Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola
0000 schreef:Ik zou hem het vastzetten volledig opnieuw aanleren, alsof je het leert aan een dier dat het nog niet kent. Daar zijn oa op bokt verschillende methodes voor te vinden. En nooit maar dan ook nooit meer een paard vastzetten aan zoiets als een houten plank of iets anders wat hij stuk kan trekken, dat is ook gewoon heel gevaarlijk.
In het uiterste geval is hem los leren staan ook nog een optie (wederom, gebruik de zoek functie voor een hoop nuttige tips) maar persoonlijk vind ik het altijd handig als ze toch ook vast kunnen staan.
Humpiedumpie schreef:Voorlopig inderdaad niet meer vastzetten en het touw enkel door de ring halen en los laten staan.
Je kan ook mbv bijvoorbeeld de clicker je paard leren om stil te staan, zodat ie niet vast hoeft te staan..
Wellicht kan je op een later moment dan het echte vast staan weer voorzichtig introduceren, maar voor nu zou ik voorkomen dat hij weer een negatieve ervaring op doet..
Hoe gaat dat met de trailer?
Ayasha schreef:Zo lang hij zo angstig is uberhaupt niet vast zetten. Lang touw zodat je die "door" de ring kan steken en het uiteinde vast houden. Lang genoeg dat je dus ook aan de staart kan enz.
Verder geen plekken mijden die hij "eng" vindt zoals de poetsplaats. Hij moet er toch op, bespaar je werk en steek er tijd in om hem gewoon meteen op de plekken waar hij altijd zal moeten staan te zetten. Rekening houden met trauma's is mooi maar sla er niet in door. Uiteindelijk ga je hem geen vertrouwen doen krijgen door alles wat hij eng vindt te mijden.
Hier is er eentje die niet vast te zetten is. Die heb ik het op deze manier geleerd en inmiddels zet ik hem eigenlijk niet meer vast. Hij blijft gewoon staan. Op de vrachtwagen/trailer heeft hij elastieken. Dus hij krijgt wel het gevoel van "hier blijven" maar hij heeft ook enige "speelruimte". Hierdoor gaat hij eigenlijk niet meer in de "oh sh*t ik sta vast help!" modus.
Ayasha schreef:Dat zou ik dus niet doen. Ik zou hem dus zoals velen hier zeggen, niet vast willen zetten maar gewoon op de poetsplaats en los (touw door de ring naar je hand.) poetsen.![]()
Maar het is bij dit soort dingen echt heel moeilijk advies geven als je niet ziet hoe het dier reageert.
Bij een paard met trauma's kan je soms niet de traditionele volgorde volgen.Zoals de mijne dus eerst heeft leren stil staan en toen pas leren vast staan.
Hij kan inmiddels vast staan maar omdat hij toch blijft staan (ook als ik even uit het zicht ga.) staat hij meestal met het touw gewoon door de ring zodat hij er niet op kan gaan staan.
Maar dus niet vast geknoopt.
Ook op wedstrijd staat hij eigenlijk altijd zo.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers