Paard trapt gemeen met hoeven krabben

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

quintydejong

Paard trapt gemeen met hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 17:53

Ik heb sinds twee maanden een eigen paardje, superblij mee natuurlijk maar helaas lopen we ergens tegenaan. Met poetsen en vooral in de stal is hij erg snel ‘boos’. Zijn humeur kan zomaar ineens omslaan, zo is hij heel vrolijk en het andere moment probeert hij gericht naar je te bijten en begint hij te stampen. Zijn hoeven krabben is al helemaal een drama, zn voorhoeven lukken meestal wel met een beetje geduld en moeite, maar zn achterhoeven durf ik niet meer te krabben. Nog voordat mijn hand halverwege zijn been is, haalt hij echt gemeen uit en richt hij ook naar je.

Wat is volgens jullie een goeie tip om toch zn achterhoeven te kunnen krabben zonder dat hij begint te schoppen?

Barbet

Re: Paard trapt gemeen met hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:56

Is het nog een jong paard dan?
Wat was hij gewend, wel netjes opgevoed bij de vorige eigenaar of komt hij zo uit het land?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:17

Een halstertouw dubbel om zijn bovenbeen naar beneden laten glijden , tot in de kootholte.
Zo kun je zelf veilig blijven staan en heeft hij minder kans om zijn been los te trekken.
Als hij ophoudt met trekken kun je het overnemen met je hand en gaan uitkrabben

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:21

Maar het paard is ook met poetsten boos, bijterig en aan het stampen.
Dus er is iets met de hele opvoeding aan de hand?
Waar komt dat gedrag vandaan , heb je zelf een idee?

Hoe was het paard in zijn gedrag, toen je hem ging bekijken?

Heb je nu wel een goed zadel, (zie je vorige topic)
Als je paard bv pijn heeft, kan zijn gedrag natuurlijk veranderen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:10

Ik denk dat dit niet alleen een probleem van de hoeven is, maar dat dit in de algehele omgang dan wel omgeving ligt.

Je paard is waarschijnlijk verhuisd van stalling bij de verkoop. Zijn de omstandigheden op de nieuwe plek vergelijkbaar met zijn oude stal?

Heb je zelf voldoende kennis van grondwerk om je paard braaf te maken en te houden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:21

Hoe was het paard bij de vorige eigenaar? Heb je daar voeten kunnen oppakken? Loop je verder nog tegen problemen aan? Is het paard gekeurd? Doet hij het ook buiten de stal? Kan hij zijn energie genoeg kwijt?

Zelf zou ik eerst proberen de oorzaak te achterhalen. Sluit dingen als pijn en angst uit. Als het gebrek aan opvoeding is dan kun je daar gericht mee aan de gang.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:22

Pijn?
Dat was het eerste waar ik aan dacht. Echter vind ik dat je maar weinig informatie geeft. Wat is zijn leeftijd, welke voeding krijgt hij, wat voor dagelijkse beweging, rij je ook met hem. Kan hij ook zo boos uit het niks reageren naar soortgenoten. Hoe is hij bij de hoefsmid of bij andere mensen, misschien ligt het aan jou? Ik geef je niet de schuld, maar sommige paarden kunnen erg lastig zijn met mensen aan hun benen. Reageert hij bij arbeid soms ook zo boos. En als je hem buiten de stal zet? Zelf heb ik er een hekel aan om in een stal te poetsen. Misschien buiten de stal door iemand laten vast houden als je hem poetst.

You Will Never Make A Bad Decision When You Follow Your Heart

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie