Test gedrag

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Fincx3

Test gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 19:01

Dag iedereen,

Ik werk met verschillende paarden. Maar sinds een maand is er weer een nieuw paard bij.

Met dit nieuwe paard (7j) kan ik niet werken. Wanneer ik hem wil longeren wil die niet vertrekken naar een cirkel.
Wat ik ook doe; lief vragen zonder zweep, met de zweep achter hem en als laatste een tik op de poep. Geen enkele beweging in te krijgen.
Als er nog maar iemand op ons afstapt om mij te helpen vertrekt hij wel mooi de volte op.

Het ging 1 dag goed nadat iemand mij de dag ervoor heeft geholpen (instructrice) waarbij hij wel vaak aan het werk was. Daarna was het weer mis.

Van de wei halen, wandelen en poetsen en dergelijke verloopt prima en hierbij luistert hij perfect zoals het hoort!

Ik weet even niet wat ik moet doen... het is echter niet mogelijk dat er iemand heel de tijd bij ons blijft staan helpen.
"De aanhouder wint" maar soms moet ik gewoon stoppen omdat mijn handen open liggen van de blaren en ik al meer dan een uur aan het proberen ben.

Hoe krijg je test gedrag van een paard weg?

genja

Re: Test gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:24

Heeft de instructeur goed opgelet en uitgelegd op welke plek jij moet staan? Bij sommige paarden komt dit zo precies omdat ze zo slim zijn om te weten hoe ze onder het werk uit komen.
Als Jij op de goede drijvende positie staat moet het eigenlijk meestal goed gaan.
Als je op de juiste plek staat let vooral op dat je in het begon de lijn niet te lang laat zodat je er goed bij kan.
Soms wil het helpen om aan einde van touwtje longeerzweep plastic zakje te doen van dat geluid worden ze soms net wat voorwaartser.
Ruim uur bezig moet je echt voorkomen dat zorgt er alleen maar voor dat je nog meer tegenzin krijgt. Ga dan als het niet lukt Een opdracht met hem doen die je weet dat wel lukt en sluit het op die manier positief af.
Heb he trouwens een longeerkraal of longeer je in de bak? Als het de bak is zet dan stuk af met draad.
Heb je wel een kraal probeer het dan eens zonder longeerlijn dus gewoon los.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:25

Ik denk dat het paard niet met jou kan werken i.p.v. andersom. Waarschijnlijk omdat hij jou hulpen niet goed begrijpt.
Dat wat je nu doet, werkt dus niet.
Uren proberen heeft dus ook geen zin.
Handig lijkt het mij om iemand erbij te halen die je kan helpen tot dat het je zelf lukt. En als dat betekent dat je alleen kunt longeren als er iemand is om je te helpen, dan lijkt dat me voor het moment het beste.
Dan wandel of poets je de rest van de keren.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 19:28

De instructrice heeft inderdaad gezegd waar ik moet staan. "Aan de zijkant/naast het paard." Dit doe ik ook en toch lukt het niet. Ook met een zakje eraan ging het na die 1 dag niet meer.
Maar het is vreemd dat wanneer er iemand nog maar aan de andere kant van de bak een stap richting ons zet dat hij wel meteen de volte op gaat.

We hebben alleen een buitenbak.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:37

Waarom liggen je handen open van de blaren dan? Die snap ik even niet.

Snapt je paard wel goed wat de bedoeling is?
Anders er toch iemand bijhalen met meer ervaring.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 19:39

SweetVanille schreef:
Waarom liggen je handen open van de blaren dan? Die snap ik even niet.

Snapt je paard wel goed wat de bedoeling is?
Anders er toch iemand bijhalen met meer ervaring.

Van erg lang te blijven drijven met de longeer zweep + mijn handen zweten erg snel en dan gaat dit erg schuren. Ik doe maar beter handschoenen aan. :(

Ik heb al hulp gehad van een instructrice. Zelfs als mijn onervaren vriend naast mij komt staan gaat hij wel de volte op.
Laatst bijgewerkt door Fincx3 op 27-08-19 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:39

Ik denk dat het paard jou niet snapt. Het is niet dat hij niet met je wil samenwerken,want andere dingen doet hij wel met je.Dus gewoon een communicatiestoornis.Neem er even hulp bij tot het wel gaat.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 19:41

anjali schreef:
Ik denk dat het paard jou niet snapt. Het is niet dat hij niet met je wil samenwerken,want andere dingen doet hij wel met je.Dus gewoon een communicatiestoornis.Neem er even hulp bij tot het wel gaat.

Ja dat zei mijn instructrice ook. We hebben dit samen aangepakt en de dag erna ging dit prima. De dag daarna ging het weer niet.
Maar waarom gaat hij plots wel vooruit wanneer eeder wie ons komt helpen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:42

Het beste advies wat ik je kan geven is een kundige instructeur erbij halen. Tot die tijd vooral niet zelf aankloten want dat geeft alleen maar frustratie.

Mijn pony gaat ook niet rondjes aan de hele longeerlijn lopen als ik in het midden sta. Wel gaat ze ongeveer 2/3 meter van mij af en lopen we de hele bak door op deze manier. Dit doen we max een kwartiertje en dan max 2 keer per week.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:50

Misschien moet je net een stapje achter de plek waar je normaal staat staan?
Aangezien als er een ander naast jou staat hij wel gaat. Dan denk ik dat je een pas te ver vooruit staat. Snap je wat ik bedoel?

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 19:52

cynthiar schreef:
Misschien moet je net een stapje achter de plek waar je normaal staat staan?
Aangezien als er een ander naast jou staat hij wel gaat. Dan denk ik dat je een pas te ver vooruit staat. Snap je wat ik bedoel?

Ja iets verder naar de poep zeg maar? Daar heb ik ookal proberen staan. Soms blijft hij gewoon staan en kan ik perfect in de juiste driehoek gaan staan, een beetje van hem af en zelfs dan beweegt hij niet.
Ik heb al op veel verschillende plaatsen proberen staan.

quickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:14

zonder filmpje weinig over te zeggen. Mijn paarden lopen ook op lichaamstaal. Dit betekend dat wanneer ik een camera pak ze niet meer lopen :+ Ik verwacht dat er in jouw houding ook een fout zit waardoor het mis gaat.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:15

Je paard test je niet. Een paard geeft heel simpel terug wat jij hem geeft :)

Als eender wie je komt helpen, en hij doet het, maar bij jou niet, is het duidelijk waar het probleem ligt, toch? Daar kun je wat mee. Grondwerkles!!!

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:15

Ook je lichaamshouding en je ogen geven signalen af, dus niet alleen in welke hoek je staat.
Laat iemand met kennis helpen. Jullie snappen elkaar niet en dat geeft frustraties aan beide kanten.

If you can't beat them, join them.
Pa, je was meer dan goed.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:16

Het lijkt mij eerder alsof hij ergens pijn heeft als hij zoveel overtuiging nodig heeft om alleen maar te lopen. Wat heb je om bij het longeren?

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:17

o_mariska_o schreef:
Het lijkt mij eerder alsof hij ergens pijn heeft als hij zoveel overtuiging nodig heeft om alleen maar te lopen. Wat heb je om bij het longeren?

Nah, bij alle andere mensen doet hij het wel :)

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 20:17

o_mariska_o schreef:

Gewoon een stalhalster waarmee ik hem ook de wei uithaal. En dan gewoon longeertouw en zweep.
Als hij dan aan het lopen is loopt hij heel zuiver op beide kanten.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 20:20

Avalanche81 schreef:

Als eender wie je komt helpen, en hij doet het, maar bij jou niet, is het duidelijk waar het probleem ligt, toch? Daar kun je wat mee. Grondwerkles!!!

Ja ga ik zeker doen.
Maar wie komt helpen neemt niets zelf in handen, ze staan gewoon aan de zijkant en beginnen met hé te roepen en hij is dan meteen vertrokken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:21

Fincx3 schreef:
Avalanche81 schreef:

Ja ga ik zeker doen.
Maar wie komt helpen neemt niets zelf in handen, ze staan gewoon aan de zijkant en beginnen met hé te roepen en hij is dan meteen vertrokken.

Dan is dat voor jou dus geen goede lesgever. Je hebt iemand nodig die laat zien wat ze doen

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:24

Fincx3 schreef:
Avalanche81 schreef:

Ja ga ik zeker doen.

Dat is ook niet handig. Dan reageert je paard op het roepen en niet op jou, daar schiet je niets mee op>

Maar er zullen andere lesgevers zijn die je wel kunnen helpen lijkt me? Ga eens op zoek naar een NH instructeur?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:28

Hier staan wel wat plaatjes voor je positie
http://www.klassiekpaardrijden.nl/220/longeren.html

In de bak longeren met een paard dat het nog niet helemaal snapt is best lastig.
Wat echt helpt met prikpillen en schrikdraad meestal wel aanwezig op stal een stuk afzetten zodat je beperkte ruimte hebt. Waarom het wel lukt met iemand erbij is redelijk makkelijk te verklaren paard weet dan ook dat hij dit spelletje van niet op de cirkel Willen gaat verliezen

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 20:38

Avalanche81 schreef:
Avalanche81 schreef:

Dat is ook niet handig. Dan reageert je paard op het roepen en niet op jou, daar schiet je niets mee op>

Maar er zullen andere lesgevers zijn die je wel kunnen helpen lijkt me? Ga eens op zoek naar een NH instructeur?

Bedankt! Nu heb ik dus door dat hij eigenlijk gewoon door het geroep de volte op gaat. Eens hij op de volte is doet hij het prima alleen maar op stem commando.
Ik zoek maar beter een andere instructeur. :))

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:13

Succes :) wat de instructeur eigenlijk moet doen, is naast jou gaan staan, en je corrigeren in je houding en je gedrag naar het paard toe :) en dan bedoel ik echt letterlijk naast je gaan staan he :)

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 21:16

Avalanche81 schreef:
Succes :) wat de instructeur eigenlijk moet doen, is naast jou gaan staan, en je corrigeren in je houding en je gedrag naar het paard toe :) en dan bedoel ik echt letterlijk naast je gaan staan he :)

Bedankt!
Mijn huidige zat gewoon op een stoel aan de rand van de bak! Makkelijk geld verdient dus :\

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:20

Avalanche81 schreef:
o_mariska_o schreef:

Nah, bij alle andere mensen doet hij het wel :)

Nee, als er 2 mensen zijn doet hij het wel, toch?