Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:23

Ik ben het helemaal eens met Polo13. Je moet juist positief belonen. Juist als een paard heel sensibel is, is streng zijn niet wat je wilt. Consequent ja, stilstaan is stilstaan maar dat kun je ook doen dmv belonen. Niet elk paard is hetzelfde en bij sommige moet je gewoon net 'out of the box' denken.

Ik heb dit heel simpel opgelost. Kost nog geen paar dagen en dan kun je het probleem al onder controlle hebben.

Mijn ongelovelijk sensibel paard sloeg steevast op hol bij het opstappen, levensgevaarlijk natuurlijk. En ik vind ook stilstaan is stilstaan en dan wil ik niet dat ze nog een oor bewegen (bij wijze van dan he?).

Ik ben er niet meer opgegaan tot ik het probleem had opgelost en dat duurde echt niet lang maar ik heb wel een paar dagen intensief geoefend.

Net als een paar voorgangers heb ik het opgelost met snoepjes maar dan met klikken (maak het best zelf het geluidje want je hebt niet altijd zo'n klikker mee) en inderdaad altijd rechts het snoepje geven, zo voorkom je dat ze wegdraait bij de kruk/opstap.

Begin met oefenen als je weet dat je een paar dagen achter elkaar in de gelegenheid bent om een paar x per dag te oefenen.

Je begint gewoon met halster, naast kruk staan. Jij gaat aan de rechterkant bij schoft staan, klikt en trekt hoofd zachtjes naar je toe en geeft snoepje. Oefen dit een keer of 10. Liefst meerdere keren per dag.
Klikken is hoofd naar rechts buigen richting schoft. Je zult zien hoe snel ze dit doorhebben.

Als het goed gaat en je iedere keer de gewenste reactie krijgt zadel je haar op en parkeer je haar weer naast de kruk. Eerst paar x bevestigen dus je staat nog steeds rechts.
Vervolgens is het makkelijk als je even hulp krijgt omdat je zelf vaak nog te laag staat om snoepje over de rug te kunnen geven.
Jij gaat op de kruk staan en klikt, iemand rechts geeft telkens snoepje.
Gaat dit goed en geeft ze geen reactie meer als je op de kruk naast/boven haar staat dan kun je klikken en zelf over de rug heen snoepje geven.
Dit eerst weer goed herhalen, niet opstappen.
Als ze keurig netjes stilstaat en geen reactie meer geeft stap je op TERWIJL je klikt. Zij draait nu met haar hoofd/hals terwijl jij er op gaat. Geef snoepje, laat haar rechtuit kijken alsof je weg rijdt en klik een fractie van een seconde later direct weer opnieuw terwijl je erop zit, en geef weer snoepje, dit voorkomt dat ze wegloopt.
Ga eraf en oefen het opstappen opnieuw.
Ik garandeer je dat je dit probleem binnen een paar dagen opgelost kunt hebben mits je elke keer intensief, zeker keer of 10 x per keer oefent.

En er dan gewoon even standaard om denken dat je snoepjes meeneemt. Als het over een tijdje beter gaat of opgelost is kun je die snoepjes altijd afbouwen alhoewel ik die van mij altijd nog een snoepje gaf bij het opstappen. Zoveel beloning is dat nou ook niet 1 snoepje per x rijden, dat heeft ie wel verdient vind ik.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 08-03-18 18:32, in het totaal 4 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie