Hengsten alleen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:53

tengeltje11 schreef:
Dat beweer ik ook niet, maar dan krijg je wel bv hengsten of ex-hengsten die ruinen dekken.

Hengsten onder elkaar krijgen geen gierende hormonen, die worden opgewekt door hengstige merries en een beetje goeie opfok of hengstenstal zorgt toch voor geen hengstige merries in de buurt van een hengstengroep, of je kan serieuze problemen krijgen.

Natuurlijk hebben hengsten onderling ook te maken met gierende hormonen. Sowieso merk je dat al met het veranderen van het seizoen. Daarbij kun je in de meeste gevallen ook niet voorkomen dat ze af en toe een merrie zien. Ik heb hier ook gewoon ruiters langs op een merrie die spontaan hengstig wordt van al dat lekkers in de wei. :') Of er zit gewoon iets in de lucht wat de testosteron laat stijgen. :D

edit: Maar ik geef je verder wel gelijk hoor, het meest ideale is dat de hengst zelf mag kiezen waar hij zich bij aansluiten en dat ook weer mag afwisselen als de groep toch niet bevalt. Maar ja, dat is nog maar voor heel weinig paarden weggelegd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 00:06

Ik werk zelf op een pensionstal en daar hadden we zo’n hengst staan. Al zeker 13 jaar of zelfs ouder, wat een braverd was dat! Kon er zo aan een touwtje mee tussen merries lopen om hem in de molen te zetten of wat dan ook. Maar hij mocht niet op de wei, na verloop van tijd werd er ook niet echt meer naar omgekeken. Hij werd kreupel dus rijden ging niet meer, toen begonnen de ‘hengstenmanieren’ natuurlijk. Hij was gefrustreerd, klom tegen de stalwanden aan om het paard naast hem te kunnen zien. Telkens wanneer iemand met een paard binnen of buiten liep ongelooflijk veel kabaal, op een bepaald moment werd hij wel best moeilijk ja. Laat staan dat hij op de wei/paddock kon lopen en al helemaal niet met andere paarden. Alles wat hij deed was een rondje molen af en toe, als wij (personeel) hem in de molen deden. Dit mocht uiteindelijk ook niet meer van de eigenaars, sommige personeelsleden durfde hem gewoonweg ook niet meer buiten halen. Dat paard staat niet meer bij ons op stal nu, was echt zonde om te zien. De eigenaars hadden niet zoveel tijd, ze hebben hem nu dus weer dichter bij huis gestald. Hopelijk heeft hij daar een fijner leventje en krijgt hij meer aandacht.

Naar mijn ervaring worden hengsten dus inderdaad pas moeilijk op een vervelende manier als ze in isolatie leven en gefrustreerd raken. Ik vind niet dat je hengsten zomaar bij mekaar moet gooien, maar ze moeten zeker wel elke dag los lopen op de wei/paddock en dat kan met aan goeie hengsten-afsluiting (niet gewoon een draadje spannen dus) prima met een ruin ernaast lijkt mij. We hebben ook een hele tijd jonge hengsten op stal gehad (2 en 3-jarigen) en die liepen gewoon op de wei, allemaal bij mekaar. Ging prima.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 00:21

Mijn ruin staat ook alleen. Het is een vierkant beslagen dominante rotzak en ik heb geen zin in blessures, niet van hem en ook niet van de paarden van de stalhouderster. Met een zeer jong of onderdanig paard kan hij samen maar die hebben we niet op stal. Hij staat wel naast ze op de wei en kan op stal en in de wei gewoon neuzen met zijn buurman indien gewenst. Is prima zo. Hij is nu 20, als hij met pensioen gaat mogen de ijzers er af en mag hij de veulens en jaarlingen gaan opvoeden op de zomerweide. Op stal komen trouwens enkel de paarden met nauwe familieband samen op de wei. Zo lang ze elkaar kunnen zien, ruiken en contact kunnen hebben hoeven ze echt niet bij elkaar op de wei te staan. Ik snap de polemiek rond hengsten die op dezelfde manier gehouden worden echt niet...

Smile .. it confuses people =)

Eindelijk weer een up-to-date profiel!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 06:35

Kabayo schreef:
Hoi allemaal,

Even een onderwerp waar ik nog nooit iets van gesnapt heb. Hengsten die alleen staan. Heel vaak is het puur status. "Ik heb een hengst , kijk mij" . Castreren willen zulke mensen niks van weten. En volgens hun is hun dier zo gelukkig. Ondertussen staat de hengst neurotisch heen en weer te lopen , te schreeuwen en vervelend gedrag te vertonen omdat ze zoveel hormonen hebben en de grootste oorzaak : eenzaamheid.

Heel veel smoesjes worden om je oren gegooid zoals : Hij is gelukkig zo , het hoeft niet want hij heeft geen hengstengedrag , hij kan niet samen dan gaat ie vechten , dan krijgt hij een blessure , dan krijgt hij wondjes.

Sorry maar waar zijn we mee bezig? Een paard is een kudde dier, een hengst dus ook.

Ik vind dat een hengst samen MOET staan. Ik weet ook dat er hengsten zijn die echt gaan vechten , maar naar mijn opinie moeten de ballen er af en zet je ze daarna lekker samen. Ik snap dat niet dat je als eigenaar je gefrustreerde eenzame hengst alleen laat staan puur om je eigen belangen...

Wat vind bokt? Ik heb het idee dat bij het woord "hengst" alleen staan altijd goedgekeurd word

Dit is een mooie discussie. Ik ben zelf in t bezit van een voormalig dekhengst.

Ik denk dat veel mensen die dit soort dingen roepen niet echt verstand hebben van hoe een hengst in elkaar kan zitten. De ene hengst is de andere hengst niet. Ik denk dat je per paard moet bekijken wat mogelijk is.

Mijn voormalige dekhengst staat 12 uur per dag buiten met vriendjes om zich heen. Hij kan altijd kroelen, spelen, kan alles zien (heel belangrijk voor hem). Hij heeft een tijd gestaan met een andere vrij dominante ruin wat erg goed ging.
Helaas ging deze verhuizen en was er geen match voor mijn paard. Mijn paard kan staan bij een vrij dominante andere ruin, de overige paarden gaat niet goed. Merries gaat hij dekken, onderdanige ruinen laat hij nergens bij of jaagt hij steeds weg. Ik sta op een pension met 50 andere paarden. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij blijvende schade aan richt aan andere dieren. Hij zal nooit geschikt zijn voor een grote gemengde kudde. Ten eerste omdat hij dat nooit geleerd heeft hoe hij zich hoort te gedragen, ten tweede, omdat hij nog te veel hengst is en dit laat zien.. Nogmaals een hengst is geen ruin en kan je simpelweg niet overal bij in zetten. Zeker niet als het regelmatig dekt. Ik vind wel dat alle hengsten naar buiten kunnen. Je moet gewoon kijken per paard wat kan. Die van mij loopt niet te schreeuwen of zenuwachtig te doen. Hij heeft sociaal contact, maar wel onder bepaalde voorwaarden.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 06:36

Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad

Dit is niet waar, ook als je land groot genoeg is gebeurd dit alsnog. Ik heb hele erge wonden gezien van paarden die dit bij andere deden..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 06:39

Kelly1992 schreef:
Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad

Nou ik hoef mijn ruin niet bij een dekkende hengst hoor.

Veel te groot risico op blessures.

Juist jij snapt m

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 10:09

Gizeppie schreef:
Kabayo schreef:

Dit is niet waar, ook als je land groot genoeg is gebeurd dit alsnog. Ik heb hele erge wonden gezien van paarden die dit bij andere deden..

Gooi ze eens op een stuk van 10 hectare...

Ik vind het zeker een pluspunt dat je het geprobeerd hebt. En je hengst gewoon kan kroelen en spelen. Helaas zie ik dit merendeels gewoon niet/nooit... Best wel jammer dat NL zo overbevolkt is en er geen fatsoenlijke stukken wei zijn zoals bijv. Scandinavie. Ik denk dat het met meer ruimte veel beter gaat omdat ze elkaar dan uit de voeten kunnen mochten ze elkaar niet liggen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:21

Als een hengst alleen moet staan .
En hij geen fok dier is
Is castreren veel paard vriendelijker
Heb er zelf nooit echt over na moeten denken
Had altijd merries
Maar we hebben nu een hengst veulen
Heb al gezegd tegen stal houder
Tegen dat ie van moeders af moet
Dan graag in een ruinengroep
Denk als ie sociaal mag leven er weinig problemen komen.
En tegen dat ie 2,5 is kunnen we nog zien

Ik ben er op tegen een hengst alleen in een hoekje te zetten zonder contact met soort genoten

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:27

tengeltje11 schreef:
Pareltjes schreef:
Hengsten bij elkaar in de wei? Soms kan het soms ook niet. En zelfs als het kan is het geen garantie dat het goed blijft gaan. Hengsten maken meerdere hormoonveranderingen door waardoor zij ineens kunnen veranderen en hun lifetime vriendje ineens naar het leven gaan staan. Een hengst is ook gewoon maar een paard en dient als paard te worden gehouden. Met dito bewegingsvrijheid en sociale contacten. Rechtstreeks indien mogelijk, indirect als het niet anders gaat. Maar klakkeloos roepen , het kan wel of het kan niet is veel te kort door de bocht.

En welke hormoonsveranderingen maken ze dan mee volgens jou?

Tijdens hun leven zijn er diverse pieken en dal in hun testosteron levels ( leeftijd, seizoenen, stress etc.). Het gedrag van de hengst hangt daar mee samen. Hoe hoger het testosteron hoe meer hengstengedrag en omgekeerd. Het kan dus goed zijn dat twee hengsten, als zij beide een relatief lager niveau hebben, goed samen kunnen. Op het moment dat een van de twee een piek doorgaat kan het gedrag omslaan als een blad aan de boom. Hengsten die altijd bevriend zijn geweest kunnen elkaar van de een op de andere dag bevechten tot de dood er op volgt.

Het is zo vreselijk naief om te zeggen gooi ze maar bij elkaar, ook al heb je ruim voldoende land. Een hengst in killermodus jaagt net zo lang tot een van beide het loodje legt. Ik heb hier 2 hengsten al 10 jaar bijelkaar lopen maar eens in de zoveel tijd is het drama. Mijn andere 4 hengsten staan alle alleen op het land, naast elkaar. Op een na die kan alleen naar buiten als er niets anders buiten staat. Die gaat door hekken, draden sloten etc. om de andere te killen. Zelfs zijn 20 jaar lange vriend waarmee hij op stal door de tralies staat te kroelen.

Geslachtsdriften zijn uitermate sterk, overheerst het andere gedrag zo ook redelijkheid. Ook in de natuur vinden er uiterst vrede gevechten plaats. Het zou naief zijn te denken dat dit in gevangenschap niet gebeurd. Soms moet je kiezen en als alleen staan de beste optie is dan is dat maar zo. De hengst geeft zelf wel aan waarbij hij zich het prettigst voelt. Gefrustreerd in een groep om dat dit tegenwoordig “ zo hoort “ of relaxed alleen. Ik weet mijn keuze wel. Paard staat voorop, die bepaalt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:30

Zinzi_jewel schreef:
Als een hengst alleen moet staan .
En hij geen fok dier is
Is castreren veel paard vriendelijker
Heb er zelf nooit echt over na moeten denken
Had altijd merries
Maar we hebben nu een hengst veulen
Heb al gezegd tegen stal houder
Tegen dat ie van moeders af moet
Dan graag in een ruinengroep
Denk als ie sociaal mag leven er weinig problemen komen.
En tegen dat ie 2,5 is kunnen we nog zien

Ik ben er op tegen een hengst alleen in een hoekje te zetten zonder contact met soort genoten

Castreren van een hengst op leeftijd brengt risico’s met zich mee en is niet geheel ongevaarlijk. Het zou een optie kunnen zijn als alle problemen uitsluitend door actuele hormoonwaardes komen. Haal je die weg is het probleem opgelost. Maar hengsten van zeg maar 8 jaar en ouder hebben hun hengstengedrag vaak al geconditioneerd. Het gedrag zit verankerd in het brein en dat snijd je er met de ballen niet mee weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:36

Citaat:
Castreren van een hengst op leeftijd brengst risico,s met zich mee en is niet geheel ongevaarlijk.

....castreren op elke leeftijd brengt risico's met zich mee.
Citaat:
Maar hengsten van zeg maar 8 jaar en ouder hebben hun hengstengedrag vaak al geconditioneerd. Het gedrag zit verankerd in het brein en dat snijd je er met de ballen niet mee weg.

Geconditioneerd gedrag ontstaat al op de eerste dag.
Aangeleerd/ geconditioneerd gedrag kan ook gewoon weer worden afgeleerd.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:42

Bij ons op stal (waar ik in pension sta) staan de hengsten gewoon in de ruinenkoppel. En enkele daarvan tonen ook dat neurotische gedrag van heen en weer lopen..

Wordt gebruikt voor het dekken dus de ballen gaan er niet af.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+2~ Springen L+18 ~ SGW B+8

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:55

Kabayo schreef:
lideli schreef:
Interessante discussie. Zouden jullie een hengst ook laten castreren als je hem aan huis kunt houden en dus zelf het management kunt regelen?

Mijn hengst staat samen met nog een hengst. Mocht een van beide gefrustreerd , vervelend , neurotisch of wat dan ook word gaan de ballen er inderdaad af

Mavantos en kimd , stonden/staan ze ook alleen?

Mijn paarden staan altijd apart, maar de weitjes liggen direct naast elkaar. Hij staat niet direct naast mijn merrie, omdat ik hem ook weer niet wijzer wil maken dan hij nu is. Dus daar staat hij dan tegenover met een pad van ongeveer 1,5-2m ertussen. Direct naast een ruin doen we wel. Dit is overigens hetzelfde als op stal, tegenover zijn stal (dus met een gangpad ertussen) staan vier merries en de buurman is een ruin. We zijn dus wel voorzichtiger, maar niet neurotisch. Ik wil fijne en makkelijke paarden, dus als het op deze manier niet meer zou kunnen dan laat ik hem castreren.

Ik zie ook geen meerwaarde in om een hengst die niet dekt hengst te laten. Ook heb ik niet de illusie dat het ooit een goedgekeurde hengst gaat worden, want daar heeft het KWPN er al genoeg van. Ik heb hem voor nu hengst gelaten, omdat hij absoluut niet kijkt/brult/lastig is. Hij is super ongecompliceerd. Het enige waardoor je misschien kan zien dat hij hengst is, is zijn hals :') . Daarnaast is het castreren weer een paar honderd euro bij ons in de omgeving (op de tafel) en is, zoals elke operatie, nooit risicovrij. Als hij wel hengstengedrag gaat vertonen is de afspraak voor een castratie zo gemaakt.

Kilimanjaro (v. Dark Pleasure)
Lovely (v. Guardian S)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:32

Ik hou er ook niet zo van om paarden alleen te zien staan.
Mijn ouders hebben 2 shet hengsten. Ik weet dat daar toen wel wat commentaar van kwam van een "paardenkenner". Die was van mening dat het niet goed zou blijven gaan. Ze waren 1 jaar toen ze samen kwamen. Inmiddels zijn ze volgens mij 10 jaar oud. Het gaat er hard aan toe soms, maar ze hebben eigenlijk nooit geen wondjes. Als ik dan kijk naar de groep waarin mijn merrie staat daar zijn meer wondjes tussen de ruinen dan dat de hengstjes hebben.
Wij hebben trouwens ook een ruin staan in de groep die tot z'n 8ste hengst is geweest(is wel sociaal onhandig, stond alleen als hengst). Die heeft de eerste jaren nog wel proberen te dekken. Maar inmiddels gaat die op de vlucht als de merries weer hengstig staan.

Er bestaan natuurlijk altijd uitzonderingen maar ik denk wel dat de meeste problemen met paarden onderling(hengst of niet) toch een gebrek aan ruimte en/of eten is. Of het gebrek aan een passende combinatie.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:39

Ik heb een hengst gehad, braver dan welke ruin of merrie ook, die kon met elk dier overweg, stond ook de hele dag buiten samen met z'n maatjes. Ik vond castreren niet nodig, puur op basis van zijn karakter en gedrag en dat ik de mogelijkheid had om hem te houden zoals ik dat graag wou en elk paard gun, dus niet alleen, altijd de grote wei in, evt 24/7 met schuilstal, of grote ruime binnenstal, met open luik voor en tralies links en rechts zodat er heerlijk met de buren gesnuffeld kon worden

*the minute you think of giving up,think of the reason why you held on so long*
*the road isn't always easy,but the destination might be worth it*
*some days there won't be a song in your heart,try to sing anyway*

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:42

Janneke2 schreef:
Citaat:
Castreren van een hengst op leeftijd brengst risico,s met zich mee en is niet geheel ongevaarlijk.

....castreren op elke leeftijd brengt risico's met zich mee.
Citaat:
Maar hengsten van zeg maar 8 jaar en ouder hebben hun hengstengedrag vaak al geconditioneerd. Het gedrag zit verankerd in het brein en dat snijd je er met de ballen niet mee weg.

Geconditioneerd gedrag ontstaat al op de eerste dag.
Aangeleerd/ geconditioneerd gedrag kan ook gewoon weer worden afgeleerd.

Castreren op latere leeftijd staat in geen verhouding tot op jonge leeftijd! De zaadstrengen zijn heel stug geworden. Moet altijd liggend gebeuren op een kliniek. Complicaties komen eerder en zijn vaak ernstiger.

Wat betreft geconditioneerd gedrag ligt dit toch aanzienlijk anders dan door de mens geconditioneerd gedrag. Hengstengedrag is instinct dat wordt opgeroepen door hormonen. Iets anders dan “ aangepast” gedrag aan mens, huisvesting, of training. Maar voila daarover kan men boeken schrijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:53

Sommige paarden brengen andere paarden om, ook als ze gecastreerd zijn. Sommige paarden zonderen zich van nature af. Je kunt geen vriendschappen afdwingen. Alleen is niet altijd eenzaam en ook niet onnatuurlijk. Hengsten leven ook in de natuur soms afgezonderd, gewoon omdat ze geen merries kunnen veroveren en niet geaccepteerd worden in een vrijgezellen groep.

Andere paarden zijn makkelijk met bijna elk ander paard, hengst of niet.

Castreren is niet de oplossing voor elk probleem. Het veranderd het karakter van een paard niet en zelfs ruinen kunnen opgewonden raken en daardoor onrustig worden en op andere paarden springen en vechten.
Je kunt dus niet zeggen dat als je maar castreert, je paard vanzelf wel in een groep kan leven.

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:12

Gizeppie schreef:
Kabayo schreef:
Hoi allemaal,

Even een onderwerp waar ik nog nooit iets van gesnapt heb. Hengsten die alleen staan. Heel vaak is het puur status. "Ik heb een hengst , kijk mij" . Castreren willen zulke mensen niks van weten. En volgens hun is hun dier zo gelukkig. Ondertussen staat de hengst neurotisch heen en weer te lopen , te schreeuwen en vervelend gedrag te vertonen omdat ze zoveel hormonen hebben en de grootste oorzaak : eenzaamheid.

Heel veel smoesjes worden om je oren gegooid zoals : Hij is gelukkig zo , het hoeft niet want hij heeft geen hengstengedrag , hij kan niet samen dan gaat ie vechten , dan krijgt hij een blessure , dan krijgt hij wondjes.

Sorry maar waar zijn we mee bezig? Een paard is een kudde dier, een hengst dus ook.

Ik vind dat een hengst samen MOET staan. Ik weet ook dat er hengsten zijn die echt gaan vechten , maar naar mijn opinie moeten de ballen er af en zet je ze daarna lekker samen. Ik snap dat niet dat je als eigenaar je gefrustreerde eenzame hengst alleen laat staan puur om je eigen belangen...

Wat vind bokt? Ik heb het idee dat bij het woord "hengst" alleen staan altijd goedgekeurd word

Dit is een mooie discussie. Ik ben zelf in t bezit van een voormalig dekhengst.

Ik denk dat veel mensen die dit soort dingen roepen niet echt verstand hebben van hoe een hengst in elkaar kan zitten. De ene hengst is de andere hengst niet. Ik denk dat je per paard moet bekijken wat mogelijk is.

Mijn voormalige dekhengst staat 12 uur per dag buiten met vriendjes om zich heen. Hij kan altijd kroelen, spelen, kan alles zien (heel belangrijk voor hem). Hij heeft een tijd gestaan met een andere vrij dominante ruin wat erg goed ging.
Helaas ging deze verhuizen en was er geen match voor mijn paard. Mijn paard kan staan bij een vrij dominante andere ruin, de overige paarden gaat niet goed. Merries gaat hij dekken, onderdanige ruinen laat hij nergens bij of jaagt hij steeds weg. Ik sta op een pension met 50 andere paarden. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij blijvende schade aan richt aan andere dieren. Hij zal nooit geschikt zijn voor een grote gemengde kudde. Ten eerste omdat hij dat nooit geleerd heeft hoe hij zich hoort te gedragen, ten tweede, omdat hij nog te veel hengst is en dit laat zien.. Nogmaals een hengst is geen ruin en kan je simpelweg niet overal bij in zetten. Zeker niet als het regelmatig dekt. Ik vind wel dat alle hengsten naar buiten kunnen. Je moet gewoon kijken per paard wat kan. Die van mij loopt niet te schreeuwen of zenuwachtig te doen. Hij heeft sociaal contact, maar wel onder bepaalde voorwaarden.

Ben het met jou eens, het ene paard is het andere niet.
Ik heb ook een voormalig ggk dekhengst die op latere leeftijd gecastreerd is, deze is heel beleefd (wel de baas, maar zit geen kwaad in) en kan gewoon met merries en ruinen in de kudde lopen. Heeft natuurlijk gedekt, maar dekt de merries nu gelukkig ook niet als ze hengstig zijn. Hij is wel fanatieker met "hobbyen" (mastuberen) dan dat ik ruinen ooit heb zien doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kabayo

Re: Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 12:30

Mee eens dat niet ELK paard samen kan staan. Maar als er het woord hengst bij komt kijken is het normaal dat ie alleen staat. En dat snap ik dus niet

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:33

Ik ken meer hengsten die samen met 1 of meerdere paarden staan, dan hengsten die alleen staan eerlijk gezegd. Het is soms wel een zoektocht naar een passende stalling

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:46

Lusitana schreef:
Sommige paarden brengen andere paarden om, ook als ze gecastreerd zijn. Sommige paarden zonderen zich van nature af. Je kunt geen vriendschappen afdwingen. Alleen is niet altijd eenzaam en ook niet onnatuurlijk. Hengsten leven ook in de natuur soms afgezonderd, gewoon omdat ze geen merries kunnen veroveren en niet geaccepteerd worden in een vrijgezellen groep.

Andere paarden zijn makkelijk met bijna elk ander paard, hengst of niet.

Castreren is niet de oplossing voor elk probleem. Het veranderd het karakter van een paard niet en zelfs ruinen kunnen opgewonden raken en daardoor onrustig worden en op andere paarden springen en vechten.
Je kunt dus niet zeggen dat als je maar castreert, je paard vanzelf wel in een groep kan leven.

Maar die vrijgezelle hengsten kunnen verder wel gaan en staan waar ze willen.
Nu worden er hier in het topic ook voorbeelden genoemd van hengsten die dan weliswaar alleen staan, maar wel elke dag buiten komen en dan in elk geval ook andere paarden kunnen zien. Die eigenaren doen in elk geval wel hun best hun hengst zo paardwaardig mogelijk te houden.
Maar het is een feit dat het grootste deel van de hengsten ( zeker dekhengsten) gewoonweg op stal blijven staan, want hengst, moeilijk moeilijk. En dan niet een gigantische loopstal maar een standaard boxje van 4 bij 4....en heb ze ook genoeg in 3 bij 3 boxjes zien staan...24/7 jaarrond.
Terwijl dat helemaal niet hoeft. Er zijn hier genoeg voorbeelden genoemd die bewijzen dat het prima kan; hele dag hengst buiten, alleen of met een ruinen vriendje. Niet elke hengst is dominant en een groot deel zou gewoon met een vriendje kunnen staan. Misschien idd niet het hele jaar door, maar toch een groot deel van het jaar.
Een goede hengstenweide/paddock is ook niet zo moeilijk te maken...tis voornamelijk flink wat duurder aangezien een hoge, houten omheining flink duurder is dan ff 2 a 3 draadjes spannen. Al zijn sommige hengsten prima achter 3 a 4 draadjes te houden, zeker de minder dominante hengsten.

Ben het verder ook eens met diegenen die zeggen dat castreren niet altijd het wondermiddel is die de woeste hengst veranderd in die onderdanige ruin. Zeker niet als ze op wat latere leeftijd zijn geruint. De vos uit mijn profiel bvb is pas met 7 gecastreerd en hoewel die zeker flink veranderd is daarna in zeer positieve zin en veel hengstenstreken idd verdwenen zijn, is die tegelijkertijd echt niet zo'n ruinen ruin als hij op het eerste gezicht lijkt; met een merrie in de buurt komen er toch wat hengstenstreken weer naar boven...wel heel makkelijk corrigeerbaar en dus prima hanteerbaar, maar toch; met een onzeker en onervaren iemand toch een paard die zomaar een ongeluk kan veroorzaken, want hij neemt een loopje met je als hij voelt dat jij onzeker bent, en wel op een hengstenmanier, dus zo een voorbeen in je nek dan als je dan niet oppast.
Bij merries op het land kan ook niet, ja wel met een draad er tussen, want hij heeft zeer groot ontzag voor het stroomdraad, maar erbij in dezelfde wei? Vergeet het maar; hij gaat jagen als een lompe, onbeholpen hengst.
Misschien ooit in de toekomst dat het wel kan, maar ik rijd hem niet meer, dus zal dat nooit weten. Maar voor nu kan het niet in elk geval ( hij is nu 10), dus ja; ondanks dat hij superlief is geworden en, mits je niet onzeker bent, onderdanig en dus in eerste instantie echt over komt als die superbrave ruinen ruin, is hij dat zeker niet.
En nee, hij heeft nooit gedekt toen hij hengst was, maar na 7 jaar hengst zijn, zit bepaald gedrag zo in zn karakter gebrand dat er toch altijd een zweempje hengst in hem blijft.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-07-19 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:54

Mijn hengsten stonden achter twee of drie draadjes en hadden daar heilig ontzag voor. Daar kon ook echt elk paard bij in de wei, daar zat in allebei echt nog geen kwaad in. Merries konden in de wei ernaast, totaal geen problemen, dat kwam wel dikwijls van de dames af, dus uiteraard hebben we daar toen een oplossing voor gevonden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:01

Op de draverstal waar ik gewerkt heb stonden ook genoeg hengsten achter 3 draadjes...zelfs met merries die een paar meter verderop stonden.
Kon uiteraard niet met alle hengsten, maar bij een flink deel kon dat prima.
En voor die hengsten waarvoor het niet kon, was een grote hengstenweide met 2 meter hoge houten omheining waar ze met gemak een flinke galoppade konden maken, waar ze dan om de beurt in stonden.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:03

Het is al lastig om een pensionstal te vinden waar je met een hengst mag staan. Hoe vaak ik in advertenties lees "wij nemen geen hengsten aan"...

If nothing goes right, go left.

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:01

Mijn dekhengst stond voor enkele maa nden terug gewoon iedere dag heerlijk met een andere ruin samen.
Dit totdat het voorjaar begon en het binnen 5 min helemaal verkeerd ging.
Ruin onder de bijtwonden, hengst gebroken kaak en 2 kiezen.
Oorzaak merries werden hengstig :(:)
Nu staat hij overigens nog steeds gewoon buiten met zicht op de andere paarden en op stal( waar hij zelden staat) kan hij ook neuzen. En van de winter gaan we het gewoon weer proberen om hem bij andere te zetten.