ze nogal karakter en snapt ze heel snel hoe het werkt en heeft ze dit spelletje allang door. Enerzijds wil ik er dus graag de tijd voor nemen om het haar op een goede manier te leren, anderzijds moet ik haar juist niet te lang laten draaien en doen, want dan wint zij haar spelletje weer.

Dusss lang verhaal kort: hoe zorg ik dat ze stil staat tijdens het opstappen?

Burga2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 15:48

Dank jullie wel voor de reacties!
Naar mijn idee is het echt een combinatie van rebelsheid en spanning, ze is heel gevoelig en ziet er niet echt veel voordelen van in dat ik aan haar ga hangen (vandaar dat ik ook heel graag naar een krukje wil) en anderzijds ziet ze dat ze het spelletje wel kan winnen wat ze weer meeneemt naar de volgende keer.

Stil staan trainen klinkt idd als een hele goeie, hoe zou je dat aanpakken? Wat ik al heb geprobeerd is dat ik haar bvb overal aan kan raken terwijl ze stil staan, alleen ik merk dat als ik een beetje “verkeerde” beweging maak, dus iets te snel, of direct richting haar lopen, dat ze dan een paar passen achterwaarts gaat. Hoe zou jij dit aanpakken?

Verder wil ik ook graag meer grondwerk gaan oppakken, dus dat staat zeker op de planning! Wat zouden goede oefeningen zijn mbt het opstijgen? Mbt leiden ed doet ze t best goed, maar haar bvb vragen om achterwaarts te gaan vind ik weer niet zo handig, omdat daar juist haar probleem ligt.

Snoepjes vind ik lastig toe te passen, omdat ze dan met haar hoofd naar mij toe moet draaien voor het snoepje, wat het weer extra makkelijk maakt om weg te draaien met dr achterhand

Burga2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 15:58

pol013 schreef:
Burga: zie mijn aanvulling over het snoepje vanaf het krukje óver het paard heen aan de ander kant te geven.

Ga ik zeker proberen!
Tristan Tucker had ik idd ook gezien, ik kreeg het alleen niet voor elkaar dat zij naar mij toe stapt met de achterhand, hoe heb jij dat aangepakt?

Burga2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 17:53

janouk schreef:
Bij ons gebeurt dat nooit. Staan is staan. En al is het 10 minuten. Geen pas verzetten. Ho is ho. Niet miepen.
Als wij passagiers aan boord krijgen, moeten we er op vertrouwen dat de paarden stil staan.
En dat kost tijd en training. En eerlijk zijn, rustig.

Hoe pak je dit aan dan? Ik lees nu paar keer, stil staan is stil staan, maar zie nog niet helemaal voor me hoe ik dit precies duidelijk maak aan mn paard.
Stel ik ga bvb buiten staan en ze zet een pas naar achter, zet je dr dan een pas naar voren of haal je dr helemaal weg en sta je ergens anders opnieuw stil? En als ze dan naar voren stapt, een pas naar achter, doorvragen naar achter, of juist weer helemaal weg stappen en opnieuw halthouden?
En zou je dan zeggen met zadel erop gewoon ergens een tijdje laten staan ofzo? (met mij ernaast uiteraard, de bovenstaande correcties uitvoerend). En dan een volgende training ernaast gaan staan, weer een volgende erop?

Burga2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:45

Enorm bedankt voor de behulpzame reacties!
Heb hier denk ik een aantal goede handvaten om met mn paard aan de slag te gaan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie