Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:47

In mijn mening (tijdje geleden ook opstapprobleem gehad met mijn 5 jarige) is het inderdaad belonen belonen belonen. MAAR. als het paard dominant doet (in mijn geval kont naar mij toe draaien of met de schouder 'over me heen' lopen) dan wel echt streng en consequent zijn. Niet een beetje terugduwen en zeggen 'nee paardje dat heb ik liever niet' maar gewoon duidelijk 'en nou opgehoepeld uit mijn persoonlijke ruimte'. Ook een sensibel paard krijgt gewoon een opgetrokken achterbeen of een zwaai in de kudde als ie te dichtbij komt.
Ik stel voor dat je begint met een hand optillen aan de kant waar ze over je heen dreigt te lopen. als ze idd zo gevoelig daar al op is zou dat voldoende moeten zijn. Zodra ze dan wegstapt uit jou ruimte hand laten zakken, zelf ontspannen en uitgebreid kroelen.

Ik ben zelf begonnen met zadel en halster. eerst gewoon stilstaan als ik bij je hoofd sta. Dan gewoon stilstaan als ik een stap naar je schouder zet. Dan stilstaan als ik aan je beugel zit, dan stilstaan als ik met de beugel begin te wiebelen. etc.
Bij ons werkte het beste om haar gewoon 'los' te laten. dus niet de spanning op de teugel of het halstertouw houden. zet ze een stap weg, dan maak je een ophouding totdat ze stil staat.en dan direct de teugels weer los. dat is ook al een stukje belonen namelijk. dan weer kroelen of snoepje of iets en opnieuw beginnen. mocht ze nou echt geen moment stil willen staan, eerst lekker een stuk wandelen. (ook op de goeie plek dus niet achter je aan gesjokt maar zeker ook niet voor bij je) en dan weer opnieuw proberen

Hoop dat je er wat aan hebt en anders mag je zeker nog extra vragen stellen over hoe ik het heb gedaan.
(wij zijn vanaf 3 maanden terug niet kunnen opstappen in mn eentje, en met moeite met zn twee naar in mn eentje met een losse teugel vanaf het krukje gegaan)

Hug a horse a day, to keep the grumpiness away

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie