Agressief met halster om doen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Esmeexshet

Agressief met halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 15:36

Hallo allemaal, ik heb een probleempje.
Mijn paard staat 24/7 in de wei, zonder halster (met halster is geen optie).
Nu is het probleem dat wanneer ik iets met haar wil gaan doen en ik wil het halster om haar hoofd wil doen, gaat ze gelijk in de aanval of ze draait eerst haar hoofd weg en komt met haar lichaam naar mij toe. Denk aan oren plak in de nek, proberen te bijten, te dicht bij mij komen en de kont toe keren en trappen. Ik wil niet zeggen dat ik bang voor haar ben maar fijn is het niet en ik denk dat als het langer zo blijft er niet beter op word en ik er wel bang van word want het word steeds erger. Nu heb ik haar nog niet zo heel erg lang maar vind dit erg vervelend, misschien heeft iemand er zelf ervaring mee of tips? Met hoe ik dit kan afleren en oplossen. Meestal kan ik wel rustig bij haar in de wei maar soms moet ik ook al gewoon zonder dat ik iets wil doen oppassen dat ze mij niet gaat aanvallen. Iemand tips of hoe ik dit kan oplossen? Bedankt alvast

Dilan93

Re: Agressief met halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:36

Belangrijk is om uit te zoeken waar deze agressie vandaan komt. Vermoedelijk een slechte ervaring, dus angst en misschien zelfs wel fysieke pijn.

Indien pijn uitgesloten is, zou ik aan de slag gaan met een goede gedragsdeskundige. Heb zelf goede ervaringen met Suzy Deurinck. Zij is enorm geduldig, kundig en heeft veel verstand van gedragsproblemen. Zij werkt met positieve bekrachtiging en targettraining.

Endurance Klasse I (+2)
44 goedgekeurde kilometers. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:43

Inderdaad eerst uitsluiten dat het een pijn reactie is, misschien bij de vorige eigenaar vast gestaan en lopen trekken bijvoorbeeld, heb je haar laten keuren? En deed ze dit ook bij aankomst al?

Wat doet ze als je het halster al om hebt?

Mocht het geen pijn zijn dan zou ik inderdaad er iemand bijhalen, leuk tips en trics van internet, maar met foute timing of foute tips heb je straks een kopschuw paard waar je niets mee kan.

Wat doet ze als je een touwtje om de hals doet en haar dan leidt?

Ik reed er vroeger 1 die dit ook deed in stal, die gooide ik een touw om de nek en als ze dan door had dat omdraaien niet meer kon was het ook goed. Ex-manege paard, die had geleerd dat dreigen nut had en deed dit dus bij iedereen.
Als ze eenmaal door had, dat je hier niet van onder de indruk was, was het probleem ook snel opgelost.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Esmeexshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 15:49

Een pijn reactie kan ik wel zeggen dat dat het niet is, ik wil natuurlijk nooit nooit zeggen maar aangezien ze dit gedrag alleen vertoon als ze in de wei is of als ze geen halster om heeft. Als ik een halster om heb en uit de wei ben is er vrijwel niks aan de hand, dan kan ik haar gewoon normaal poetsen berijden enzv.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:51

Heb ook een paard gehad die ik geen halster of hoofdstel om kon doen. Die bleek last van haar nek te hebben. Dit bleek uit haar gebit te komen en de tandarts en osteopaat hebben dit opgelost. In de verdere omgang heb ik daar nooit iets van gemerkt. Alleen bij het omdoen van halster of hoofdstel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:58

Je hebt haar nog niet zo lang. Ze is dus ook nieuw in de kudde? Stond ze voorheen ook 24/7 buiten?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people or a kerstman who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Esmeexshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 15:59

Het hoofdstel in doen gaat gewoon goed, maar het halster omdoen niet en ik vermoed dat het licht aan dat ze gewoon niet “gepakt” wilt worden misschien? Maar als ik haar eenmaal heb is er niets aan de hand.

Esmeexshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 16:03

Iris82 schreef:
Je hebt haar nog niet zo lang. Ze is dus ook nieuw in de kudde? Stond ze voorheen ook 24/7 buiten?

Alles is nog precies hetzelfde als voorheen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:05

Veeeeeeel oefenen. Op de momenten dat ze het gedrag niet laat zien uitbundig belonen.

Al is het natuurlijk altijd slim om te laten onderzoeken of ze nergens pijn heeft.

I'm not weird. I'm a limited edition.

Dilan93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:06

Esmeexshet schreef:
Het hoofdstel in doen gaat gewoon goed, maar het halster omdoen niet en ik vermoed dat het licht aan dat ze gewoon niet “gepakt” wilt worden misschien? Maar als ik haar eenmaal heb is er niets aan de hand.

Dan kan het best zo zijn dat ze ergens een slechte ervaring met mensen/rijden/longeren/omgang heeft. Een paard dat niets doet als je hem of haar 'te pakken' hebt, hoeft niet te betekenen dat er niets is. Sommige paarden hebben aangeleerde hulpeloosheid, ofwel ze doen niets uit angst/kennis dat er straf volgt.

Stel, een paard vind het eng om op de poetsplaats te staan. Bij angstig gedrag krijgt het steeds op zijn kop. Uiteindelijk blijft het paard dan misschien wel stilstaan, omdat hij bang is straf te krijgen. Dan heb je dus het probleem niet opgelost, maar alleen de symptomen bestreden.

Vanaf de pc is dat natuurlijk lastig oordelen, vandaar dat ik als tip gaf om er een prof bij te halen

Endurance Klasse I (+2)
44 goedgekeurde kilometers. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:07

Waarom is het halster om geen optie?

Ik vind pijn uitsluiten prima, maar trappen en bijten is nooit oke. Je kunt best tegelijkertijd pijn uitsluiten en opvoeden.

Valt ze je aan als je het halster aan doet, of al wanneer je aankomt?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:08

Pijn klinkt wel plausibel. Wat abcxx vertelt, herken ik ook.

Ik heb ooit een paard gereden dat het niet verdroeg als je een halster of hoofdstel over z'n oren trok. Tot blinde paniek (gaan zitten, letterlijk en weggedraaide ogen). We stripten het hoofdstel tot alleen kop- en bakstukken, zodat we die om konden doen zonder het over zijn oren te hoeven trekken. Bit erin, rechterdeel rustig achter zijn oren langs leggen en links aan het andere bakstuk gespen (westernhoofstel). Met het halster deden we hetzelfde. Verder nergens last van, lief paard, maar een vreemde kon hem niet meteen (ook zo) een halster omdoen. Hij moest echt vertrouwen dat het geen pijn ging doen, bleek later...
Achteraf waren er weldegelijk meer signalen dat er wat aan de hand was, voornamelijk rijtechnisch. Uiteindelijk is hij hélemaal doorgelicht en bleek onder andere (er was veel meer mis) dat zijn nekwervels aan elkaar gegroeid waren :\ Hij verrekte door zijn hele lichaam van de pijn en ellende, maar liet niets merken.....

Kijk dus echt wat verder!

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:18

Wat lekkers meenemen en geven nadat je haar het halster om hebt gedaan.
Nu koppelt ze halster om = uit de kudde, en dan koppelt ze halster = wat lekkers

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:42

En wat doet ze als je haar aan een touwtje om haar nek meeneemt?

Dan hoeft je niets over haar oren te schuiven. Gewoon halstertouw om de nek slaan en leiden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:05

Halster ervaart ze nu als 'vervelend'. Als pijn uitgesloten is, zorg er dan voor dat ze het halster gaat associëren met wat leuks. Beloningen en brokjes!

En dat stap voor stap. Touw om nek = belonen. Later is touw om nek en halster voor neus reden om te belonen. Dan touw om nek en neus in halster etc.

*momenteel bubbeltjesplastic aan het ploppen.*

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:38

Doet ze het ook als anderen haar een halster om willen doen?

Als je ze eenmaal 'hebt' is er niks meer aan de hand begrijp ik?
Ze loopt ook niet van je weg als je met het halster aan komt?

Ik zou een poosje een paar keer per dag de wei in gaan, halster om doen en als ze ok is, de hemel in prijzen snoepje geven, halster af en weer weg gaan.

Later uitbreiden met stukje aan de hand door de wei wandelen en later een stukje buiten de wei en dan weer terug en halster af. Oh en belonen natuurlijk als ze braaf is.

Hoe is ze trouwens met terugzetten in de wei en het af doen van het halster?
Is ze gelijk weg of blijft ze nog even bij je?
Misschien is het een idee om op dat moment nog een keertje het halster om te doen en te belonen als ze zich goed houdt?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:39

er zijn halsters speciaal voor in de wei. De bakstukken zijn van klittenband, zodat ze altijd afgaan bij druk. Misschien is dat een optie.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:05

Neem contact op met 2 Moons, die zijn geweldig met agressieve paarden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:14

Optie van Eldie gebruiken, en verder in het dagelijks gebruik énorm consequent zijn én regelmatig naar haar in de wei gaan om haar even wat lekkers te geven en weer weg.

Verder moet ze gewoon leren om uit jouw ruimte te blijven, ik lees zo tussen de regels door dat je het eigenlijk ook niet fijn vind om gewoon door de wei te lopen, omdat ze dan al gaat dreigen/ je het gevoel hebt dat ze je aan gaat vallen.

Dit kán natuurlijk een best dominante dame zijn, die zich zo in de wei niet heel veel laat zeggen en/of succes heeft gehad met het wegjagen van mensen.

Kortom
- Zorgen dat het pakken voor jou veiliger en makkelijker wordt: speciaal weidehalster om
- In de omgang enorm consequent zijn: ze moet voor je aan de kant gaan, ho is ho en geen gezeur, gedribbel of wat dan ook aan deh hand en zorgen dat ze je ruimte gaat respecteren, eventueel met hulp van gedragsdeskundige ( en dan ook een echte deskundige, niet zomaar iemand om de hoek die ergens een cursus heeft gevolgd).
- Regelmatig de wei in om haar even wat te geven: brokje, even aaien en weer weg

Verder weet ik niet hoe oud je bent/ hoe ervaren je bent, maar simpelweg er een ouder iemand met ervaring bij halen kan al veel duidelijkheid geven/ helpend zijn.

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie