Paard erg schikkerig

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

brittje88

Paard erg schikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-12 12:42

Ik wil wat ideeen uitwisselen over het probleem waar ik tegen aan loop met mijn paard. Hij is namelijk heel schikkerig. Ik heb hem vanaf dat hij 3 is en de vorige eigenaar heeft er eigenlijk niet veel mee gedaan. Toen ik hem dus kocht was hij al erg zenuwachtig en was alles al eng. Ik heb hem eerst de rust gegeven die hij nodig had maar wel lekker met hem bezig geweest met het erf verkennen en hem proberen op zijn gemak te stellen.
Daarna ben ik begonnen met schriktrainingen omdat ik dacht dat dit ons goed zou helpen. Dus een zeiltje op de grond en erover heen lopen, zeiltje over hem heen, paraplu's, wat ik maar kon bedenken wat een beetje eng was heb ik erbij gehaald. In het begin is hij bang, loopt te blazen en maakt zich groot. Maar met zijn nieuwsgierigheid en hulp van mij overwint hij dat dan al snel en is er niks meer aan de hand. Dit heb ik echt vaak gedaan met de hoop dat hij meer vertrouwen gaat krijgen.
Maar het lijkt wel niks te helpen, het is alleen op dat moment. Heb hem inmiddels nu 3 jaar en sta al 3 jaar op dezelfde stal, nu nog steeds loopt hij het erf over alsof om elke hoek een levensgevaarlijk monster zit wat hem wilt opeten. Ook dit heb ik geprobeerd met hem te trainen door gewoon heel vaak rondjes over het erf te lopen met hem, gerust te stellen als hij bang werd en hem te laten kijken/ruiken naar al die enge voorwerpen tot hij rustig word. Maar ook hierbij blijft hij bang, hij loopt enorm te zoeken en zodra hij iets hoord of ziet schrikt hij en wil rennen. Hij rent hierbij niet door me heen gelukkig, maar hij stuift dus wel ff weg gepaard met blazen vaak en is daarna erg zenuwachtig. Met rijden is het zelfde probleem en buitenrijden gaat al helemaal niet. Terwijl ik dit zo graag wil. Andere bange trekjes heb ik er dus wel uit gekregen. Zo was hij eerst bang voor zijn halster/hoofdstel, zadel, deken en afspuiten. Het afspuiten was misschien nog wel het ergst hierbij stond hij te steigeren en te trappen. Hierbij probeerde we eerst de rustige en zachte aanpak maar niks hielp, uiteindelijk na lange poos proberen toch 1x de praam erop gezet en daarna is hij ermee opgehouden. Nu staat hij lekker relaxt op de spuitplaats en is er niks aan de hand.
Ik heb het idee dat hij het wel zou kunnen leren maar misschien reageer ik dan wel verkeerd als hij schrikt? Dus hoe zouden jullie het aanpakken als hij schrikt? Het klinkt allemaal heel erg nu zo bij elkaar maar er valt wel mee om te gaan, ik zou alleen willen dat hij wat relaxter word en gewoon een vertrouwt gevoel geeft.

Boompje1985

Re: Paard erg schikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:11

heb je al naar het voer gekeken ? misschien kun je daar iets vinden waardoor hij zo prikkelbaar is , misschien iets te vroeg gezegd maar ik zou een bloed onderzoek in de toekomst niet uitsluiten (misschien magnesuim tekort?)maar ik zou eerst naar het voer kijken misschien als je daar iets in aanpast dat hij wat minder heftig reageert. verder grondwerk ben je al mee bezig zo niet raad ik het wel aan! misschien geef je hem niet genoeg vertrouwen niet verkeerd bedoeld hoor maar kan zijn dat hij net iets meer behoefte heeft aan duidelijk leiderschap dan dat hij laat overkomen, het groot maken bij nieuwe spannende dingen komt voor mij een beetje over als onzekerheid. Klinkt misschien een beetje hard maar zo bedoel ik het echt niet maar als jij wil dat hij relaxter is en meer vertrouwen geeft moet je dat natuurlijk ook wel zelf doen/zijn! ik hoop dat je er misschien iets aan hebt!

It’s okay to dislike someone, or even to dislike someone for no reason. But it’s not okay to disrespect, degrade, and humiliate that person.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:12

Ziet hij wel goed?

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:15

Zou het kunnen dat je er te veel aandacht aan besteed? Extra rondjes, laten kijken, geruststellen...Dan gaat een paard op den duur ook denken dat er iets aan de hand is...
Ik ben zelf altijd vrij simpel, paard mag schrikken wat ie wil zolang die mij maar niet in de nek springt. Ik trek me er gewoon niks van aan en ga verder waar ik mee bezig ben. Hoe meer aandacht je het geeft, hoe erger het wordt.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:25

brittje88 schreef:
Ook dit heb ik geprobeerd met hem te trainen door gewoon heel vaak rondjes over het erf te lopen met hem, gerust te stellen als hij bang werd en hem te laten kijken/ruiken naar al die enge voorwerpen tot hij rustig word.

Volgens mij zie ik het hier een beetje mis gaan... ik weet natuurlijk niet precies wat jij bedoelt met 'gerust stellen'.. maar vaak zie ik mensen op het moment dat hun paard ergens verschrikt naar gaat kijken/blazen oid het paard proberen gerust te stellen met 'hooo maar..' 'goedzoo' 'braaaaff'' 'niks aan de hand' terwijl ze zich zelf ook op het 'voorwerp' (of wat het ook is) focussen. Op die manier beloon je ten eerste het paard voor zijn reactie en (ook door hem te 'troosten') bevestig je eigenlijk dat er dus inderdaad iets engs is.
Wat ik zou doen is 1. totaal niet reageren, net doen alsof je neus bloedt en alsof er niets is, of 2. jouw en zijn aandacht op zo'n moment op iets totaal anders richten, door hem bijvoorbeeld aan het werk te zetten (voorhand/achterhand wijken, kleine volte, achterwaarts maakt niet zo veel uit, bedenk iets) zodat hij weer met zijn aandacht bij jou is. Op het moment dat hij weer kalm is, zijn hoofd bij jou heeft beloon je en loop je weer rustig verder.
Heel veel succes en hoop dat nog meer mensen met goeie tips komen :)

edit: zie dat tijdens het typen iemand mij al voor was haha :D

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-12 16:28

Misschien dat het ook wel komt omdat ik er te veel aandacht aan geef. Ik had advies van de staleigenaar gekregen dat wanneer hij bang was je niet zomaar door moest lopen maar hem er juist even bij laten kijken, laten zien dat het niet eng is. Daarom liet ik hem altijd er naar toe lopen waar hij bang voor was en op die manier gerust stellen. Misschien geen goed advies dus. Dan moet ik inderdaad het maar volkomen negeren en kijken of dat helpt. Maar dus ook niet corrigeren?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:36

brittje88 schreef:
Misschien dat het ook wel komt omdat ik er te veel aandacht aan geef. Ik had advies van de staleigenaar gekregen dat wanneer hij bang was je niet zomaar door moest lopen maar hem er juist even bij laten kijken, laten zien dat het niet eng is. Daarom liet ik hem altijd er naar toe lopen waar hij bang voor was en op die manier gerust stellen. Misschien geen goed advies dus. Dan moet ik inderdaad het maar volkomen negeren en kijken of dat helpt. Maar dus ook niet corrigeren?

Ik corrigeer zelf pas als ik het gevaarlijk vind worden. Dus als hij te dicht op me gaat lopen (dat mag normaal ook niet, dus ook niet als hij toevallig schrikt) of als hij op iets afspringt waarvan ik denk dat ze zich aan kunnen verwonden, dat soort dingen. Schrikgedrag zelf corrigeren heeft in mijn ogen geen effect, omdat het doorgaans een reflex is. Het gedrag wat daarna komt, het er in blijven hangen, weg willen rennen, dat is veel beter controleerbaar. Op dat moment moet er namelijk gewoon weer geluisterd worden.
Het is wel lastig hoor, je moet zelf eigenlijk een beetje bom-proof zijn en ik schrik ook heus weleens van een onverwacht geluid...Proberen zelf een keer heel diep adem te halen helpt dan ook wel.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:41

brittje88 schreef:

Nee hoor, goed advies van de stal eigenaar! Loop inderdaad maar naar het gevaar toe, maar wel jij als leider eerst! Als hij begint te flippen, consequent streng toespreken en doorgaan naar het enge ding toe.
Pas als hij wil ruiken aan het monster, belonen!
Het vergt wel wat ervaring en misschien is er iemand die het een keer of wat voor wil doen?

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-12 16:45

Jaa ik schrik er zelf niet van, het is meer dat ik hem corrigeer of laat kijken dan. Maar nu dan gewoon negeren!

Het laten kijken maar wel zelf voorop gaan, corigeren en eraan laten ruiken en dan belonen deed ik altijd al. Maar dit helpt dus niet want hij blijft zoeken.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:28

Wat ik doe, ook bij honden, is afleiding geven. Als hij ergens van schrikt hem meteen aan het werk zetten zodat hij zich niet meer focussed op wat hij eng vindt maar juist op iets anders. Prikken in de billen wil ook wel eens helpen (nee, niet prikken met iets scherps maar meer als afleiding). Zo denk hij 'huh' en let niet meer op wat hij eng vond.

Je merkt het vaak ook dat hij op het punt staat om weg te springen. Dan weet je eigenlijk dat hij een excuus zoekt om van iets te gaan schrikken. Ik doe dan ook vaak net een raar geluidje maken, zoals de sstt van Cesar Milian. Niet zodanig dat ze daar van schrikken, maar als afleiding.

Afleiden en doorgaan waar je mee bezig was. Dat is mijn oplossing.

Succes!

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:25

ja, dat van Cesar Millan kan ik me bij aansluiten. Wil je als tip mee geven >>kijk heeeeeel veel naar de uitzendingen van Cesar Millan, veel is ook toepasbaar op paarden. Ook ik heb een probleem paard en kom hierdoor steeds een stukje verder,.... die man is meesterlijk!!!!!! Jammer dat er niet iemand op TV is die hetzelfde met paarden doet.

eens viel er een ruiter van zijn paard, sindsdien noemt een ieder die van zijn paard valt zich een ruiter.

Kazira35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:30

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde met mijn paard als wat jij hier boven beschrijft.
dacht dat we op de goede weg zaten met haar angsten maar het begint weer van voor af aan.
wou gisteren een stukje gaan lopen met haar maar het begon al op het erf dat ze mij zowat omverliep van angst.
dus ik ben maar weer omgekeerd en haar maar lekker gaan poetsen want zo langs de weg lopen gaat absoluut niet veilig natuurlijk.
rijden is eigenlijk het zelfde geval dan denk je ja het gaat goed ontspan je lekker en dan gaat ze weer in een keer een paar passen opzij of als je pech hebt kei hard in galop.

Ik vind jullie tips wel handig om te lezen
Alleen dan dat ik haar juist nooit laat kijken wat dat enge ding was maar gewoon doe of mijn neus bloed.
maar hier kom ik dus niet verder mee en ben nu eigenlijk wel een beetje radeloos.
Ik zou namelijk is lekker willen rijden met haar zonder al dat rare gedoe, want zo kom ik niet verder dan alleen maar stappen en draf.
galop is echt een waar drama!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:48

Deze tips hierboven wilde ik ook al noemen, maar zijn al genoemd ;). Ik weet niet of je paard vaak buiten staat? Wat je eventueel ook kunt doen is hem in een weiland zetten met een oud(er) ervaren paard dat zich niet snel ergens van aantrekt. Heb ik bij mijn paard ook gedaan en die heeft het eigenlijk gewoon overgenomen (moet je wel een weiland/paddock hebben waar wel wat gebeurt, dus waar auto's langsrijden etc. en een goede omheining). Zo ziet je paard ook nog wat en wordt hij vanzelf rustiger als hij doorheeft dat ook zonder jou er niks gebeurd.
Als dat niet kan kun je ook met een ander paard bijvoorbeeld gaan rijden die dan voor je loopt. Kan die wat 'steun' bij vinden zal ik maar zeggen ;)

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:42

mijn verzorgpony schrikt ook altijd. in de buitenbak is hij ook bang voor een hekje die je ziet. maar ik besteed er geen aandacht meer aan , ik rij figuren en doe oefeningen met hem zodat hij ook afgeleid raakt en nu gaat het super :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:45

Geruststellen als hij bang wordt is het meest verkeerde dat je kunt doen. Zo laat je namelijk zien dat er echt iets engs is om van te schrikken.

Verder niet alleen schriktraining, maar ook grondwerk doen. Grondwerk is de basis, als je die hebt overgeslagen en meteen aan het schriktraining begonnen bent, heb je een stap overgeslagen.

Met grondwerk is het heel belangrijk dat je weet wanneer je KUNT stoppen, en weet wanneer je door MOET gaan. Als je namelijk op het verkeerde moment stopt, dan leert het paard: eng ding, ik schrik, eng ding gaat weg.
Ga je door, tot ze ontspant, leert het paard: ik schrik, ding blijft. Ik ontspan, eng ding gaat weg.

Kijk even naar de ze filmpjes van grondwerk met een bijzonder angstig paard. En kijk hoe het uiteindelijk uitpakt.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=FQcg5zR- ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ojqsLwry ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCW ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=_Jvz-340 ... re=related

En als de basis er goed inzit, dan kun je op dag 3 na het zadelmak maken het volgende schrikparcours meenemen:

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCK ... re=related

Je suis Charlie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie