Hoe reageren bij trauma

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nathaly_dc

Hoe reageren bij trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 14:28

Hallo allemaal

Eerste keer dat ik hier iets post dus hopelijk heb ik de juiste categorie gekozen.

Ik heb sinds 2 maand een paard, een bwp ruin van bijna 14jaar oud. Hij heeft op de trailer een trauma meegemaakt waardoor hij echt terug vertrouwen moet krijgen in vast hangen.

Nu ben ik daar enkele weken mee bezig en we boeken vooruitgang maar zonet hong hij vast in de piste aan de omheining voor een borstelbeurt. Voor ik het doorhad verschoot hij van iets, raakte in paniek en trok de omheining stuk. Ik stond aan zijn staart te borstelen en kon niet meer optijd aan de touw trekken om hem los te makenz

Gevolg, mijn 1,68 grote ruin liep als een halve zot in de piste volledig in paniek, angst in zijn ogen en een plank van 2m die aan zijn halster via de touw bleef hangen.

Nu heb ik mezelf uit de piste verwijderd en als hij zelf tot stilstand was gekomen met en wortel proberen benaderen om hem zo rustig te houden en los te maken.

Wat ik me afvroeg was hoe ga je verder met zo’n situaties? Werk/train je nog verder? Geef je gewoon wat aandacht door knuffelen en strelen? Laat je het paard rustig alleen?

Na zijn trauma bij vorige eigenaar is hij enkel nog op stal gezet, op weide gezet of opgezadeld voor springen in piste, maar niet meer echt naar omgekeken. Dus ik wil hem niet verder traumatiseren.

Nu heb ik gewoon ng geknuffeld en dan vertrokken om hem te tonen dat alles oke is tussen ons en ik hem ruimte wou geven. Maar weet niet of ik hiermee heb goed gedaan of gevoel van vroeger versterkt heb

kwii

Re: Hoe reageren bij trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:32

Afhankelijk van de situatie. Ik zou iets gaan doen dat het paard weer tot rust brengt, en als het paard snel kalmeert gewoon lekker verder gaan met wat je plande om te doen hoor. Juist vooral niet groter maken dan het is. Ik raad je wel aan om een breekstukje te gebruiken de volgende keer, je hebt best kans dat het nu nog eens gaat gebeuren. Bijvoorbeeld zo iets: https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... =MnN2ZmYf_

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:36

Als eerste alleen nog op veilige plekken vast zetten. Een omheining van een bak is dat dus niet. En als je op zulke plekken wilt staan, niet vast zetten en zelf ergens staan waar je niet in kan grijpen.

Er zijn nogal wat manieren om een paard weer te leren vast staan waarbij het touw niet meteen vast zit en het dus veiliger is voor het paard. Echt vast staan als er iets gebeurt in de omgeving is dus nog te veel gevraagd en deze ervaring helpt absoluut niet. Ik zou weer een aantal stappen terug gaan zodat je weer goede ervaringen op kan doen samen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:38

Ik zou hem het vastzetten volledig opnieuw aanleren, alsof je het leert aan een dier dat het nog niet kent. Daar zijn oa op bokt verschillende methodes voor te vinden. En nooit maar dan ook nooit meer een paard vastzetten aan zoiets als een houten plank of iets anders wat hij stuk kan trekken, dat is ook gewoon heel gevaarlijk.
In het uiterste geval is hem los leren staan ook nog een optie (wederom, gebruik de zoek functie voor een hoop nuttige tips) maar persoonlijk vind ik het altijd handig als ze toch ook vast kunnen staan.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 14:42

0000 schreef:
Ik zou hem het vastzetten volledig opnieuw aanleren, alsof je het leert aan een dier dat het nog niet kent. Daar zijn oa op bokt verschillende methodes voor te vinden. En nooit maar dan ook nooit meer een paard vastzetten aan zoiets als een houten plank of iets anders wat hij stuk kan trekken, dat is ook gewoon heel gevaarlijk.
In het uiterste geval is hem los leren staan ook nog een optie (wederom, gebruik de zoek functie voor een hoop nuttige tips) maar persoonlijk vind ik het altijd handig als ze toch ook vast kunnen staan.

Ja de reden waarom in de bak is omdat aan de ringels op de wasplaats hem meer schrik aanjagen dan in de bak. Ik heb dit goed onderzocht eerst. Hoewel ik besef dat naar veiligheid dit niet goed is, dacht ik dat de positieve ervaring hem wel goed ging doen. Gisteren bv was dit een super ervaring en zag je hem ook denken “dit is best oke”.

Stilstaan zijn we ook nog op aan het oefenen. Is ook een grootte uitdaging want meneer heeft graag alles gezien. Zeer kijkerig beestje.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:47

De reden doet er niet echt toe, geen enkel houten hekwerk is bestand tegen de trekkracht van een paard...je kan hem daar best neerzetten maar houd hem dan gewoon vast of gooi het touw los over het hek heen ofzo.

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 15:10

0000 schreef:
De reden doet er niet echt toe, geen enkel houten hekwerk is bestand tegen de trekkracht van een paard...je kan hem daar best neerzetten maar houd hem dan gewoon vast of gooi het touw los over het hek heen ofzo.

Ik hou er rekening mee :)
Maar nu hoe reageer ik best?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:15

Vooraan beginnen...op een veilige plek hem leren hoe hij vast moet staan. Leren wijken voor druk, zodat hij snapt dat door blijven trekken niet werkt.

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:17

Voorlopig inderdaad niet meer vastzetten en het touw enkel door de ring halen en los laten staan.
Je kan ook mbv bijvoorbeeld de clicker je paard leren om stil te staan, zodat ie niet vast hoeft te staan..
Wellicht kan je op een later moment dan het echte vast staan weer voorzichtig introduceren, maar voor nu zou ik voorkomen dat hij weer een negatieve ervaring op doet..
Hoe gaat dat met de trailer?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:21

Zo lang hij zo angstig is uberhaupt niet vast zetten. Lang touw zodat je die "door" de ring kan steken en het uiteinde vast houden. Lang genoeg dat je dus ook aan de staart kan enz.

Verder geen plekken mijden die hij "eng" vindt zoals de poetsplaats. Hij moet er toch op, bespaar je werk en steek er tijd in om hem gewoon meteen op de plekken waar hij altijd zal moeten staan te zetten. Rekening houden met trauma's is mooi maar sla er niet in door. Uiteindelijk ga je hem geen vertrouwen doen krijgen door alles wat hij eng vindt te mijden.

Hier is er eentje die niet vast te zetten is. Die heb ik het op deze manier geleerd en inmiddels zet ik hem eigenlijk niet meer vast. Hij blijft gewoon staan. Op de vrachtwagen/trailer heeft hij elastieken. Dus hij krijgt wel het gevoel van "hier blijven" maar hij heeft ook enige "speelruimte". Hierdoor gaat hij eigenlijk niet meer in de "oh sh*t ik sta vast help!" modus.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:28

Vast staan combineren met een bak voer wat hij mag opeten. Touw nog niet vast doen maar om iets heenslaan en vasthouden, dat steeds uitbreiden. Tot hij vast kan staan.

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 15:37

Humpiedumpie schreef:
Voorlopig inderdaad niet meer vastzetten en het touw enkel door de ring halen en los laten staan.
Je kan ook mbv bijvoorbeeld de clicker je paard leren om stil te staan, zodat ie niet vast hoeft te staan..
Wellicht kan je op een later moment dan het echte vast staan weer voorzichtig introduceren, maar voor nu zou ik voorkomen dat hij weer een negatieve ervaring op doet..
Hoe gaat dat met de trailer?

Trailer hebben we nog niet geïntroduceerd. Passeert er dagelijks en gaan soms wat dichter maar nog niet open of erop.

Is totaal nog niet aan de orde nu

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 15:40

Ayasha schreef:
Zo lang hij zo angstig is uberhaupt niet vast zetten. Lang touw zodat je die "door" de ring kan steken en het uiteinde vast houden. Lang genoeg dat je dus ook aan de staart kan enz.

Verder geen plekken mijden die hij "eng" vindt zoals de poetsplaats. Hij moet er toch op, bespaar je werk en steek er tijd in om hem gewoon meteen op de plekken waar hij altijd zal moeten staan te zetten. Rekening houden met trauma's is mooi maar sla er niet in door. Uiteindelijk ga je hem geen vertrouwen doen krijgen door alles wat hij eng vindt te mijden.

Hier is er eentje die niet vast te zetten is. Die heb ik het op deze manier geleerd en inmiddels zet ik hem eigenlijk niet meer vast. Hij blijft gewoon staan. Op de vrachtwagen/trailer heeft hij elastieken. Dus hij krijgt wel het gevoel van "hier blijven" maar hij heeft ook enige "speelruimte". Hierdoor gaat hij eigenlijk niet meer in de "oh sh*t ik sta vast help!" modus.

Vermijden doen we niet. Gij passeert door de poetsplaats om naar stal en weide te gaan. Als ik borstel zonder vastzetten dan doen we dat ook daar. Enkel vastzetten daar mijd ik. Vooral omdat het ook een ‘nauwe’ plaats ik en hij dan misschien nog meer angst ervaart door opgesloten gevoel.
Daarom oefen ik vaststaan eerst op meer open plaatsen

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 15:40

sorbetje schreef:
Vast staan combineren met een bak voer wat hij mag opeten. Touw nog niet vast doen maar om iets heenslaan en vasthouden, dat steeds uitbreiden. Tot hij vast kan staan.

Zijn hooinet was er naast

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:46

Dat zou ik dus niet doen. Ik zou hem dus zoals velen hier zeggen, niet vast willen zetten maar gewoon op de poetsplaats en los (touw door de ring naar je hand.) poetsen. :)
Maar het is bij dit soort dingen echt heel moeilijk advies geven als je niet ziet hoe het dier reageert.

Bij een paard met trauma's kan je soms niet de traditionele volgorde volgen. :) Zoals de mijne dus eerst heeft leren stil staan en toen pas leren vast staan. :) Hij kan inmiddels vast staan maar omdat hij toch blijft staan (ook als ik even uit het zicht ga.) staat hij meestal met het touw gewoon door de ring zodat hij er niet op kan gaan staan. :+ Maar dus niet vast geknoopt. := Ook op wedstrijd staat hij eigenlijk altijd zo.

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 16:23

Ayasha schreef:
Dat zou ik dus niet doen. Ik zou hem dus zoals velen hier zeggen, niet vast willen zetten maar gewoon op de poetsplaats en los (touw door de ring naar je hand.) poetsen. :)
Maar het is bij dit soort dingen echt heel moeilijk advies geven als je niet ziet hoe het dier reageert.

Bij een paard met trauma's kan je soms niet de traditionele volgorde volgen. :) Zoals de mijne dus eerst heeft leren stil staan en toen pas leren vast staan. :) Hij kan inmiddels vast staan maar omdat hij toch blijft staan (ook als ik even uit het zicht ga.) staat hij meestal met het touw gewoon door de ring zodat hij er niet op kan gaan staan. :+ Maar dus niet vast geknoopt. := Ook op wedstrijd staat hij eigenlijk altijd zo.

Oke zal ik doen

Maar is het nu beter van hem dan zoals nu gerust te laten of had ik moeten andere dingen trainen en hem net niet gerust laten?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:29

Ik zal eerst beginnen met het ontspannen stilstaan en dit eventueel belonen met clickertraining, maar dit hoeft niet. Als ze stil kunnen staan kan je langzaam het vaststaan weer gaan introduceren maar wel heel rustig en natuurlijk eerst niet echt vastzetten.

Het allerbelangrijkste is om de rust te bewaren en jezelf op te gaan stellen als rustpunt, mocht er dan nog een keer paniek onstaan, ben jij het rustpunt voor het paard. Daarnaast zou ik hem wel even laten controleren door een osteopaat, als hij zo erg gehangen heeft kan hij daar echt last van hebben en je wil ook niet dat hij het gaat linken aan heel veel pijn.

IG: @arabierjoep

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:18

Ik heb mijn paard een aantal grondwerkoefeningen aangeleerd. Zoals achterhand wegzetten, wijken etc. Als hij iets eng vindt werkt het goed om hem aan het werk te zetten met oefeningen die hij erg goed kent maar die wel zijn aandacht opeisen. Zo geef je hem een vertrouwd werkje om hem af te leiden en weer zekerheid in te zoeken. Denk erom dat je iets kiest dat hij goed kent zodat hij het makkelijk goed doet en je hem daar dus voor kan belonen. Maw geen ingewikkelde nwe dingen kiezen.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:24

Hoe ik reageer is afhankelijk. Als het met het paard en de situatie kan, ga ik gewoon verder met wat ik deed. Schrikken mag, maar ze moeten ook weten dat ze niet worden opgegeten als ze een oefening opnieuw doen ;)

Bij een paard wat paniekerig is, kan dit averechts werken. Hoe je dan reageert is echt afhankelijk van de situatie.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:31

IPV een heel stuk te schrijven, hier ff een artikeltje:
https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... ngt/29165/

Eerlijk, toen je sprak over trauma dacht ik aan een "groter" iets, maar Hangen is veelal een reflex-reactie eigenlijk heel natuurlijk, dat moet je paard leren om niet(meer) te doen, hoe en wat staat ook beschreven in artikel.

Wbt wat te doen daarna, gewoon doorgaan waar je gebleven was. als er veel "energie" in je paard zit door de paniek-reactie zou ik er eerst voor kiezen om even te gaan lopen, zodat ze dat een beetje af kunnen laten vloeien. Maar eerlijk, belangrijkste is er zelf geen drama van te maken.

Een paard leert ook niet: ow deze plek is oke dus ik ga niet hangen.
Maar hij moet leren: als ik druk voel, moet ik een stap naar voren doen om van die druk af te komen.
Het hangen word(veelal) veroorzaakt door het voelen van de druk.
Ja: die druk komt vaak weer doordat er bijvoorbeeld iets gebeurde waarvan een dier van schrok, of een "miscommunicatie" (paard denkt dat die al los is, doet stap naar achteren, voelt druk en gaat hangen, door de druk)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:44

Gewoon niet vast zetten? Die van mij raakt ook gelijk in paniek als ik hem vast zet en hij voelt wat druk op het touwtje, en stopt ook niet met hangen tot ie los is. Geen idee waar het van komt en het is in de 6,5 jaar dat ik hem heb ook niet beter geworden
Ik laat hem altijd los staan, in stal in het gangpad tijdens het opzadelen maar ook buiten gewoon touwtje over zn nek. Met trailerladen hoef ik ook niet proberen te trekken want dan ’hangt’ ie zichzelf gelijk op.

Ik doe het gewoon zo
Afbeelding
Afbeelding

Winners are not people who never fail, but people who never quit!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie