Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:47

Ik heb de paarden thuis staan en sta er dus meestal alleen voor. Dar was even lastig toen mijn jonkie ook meer negegen was om zijn zenuwen te uiten door rond te drentelen.
Ik heb het krukje (tuinstoel) gewoon meegenomen als onderdeel van de training. Dat ze gewend zijn om daar naast te staan. Dat het af en toe lomp neer geplempt werd en dat het omvalt als je er met je domme lijf tegenaan rent. Dat dát in ieder geval allemaal normaal is.

Dan kun je daarmee net zo lang achter je spring-in-het-veld aanlopen tot ze het wel zat zijn en lang genoeg stil blijven staan om je een beetje normaal op te laten stappen.
Gewoon je er bij neerleggen dat het 10 minuten zou kunnen duren (dan worden het er waarschijnlijk hooguit 5).

Iedere stilstaan-poging belonen en daarnaast na iedere opstappoging aan de andere kant (rechts) een snoepje uitdelen. In het begin gaf ik ook vanaf de stoel, over het paard heen, een snoepje aan de rechterkant. Dan was je al halverwege.
En altijd eerst een stilzetten (en belonen) als ze toch besluiten weg te lopen tijdens het opstappen.
Niet de meest conventionele manier waarschijnlijk maar het werkte wel. Kan inmiddels overal in redelijke rust opstappen. Mijn andere paard heb ik het wel geleerd door de stengere aanpak, 100 keer opnieuw te doen als hij weg liep maar bij deze leek dit een beter aanpak.

Zoek anders eens naar getting on the magical way van Tristan Tucker (en anderen). Die wil ik ook nog gaan leren. Mijn andere paard kan het al. Dát geeft pas een leuk gevoel.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 08-03-18 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5

pol013

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:51

Burga: zie mijn aanvulling over het snoepje vanaf het krukje óver het paard heen aan de ander kant te geven.

pol013

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:12

In principe ben ik het daar wel mee eens. Stilstaan = stilstaan. Moeten ze hier ook omdat we ze dagelijks over de weg naar de wei moeten brengen.

Maar als opstappen nog spanning met zich meebrengt kán het zo zijn dat stilstaan echt afdwingen tot vervelendere dingen gaat leiden. Dan kun je bij jonge paarden ook best een tijdje begrip hebben voor de situatie en er rustig aan verder werken waarna je steeds wat langere tijd stilstaan gaat vragen in de loop der tijd.

Ik zeg zeker niet dat het verkeerd is om streng te zijn maar soms kom je er met een kleine omweg ook. Soms werkt het wel als je het negatieve even laat gaan en het positieve beloont. Maar dat is per geval te beoordelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:28

Burga2007 schreef:
pol013 schreef:
Burga: zie mijn aanvulling over het snoepje vanaf het krukje óver het paard heen aan de ander kant te geven.

Ga ik zeker proberen!
Tristan Tucker had ik idd ook gezien, ik kreeg het alleen niet voor elkaar dat zij naar mij toe stapt met de achterhand, hoe heb jij dat aangepakt?

Precies zoals in de video van Tristan. Maar ben geen goed voorbeeld. Het eerste jaar keek mijn paard mij steeds aan alsof ik compleet gek geworden was. Toen een jaar later nog eens geprobeerd en toen snapte hij het binnen 5 minuten....
Bij mijn jonge paard gaat het ook niet meteen. Die stopt te abrupt als ik zijn hoofd weg wil sturen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie