Pareltjes schreef:Beter voor hun gezondheid misschien...beter voor jouw gezondheid is de vraag..
Ik vraag me af wie er hier echt met veel hengsten gewerkt hebben/ ervaring hebben van verschillende rassen. Ze blijven onvoorspelbaar namelijk en sommige ronduit gevaarlijk.
Dan heb jij andere ervaringen met hengsten dan ik. Hengsten zijn juist NIET onvoorspelbaar. Ze reageren zuiverder dan de meeste ruinen. Namelijk vanuit hun instinct. Aangedreven door testosteron. Begrijp het testosteron en je begrijpt de hengst. Een ruin is geen geslacht geen natuurlijk paard. Zet je dat af tegen hengsten ja dan is het logisch dat je hengsten gevaarlijk en onvoorspelbaar vind. Dat ligt niet aan het hengst zijn maar aan vakkundigheid van de mens. En ja heb ervaring met verschillende rassen en heel veel hengsten. Maar dat heeft er niets mee te maken. Een Arabisch volbloed zal in weze niet anders reageren dan een Merens, Fjord, Shet, of warm of koudbloed. Het temperament verschilt maar verder niets. Met mijn gezondheid gaat het prima, ik ken mijn plek waar het hengsten betreft. Namelijk eenzaam bovenaan in de rangorde, iedere dag,ieder uur, iedere minuut en seconde. Altijd op mijn hoede,altijd het besef hoe snel en sterk testosteron is. Maar ook eerlijk met veel empathie, ik laat echter niet over mij heen lopen.
Hengsten zijn eerlijk, reageren zuiver, zoals hun hormonen aangeven. Als je dit gedrag niet begrijpt of niet kunt beteugelen dan zul je dat gedrag verwarren met onvoorspelbaar en gevaarlijk.
Haha grapjas
ga maar eens met 2.5 jarige 3.5 jarige kwpn hengsten werken die voor de hengstenkeuring moeten. Of iets oudere dan wel niet ggk kwpn hengsten. Er zitten hele brave tussen maar ook echt ontzettend gevaarlijke draken. Nu zal de manier van huisvesten en houden ongetwijfeld een rol spelen. Maar het is echt totaal niet te vergelijken met de meestal erg brave hengsten van sommige andere rassen.