Pony wilt niet uit de wei

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

corientjuhh

Pony wilt niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-11 11:36

Help
Het is 2 weken geleden begonnen
Als ik ponylief uit de wei wou halen
Wegrennen
Met enige moeite weten te pakken
Alle paarden blijven rustig staan willen aangehaald worden enzo
Maar zij nee die ziet me aankomen en hop weg is ze
Maakt niet uit of ik brokjes heb nee ze wil niet (ook niet zo'n slim idee heb ik de rest om me heen)
Beide keren hulp gekregen om haar te vangen
Het is net alsof ze een spelletje met me speelt
Gisteren ook had niet echt bepaald zin om te rijden maar wou d'r wel lekker poetsen
Wil d'r uit de wei halen dacht even slim (halster achter me rug) eerst alle paardjes even aaien en dan wilt zij ook wel maar nee hoor weg was ze
Begin het zat te worden heb ook niet alle tijd ervoor (maandags bijvoorbeeld kan niet eerst een halfuur een pony staan te vangen)
Van de eigenaresse tip gekregen neem zweep mee weg jagen en dan worden ze nieuwschierig en kun je d'r pakken
Maar zou nog meer tips willen hebben (hebben ook al gedaan dat ze eten hadden gehad of aan het eten waren maar niks hielp)
Help? moed begint me beetje in de schoenen te zakken
Tis zo'n lief ding maar op deze manier.....

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+14 (pr 185)

Saars

Re: Pony wilt niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:41

Ik volg je topic even, ik heb hetzelfde probleem. Je hebt dit denk ik meer met verzorgpaarden. Rijdt de eigenaresse zelf ook? Zoniet, ben jij de enige die komt om te rijden, ook al is dat niet altijd. En dan krijg je dat probleem...
Ik vind het ook verschrikkelijk want ik kan er echt niet goed tegen, ik word er verdrietig van... Maar ik probeer optimistisch te blijven en telkens weer met goeie moed op weg te gaan, eerst helemaal niet naar hem kijken, als hij wegloopt er langzaam weer achteraan. Ook, in tegenstelling tot wat velen zeggen, gooi ik niet meteen een touw om zijn nek. Eerst een aaitje omdat ik dicht mocht komen. Als hij daarna terug wegloopt, jammer. Als hij na enkele keren iets te lang blijft staan leg ik voorzichtig het touw rond zijn nek. Als hij probeert weg te komen laat ik hem één keer weten dat het niet kan, en als hij dan weer kalm stilstaat, krijgt hij een aai en soms een koekje. Niet lokken met eten, dan wordt je op den duur alleen geliefd door wat je bij hebt...

Succes!

Op deze plek stond míjn breedsmoelkikker, nú die van de teammies van Bokt.nl (en dus is dit dier per definitie beter en leuker dan elk ander dier)

Dacht ik teamlid te worden van Bokt.nl, krijg ik alleen zo'n suf onderschrift...

Momenteel geen actieve ruiter meer wegens studies.
With your back to the wall, you've got one place to fall

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:44

Hier zul je tijd voor moeten maken vrees ik om dit te doorbreken. Neem halstertouw mee en als ze weg loopt scheid haar dan van jou en de kudde. Ze mag dus niet naar de kudde en niet naar jou toe komen. Ook als ze op een gegeven ogenblik wel wil komen mag dat niet. Pas als je ziet dat ze echt gaat kauwen kun je haar bij jou laten komen. Ik zou dan wel proberen zo te staan dat de kudde achter jou staat zodat ze echt naar jou moet komen. Als je haar hebt geaaid dan zou je haar eigenlijk weer weg moeten sturen voordat je haar de volgende keer dat ze komt mee neemt naar stal. Uiteraard belonen als ze komt en rustig wegsturen. Het probleem is dus dat ze dominanter is dan jij en zich dus boven je stelt. Op deze manier draai de rollen om en ga jij boven haar en de kudde staan. Dat zul je wel een week moeten herhalen en veel geduld voor moeten betrachten voordat dit gedrag over is.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-11 11:48

Okee bedankt voor de tips :)
Ik word er ook een beetje verdrietig van
Eens kijken hoe ik het morgen ga doen

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:33

Mijn pony rent vaak ook weg als ik haar wil ophalen.
Maar dan heb ik het touw in mijn handen dat ziet zij dan en heeft door dat ze naar de stal moet, dat wil ze natuurlijk niet.
Dat is fout je mag nooit je touw in handen hebben misschien is dit het probleem van jou?'

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:37

Ik weet niet of het mogelijk is, je moet wel de andere paarden een beetje kennen voor je dit doet, maar mijn paard wil gewoon af en toe niet de wei uit.. (als ik haar er op een andere tijd dan 'normaal' uit wil halen)

Een appel voor haar pakken werkt niet meer, want ze wantrouwt mij dan. }:0 Dus ik pak appels voor alle paarden (2 in dit geval, dus dat is goed te doen). Die geef ik dan eerst en ik kroel ze ook en blijf daar even staan totdat ze zo nieuwsgierig is/bang dat ze iets tekort komt dat ze toch wil komen. Dan kan ik haar zo pakken en is er geen probleem. :=

Wat handig is, is om altijd op een zelfde tijd te komen en een beetje dezelfde routine aan te houden (met veel leuke dingen die ze leuk vindt). Dan weet ze wat haar te wachten staat en vindt ze het na een tijdje niet meer zo onprettig/onveilig voelen om bij de kudde weg te gaan. Ik heb op de 'routinetijden' ook nooit een appel nodig.

Hebben hier trouwens ook een paard en die liet zich ook niet vangen, rende eerst vaak een keer of 5 weg en dan kwam hij vanzelf. :+ Vond ie blijkbaar leuk. :=

Romybakker schreef:
Mijn pony rent vaak ook weg als ik haar wil ophalen.
Maar dan heb ik het touw in mijn handen dat ziet zij dan en heeft door dat ze naar de stal moet, dat wil ze natuurlijk niet.
Dat is fout je mag nooit je touw in handen hebben misschien is dit het probleem van jou?'

TS heeft sowieso een halster in handen, dus het is misschien handig om ook af en toe met halster en touw de wei in te lopen, andere paarden te kroelen en dan de wei weer uitgaan. En als het na een tijdje beter gaat ook met halster en touw naar d'r eigen paard gaan, kroelen (of poetsen op een bepaalde plek oid als ze daar niet van houdt) en weer weg gaan.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:41

Misschien is het ook nog een idee om haar alleen te laten staan, dus niet in de kudde.
Maargoed dit kan best lastig zijn als ze in een grote kudde staat :Y)..

06-07-09 Never give up as you still wanna try!

www.nicoleswaving.nl *-:)

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:42

corientjuhh schreef:
Okee bedankt voor de tips :)
Ik word er ook een beetje verdrietig van
Eens kijken hoe ik het morgen ga doen

Dat is jammer want eigenlijk hoeft dat niet ook al is het gedrag vervelend. Het heeft niet alleen met jou te maken maar ook met de fijne plek (het gras) waar ze opstaat en waar ze liever op wil blijven. Trek het je dus niet teveel aan. Mijn paardjes hinnikten altijd als ik met de auto de dam op kwam op het vorige adres. Ze stonden lange tijd in een vrij natte paddock. Ze waren zo blij als ze me zagen. Dan gingen we werken en na het werk mochten ze in de berm even grazen. Omdat ze toch ziek werden van al dat vocht, de plek was gewoon slecht te noemen, hebben we ze weg gehaald en ze staan nu op gras. Als ze me nu zien, dan draaien ze zich liever om (behalve als het etenstijd is want dan komen ze in volle sjas aan gegaloppeerd) en doen ze net of ze me niet zien. Ik loop dan rustig naar ze toe en met name de jongste heeft de neiging om dan weg te lopen. Maar als ik streng zeg: "eh,eh hier blijven draait ze zich om naar mij toe en wacht tot ik haar heb aangeklikt". Dus maak je zelf niet wijs dat de paarden niets met je hebben of het werk niet fijn vinden. Ze vinden het gras gewoon fijner en gelijk hebben ze toch? Het is irritant gedrag want het kost gewoon te veel tijd voordat je ze hebt. Misschien lukt het je na een keer wegsturen en is het probleem dan al opgelost. Toen die kleine van mij zich omdraaide en weg stapte heb ik haar gelijk van de ruin gescheiden door haar weg te sturen van ons en verder te negeren. Dat vond ze zo verschrikkelijk dat het na één keer ook opgelost was. Maar ga niet achter haar aanrennen of wat dan ook want dat verlies je toch.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:41

Je geeft het al aan dat je 't gevoel hebt dat hij met je speelt, is eigenlijk ook zo.

Veel paarden die moeilijk te pakken zijn hebben er vaak een reden voor. Paarden worden namelijk gestraft als ze zich laten pakken. Borstelen zadel erop en rijden.

Je kunt het beste je paard pakken, lekker belonen, eten geven en na verloop van tijd weer terug zetten.

Net zolang totdat ze in de gaten krijgt van ''Hee!, als ik kom krijg ik misschien wel weer een lekkere behandeling inplaats dat ik moet werken''.

Werkt niet bij alle paarden maar veelal wel.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
De ruiter valt nooit ver van het paard....!

Laatst bijgewerkt door Moderator op Vandaag, 15:48, in het totaal 9769 keer bijgewerkt.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-11 17:03

Dat wou ik gisteren dus ook doen
Maargoed paardje wou dus niet
En wou niet stoppen tot ik haar had (want anders denkt ze ha als ik dat doe houdt ze op) maar werd er zo moedeloos van dat ik dacht laat maar

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:09

Mijn paardje doet dit af en toe ook...zelfs na het rijden wanneer hij even heeft mogen rollen en ik hem daarna wil vangen om m weer in de wei te zetten doet ie het. Ik sluit hem vaak op als hij begint te lopen. Staat hij stil, dan sta ik stil. Gaat hij verder grazen, kom ik heel rustig dichterbij. Zie ik dat ie weer wegloopt, doe ik het gewoon weer opnieuw.
Meestal begrijpt hij na 2x al dat hij het niet gaat winnen en dus komt ie gewoon naar me toe gelopen.
Ik heb ook heel vaak hem uit de wei gehaald om m lekker te poetsen en wat lekkers te geven om m vervolgens weer terug te zetten in de wei. Dat helpt ook heel goed!
Heel veel oefenen en geduld is een hele schone zaak ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:33

Persoonlijk zeg ik laat die zweep weg. In mijn ogen is een zweep een product voor correctie en niet om te straffen. Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony gehad en dat was voor haar ook meer een spelletje. Maar spelletjes zijn leuk... en dus speelde ik het spelletje mee. Lachend rende ik ook de wei door, ik had wat voorraad en een boekje mee en een grote bal. Met de grote bal ben ik gaan spelen, zelf ben ik door de wei gaan rennen met die grote bal en gaf hem zo nu en dan eens naar mijn pony door. Die vond het leuk en begon er ook mee te spelen. Na mijn conditie ook nog even op peil te hebben gebracht ben ik op een stoel in de wei gaan zitten en gaan lezen, mijn pony was ondertussen nog druk met die bal.
Dit heb ik zo een paar dagen gedaan tot er meer een wisselwerking was tussen mijn pony. Het uit de wei halen is sindsdien geen probleem, maar wel houd ik de spelletjes er in (niet dagelijks maar toch). Dit vind zij leuk en hier beleeft zij haar plezier in. En soms heeft ze nog wel zo'n dag van nu even niet hoor! Rijden heeft dan voor mij geen zin maar als ze de wei uit is dan borstel ik en zet haar weer terug.

Misschien heb je er iets aan en succes in ieder geval!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:37

Gelukkig willen mijn ponys altijd wel meteen komen, maar de pony van een vriendin rent ook altijd weg in de wei. Daar hadden we laatst wat op bedacht. De pony staat in de wei met nog een andere pony, en die pakten we aan het halster, en toen we met haar in de hand naar de pony die steeds weg rende liepen bleef ze staan. tegenwoordig doet mn vriendin dat altijd en gaat het goed. :)

vjkonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:58

weet je wat jij moet doen het halster omhouden in de wij een oude longeerlijn of halstertouw er aan maken en dan in de wei zetten doen ze op mijn verzorg ponys sportstal ook bij moeilijke wei ponys/paarden

hoi hoi ik zoek een mexicaans hoofdstel en dingen van burberry en scapa

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-11 14:03

Ik wil geen ongelukken
Dat ze er achter blijft hangen ofzo of een ander paard (hoe kort het ook is)

@Maaike_lotte
Ze staat in een kudde van 15 paarden ofzo ;)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:27

maar als die paarden braaf zijn kun je toch gewoon 1 paard pakken waar jouw pony goed mee kan?

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:47

[i]Ik neem vaak als ik mijn pony niet kan krijgen een bakje biks mee.
Dan komt ze wel.
Als je dat doet dan leert je pony om bij je te komen want dan denkt ie dat hij/zij
een snoepje krijgt. Beloon haar/hem dan wel na het ophalen met een lekker snoepje
zodat hij/zij het niet afleert.
Je pony weet dan ook dat hij/zij het goed doet.

Iloveheidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:57

ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn verzorgpaardje, ik blijf nu buiten het hek wachten tot ze komt en neem een emmer biks mee zet die op de grond en loop een stukje weg zo krijg ik haar nu te pakken. kan je wel naast d'r staan of ook niet

Mortje 20-02'10 :'(

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:00

Ik zou niet wachten op je pony tot ie komt dan komt ie toch niet :D
Teminste mijn pony graast dan lkkr door :P

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:47

Wij hebben niet zo'n grote wei, waar paard en shet instaan en hebben daar prikpaaltjes met lint voor strookbegrazing. De shet wilde zich ook niet laten vangen. Mijn man heeft het paard meegenomen en ik heb het halstertouw van het halster gehaald en ben haar rustig op gaan drijven. Ze hoefde niet van me weg, maar ze mocht van mij niet meer eten. Zo kon ik natuurlijk tijden doorgaan als het nodig was, omdat ik maar een klein rondje liep en zij veel meer meters maakte. En als het nodig was kon ik met de prikpaaltjes het weitje nog wat kleiner maken. Maar al snel was ze er flauw van. Ik ben nog even doorgegaan en ben toen naar de ingang gelopen. Toen kwam ze vlot achter me aan. Uitgebreid belonen en een brokje natuurlijk. Dag 2 precies hetzelfde, maar toen kwam ze niet zo vlot en begon ze weer gras te eten. Ik heb haar weer opgedreven en toen had ze het in de gaten. Nu kan ik haar zo pakken

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-11 07:19

Gisteren kon ik haar zo pakken
Denk dat het ligt aan dat het zo blubberig was en regenachtig of dat ze me zaterdag nog even gezien had
Uiteraard had ik brokjes mee die gekregen voor ik het halster om deed en nadat ik het halster om had
En binnen nog wat brokjes gehad

Punetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:04

Ik weet niet of jou paard dag en nacht op het land staat, maar ik had dit probleem eerst ook. De eerste paar x ging ik pas 's avonds naar stal, dan stond ie alleen op de wei en dan wilde hij wel mee. Andere paarden aandacht geven en je eigen paard niet helpt ook. En misschien je paard een x alleen aandacht geven op het land en dan met rust laten en weer weg gaan. Ik weet ook niet hoelang jij dat paardje al doet, waarschijnlijk moet je hem ook wat tijd geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:17

Ik zou zeggen, gebruik even de zoekfunctie er zijn al heel veel topics over dit probleem.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:30

Neem wat lekkers voor haar mee. :) Probeer veel geduld te hebben en dan komt ze vast vanzelf!

People say you can't live your dreams, this is what i tell them; NEVER SAY NEVER!
Find out what is possible if you never give up.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:49

zoiets heb ik ook gehad, ik deed het halstertouw in me ene hand en het halster in de andere (los van elkaar) dan het halstertouw om dr nek doen, en dr pakken, halster om, en snoepje geven bijv.
zo heeft iemand anders mij dit verteld, en na een tijdje kon ik dr gewoon pakken.

of gewoon wat lekkers meenemen. (: