Hengstige Merrie (veel plassen)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jeske_k

Hengstige Merrie (veel plassen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 18:27

hoi, mijn paard is al een tijd kreupel en omdat ze minder doet en zich (denk) een beetje verveelt is ze veel erger hengstig. Ze plast veel maar is verder eigenlijk niet gemeen maar toch MOETEN we er iets aan doen van de stal eigenaresse.
Dus mijn vraag welk supplement help tegen plassen? ik zat zelf te denken aan zoiets als oestress van NAF, ervaringen?

Some of my best friends never said a word to me.

Lindsey_99

Re: Hengstige Merrie (veel plassen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:42

Wat belachelijk. Wat heeft de staleigenaar er voor last van? Ze kon me de boom in. En anders zocht ik wel wat anders.

Over de IJssel

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:45

Zou het kunnen dat ze misschien blaasontsteking heeft? Mijn ruin heeft een hele tijd geleden blaasontsteking gehad en urineerde hierdoor ook vaker

met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is overrated

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:48

Lindsey_99 schreef:
Wat belachelijk. Wat heeft de staleigenaar er voor last van? Ze kon me de boom in. En anders zocht ik wel wat anders.

Precies doei daar had ik dus mooi niks aan gedaan. Die van mij is ook vaak hengstig en valt de ruin dan ontzettend lastig maar iedereen op stal snapt dat het paarden zijn

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:50

Lindsey_99 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens... wat is de reden dat je er wat aan moet doen van de stalhoudster?
Tenzij je merrie niet te hanteren is of ze er zelf veel last van heeft zou ik het lekker zo laten. Het is gewoon natuurlijk gedrag.

Nothing lasts forever but the earth and sky

[IM] Slaap lekker lieve schat!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:50

Wilt ze dat je er een ruin van maakt? Wat bijzonder zo van je staleigenaar.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt het wel.....

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:02

Ik heb het ook wel eens bij de hand gehad. Er was een ruin die ging dekken, en omdat hij klappen kreeg moesten de merries vanalles gaan krijgen tegen de hengstigheid. Dat de merries ook aan alle kanten stuk waren van het dekken was eigen schuld...

Nothing lasts forever but the earth and sky

[IM] Slaap lekker lieve schat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:17

ik denk dat ik tegen de stalhouder zou zeggen dat ik contact gehad heb met de veearts er over en dat die geadviseerd heeft om een paar dagen te wachten.
dan is de hengstigheid over en doet het paard weer normaal.
:D :D

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:24

Staat je paard op boxrust vanwege de blessure en vergeet je stalhouder even dat een paard dan 24 uur per dag op stal staat meer piest dan een paard dan er maar 8 uur staat?

Je kan ook zeggen dat je een supplement voert (en het niet doen). Best kans dat je stalhouder dan over een week een opmerkelijke verbetering ziet. Placebo-effect doet een hoop :+

Overigens piesen hengstige merries niet meer dan normaal. Ze verdelen het alleen over meer kleine porties. Maar een hengstige merrie drinkt echt niet opeens 2x zo veel omdat ze hengstig is.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:06

Toch kan ik me, afhankelijk van de overlast wel iets bij voorstellen. Ik heb een merrie die extreem hengstig is en het hele gangpad onderpieste als ik haar tijdens de hengstigheid naar haar box bracht. Stel dat ze dagelijks in en uit de box gaat en je twee keer per dag het gangpad moet schoonspuiten, dat zou ik ook niet zo waarderen.

Ik heb het opgelost door een andere stalling te zoeken waardoor ze niet tussen de andere paarden door hoefde. Afhankelijk van de manier van stallen zijn er dus wat opties die je kan inschakelen om het voor haar prettiger te maken.
Als ze op boxrust staat is het misschien fijn een klein afgezet stukje weide te regelen zodat ze ook eens een wisseling van omgeving en ondergrond heeft zonder te kunnen rennen.

Momenteel staat de mijne in een PP met enkel merries, hoewel ze nog steeds goed hengstig is. Ze krijgt Monnikspeper en moody mare van de paardendrogist dat het redelijk onder controle houdt. Je zou met een portie Monnikspeper kunnen beginnen, hoewel ze dat wel erg vies vinden. Ook voor een prettige prijs te verkrijgen bij PitPit.

Blaasontsteking heeft ze vorig jaar gehad maar dat was heel anders. Toen moest ze veel persen maar kwam er weinig urine uit en duidelijk een andere kleur dan bij de hengstigheid. Ook veel tekenen van pijn zoals flemen.

"Een draver, is gaver" :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie