Paard dunne manen door deken?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nacusi

Paard dunne manen door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 09:17

Hoi

Mijn paard had redleijk dikke manen toen hij de winter starte, hij heeft het trouwens altijd gehad. Nu Heeft hij al een hele winter een deken met nekstuk op. Eerst een 100gr deken nu al een 2 tal maand een 300 gram deken, beide met nekstuk. Ik heb gemerkt dat 2 maand geleden zijn manen plots veel dunner zijn geworden door het nekstuk verondertstel ik dan. Achter de oren zijn ze nog goed dik maar een 30 cm daarachter beginnen ze dun te worden.
Ik zou de nek nu willen aflaten maar is dat temperatuursverschil dan niet te groot? Hij loopt 24/24 dag en nacht buiten. Zou ik zijn manen afscheren? Of zullen ze vanzelf weer groeien en volume maken?
Ik heb namelijk bang dat ze nooit meer goed zullen komen, want heb nog zo een paard lopen waarbij de manen omzeep zijn. Dit was al van vroeger dus de oorzaak zelf weet ik niet van dta paard.

Alvast bedankt

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 09:31

Gentlegiant schreef:
Luchten luchten en nog eens luchten meer advies kan ik je niet geven
Doe de hals regelmatig (liefst dagelijks) even af of klap hem terug
Ik heb ook hals dekens op zowel sportpaarden als koudbloeden (manen tot de knie├źn) liggen en nergens last meer van sinds ik ze dagelijks n uur of 2/3 terug klap

Hier lopen ze ook 24/7 buiten in het open veld wel met schuilstal
De stal paarden hebben de halzen de hele nacht af of terug geklapt

Is dat dan geen te groot temperatuursverschil? Kies ik er dan niet beter voor de hals alijd af te laten?
En nu de manen al dun zijn, scheer ik ze best of komen ze vanzelf weer dik te staan?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie