Op zoek naar succes verhalen.....

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:55

Mijn merrie wilde ook nooit van het erf af, wel met trailer naar het bos. Toen ik toch de mogelijkheid had om vanaf stal een rondje te rijden ben ik het gaan oefenen.

Eerst achter andere paarden aan hetzelfde rondje, totdat ze het kon dromen. Toen pas opgestapt als ik voorbij het toegangshek was of dat ik voelde van.. ze weet wat we gaan doen. uiteindelijk kon ik alle kanten op, brug over, langs het kanaal. Alleen gaat prima, gaan er andere paarden mee dan gaat ze niet voorop (ook prima overigens). Kostte tijd en geduld maar uiteindelijk met los teugeltje van het erf _/-\o_ :')

Beauty26

Re: Op zoek naar succes verhalen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:13

Hey 2moons geeft ons ook goed geholpen met een ander paard...

Maar goed, paard wat niet naar buiten wou...check,na heel wat geduld en aan de hand te hebben gelopen en goed een band op te hebben gebouwd was het geen probleem meer.. en nu maken we samen buiten ritjes :Y)

Salinero123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:25

Kun je haar wel gewoon mee naar buiten nemen wanneer je niet rijd dus ernaast loopt?

Reina Lucía<3
Salinero, voor altijd in m'n hart
Howrse: hexie100

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:51

Hier nog eentje, paard had de halve wereld al gezien aan wedstrijden maar is van zichzelf nogal een zenuwpees dus buiten rijden met en zonder andere paarden was nogal een achtbaan in het begin (zeker met een nieuwe ruiter, zij ontleent heel veel dapperheid aan een vaste ruiter waar ze van op aan kan dus met een semi-"vreemde" is het erg lastig).
Achter elk bankje en grasspriet zat wel een kabouter, dus heb in eerste instantie werkelijk alle sloten en akkers in de omgeving van dichtbij gezien, continu omdraaien en heen en weer springen. Heeft een tijd geduurd zo, maar toen raakte ze geblesseerd en moesten we aan de hand op het harde gaan stappen. Na 4 maanden aan de hand buiten stappen en in bermen en op "enge" plekken in de buurt laten grazen kon dat op het gemakje, en heb ik dat toen onder het zadel uitgebouwd. Uiteindelijk is het nu degene waar de jonkies achteraan mogen om verkeersmakheid af te kijken, en ik kan onbezorgd in mijn eentje op buitenrit (haar gekke fratsen die ze in de bak heeft doet ze buiten ook wel nog steeds hoor, maar daarvoor is het nou eenmaal een blije stuiterbal :)) ) :+: Van spoor tot snelweg tot druk winkelcentrum, ze doet het gewoon. Ze is inmiddels met pensioen, maar ik hou haar af en toe blij met een stukje buiten stappen onder het zadel. Vindt ze geweldig om af en toe nog weer even mee te mogen :)

Het heeft wat tijd en inzet nodig gehad, maar is uiteindelijk meer dan goed gekomen. Het belangrijkst is om niet te grote stappen te willen nemen, alles wat "nieuw" is in kleine stapjes ophakken en dan een voor een steeds een beetje uitbouwen/bevestigen. Succes :)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:10

mijn draak wou ook niks, toen heb ik een nieuwe tactiek geprobeerd, aan de hand meenemen tot aan het bos, daar opstappen en kon ik zo wegrijden, dat 3x gedaan toen was het aardig goed, nu draaf ik aan op het moment dat madame begint te twijfelen op de heenweg en loopt ze er 9 van de 10x zo naartoe.

het kan dus nog prima goed komen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:36

Opladen en naar vreemd terrein is meestal de snelste weg naar succesverhalen . Wanneer ze daar merkt dat het echt leuk is win je veel meer dan maanden proberen wat ze elke keer zal winnen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:37

mijn ruin stopte, liep een stukje naar achter, kwam omhoog en draaide om.
hier hielp het om dan even af stappen, samen een stukje verder te wandelen en dan weer opstappen.

nu begeleid ik anderen in het bos omdat hij de rust zelf is. neemt dan ook echt het voortouw en geeft vertrouwen.
hij gaat nu ook met vreemden het bos in. tijd geduld en respect voor het paard en zijn angsten.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 16:49

bigone schreef:
Opladen en naar vreemd terrein is meestal de snelste weg naar succesverhalen . Wanneer ze daar merkt dat het echt leuk is win je veel meer dan maanden proberen wat ze elke keer zal winnen.

Die staat ook nog op mijn tip lijstje.... Ik ben in bezit van trailer, trekauto en dichtbij op en afrit... Trailer laden hebben we ook al geoefend, dat gaat super.
Dus die maar eens uitvoeren....

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:55

Ook hier lange weg afgelegd en nog steeds aan het afleggen :D

Paardje vorig jaar gekocht specifiek om buitenritten mee te doen, dat ging maar wel enkel in groep van minimum 5 van zijn kuddegenoten 8)7 hij was nl nooit alleen buiten gaan rijden en dat was dus precies wat ik wel wou

Na een jaar van: achteruit gaan (liefst bijna de prikkeldraad in), vol weigeren (hoofd omhoog en schrik) en staken (en letterlijk een half uur ergens kunnen blijven staan), midden op een steenweg zich omdraaien en in galop terug naar de stal proberen te rennen, een half uur aan de hand over 20m doen omdat er ineens witte bloemetjes staan waar er daarvoor nog geen stonden (die eten U op), over 5 km 2u doen omdat het roze zak was (in België nieuwe kleur afvalzak voor plastic) en elke zak bleef even eng, opzij springen in volle galop omdat er iets ruist naast het maïsveld, ...

Kan ik nu zeggen dat het steeds beter en beter gaat *\o/* .
Dus volhouden :D ,
ik zeg er wel bij dat hij eigenlijk erg braaf is, bokken/steigeren en dergelijke heeft hij (nog) nooit gedaan, het is gewoon een kijkerige schrikkepiet <3

Cogito ergo sum < equito ergo vivo

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:00

Ik heb ook een succesverhaal! Van achteruit de sloot/greppel in denderen om een molshoop die hij zag (en er waren VEEL mollen in onze omgeving...) tot relaxed aan de lange teugel over de Veluwe galopperen. Het kan écht. Hou vol en blijf rustig.

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:20

Onze vos uit mijn profiel was ook een notoire staker. Met hem heb ik toen ik hem eenmaal doorhad de heerlijkste buitenritten kunnen rijden.

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z)

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:10

Er zit ook wel verschil in of ze gewoon overal bang voor zijn of verlatingsangst hebben, niet alleen durven zijn. Mijne heeft het laatste, met een ander erbij gaat het prima. Maar alleen moeilijk. Veel blijven oefenen, uiteindelijk zal het goed komen als hij mij helemaal vertrouwt.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:10

Bloodymary schreef:
Er zit ook wel verschil in of ze gewoon overal bang voor zijn of verlatingsangst hebben, niet alleen durven zijn. Mijne heeft het laatste, met een ander erbij gaat het prima. Maar alleen moeilijk. Veel blijven oefenen, uiteindelijk zal het goed komen als hij mij helemaal vertrouwt.

Inderdaad en mijn pony heeft ook last van verlatingsangst. Met een ander paard erbij gaat het prima en is ze nergens bang voor, al zal ze niet voorop lopen.

Ik heb ook met een 2Moons instructeur geoefend en daardoor kan ik nu wel stukjes buiten wandelen. Eerder kwam ik niet eens het erf af. Als ik al naar de oprit keek dan ging ze al in staking.

Daarna dus de les gehad en zelf veel geoefend. Dit jaar heb ik haar in relatief korte tijd twee naar een andere stalling moeten verhuizen, maar aangezien ik geen trailer heb was de enige optie om te gaan lopen. Beide keren is het zonder problemen gegaan, maar dat was me voor de 2Moons-les never nooit gelukt.

Ik hoop ooit nog wel een keer onder het zadel alleen met haar een buitenritje te kunnen maken, maar geen idee of het gaat lukken aangezien ze nu al 19 is... Zijn er misschien nog succesverhalen met oudere paarden? Dan houd ik ook nog wat hoop. ;-)

...Klein maar fijn Haha!...