Ik heb een paar vragen en ik hoop dat iemand er hier ervaring mee heeft. ik heb een Lipizzaner van 4 die genoeg vacht aanmaakt om de hele winter overdag buiten en snachts met open luiken op stal te staan zonder het koud te hebben. zolang het droog is. is het koud en regent het dan staat ze na een half uur te bibberen... afgelopen jaar heb ik dit opgelost door als er regen voorspeld was er een 150gram waterdichte deken met halve hals op te gooien. was het droog dan stond ze bloot. Nu gaat ze echter verhuizen en komt ze 24/7 in een paddoc met inloopstal en overdekt hooistation te staan. ik heb haar nog steeds het liefst bloot maar in de regen gaat dit duidelijk niet en ze is uit haar deken gegroeid dus word het tijd voor een nieuwe.
ik had een HH Thor? deken met halve hals en het viel me op dat het daar best wel inregende. hoort dit bij halve halzen of paste dit deken gewoon niet op mijn paard? of hoort de borst van je paard nat te zijn na een regenbui ongeacht de deken? misschien hele stomme vraag... wat is het doel van halve halzen als het niet regen tegenhouden is?
ze staat vanaf nu 24/7 buiten in een nieuwe kudde dus ik dacht ik koop een wat stevigere deken die wat meer hufterproof is en waarvan ik zeker weet dat ze na een hollandse bui van 3 dagen nog steeds droog is... dus ik kwam uit bij de Bucas Smartex rainTurnout. Dit is een 0 grams deken met stay dry voering en het idee is dat die ongeveer overeenkomt met 100g vulling. het stay dry principe spreekt me erg aan. werkt dit echt?
en belangrijker houd deze deken mijn paard droog ook al regent het 3 dagen aan een stuk? en is dit genoeg? ze stond snachts op stal en elke nacht lag ze uitgebreid in haar stal. is deze deken dik genoeg om mee in de koude regen te staan snachts en om in te liggen? of kan ik beter een Medium (150G) kopen?
ik kan ook een 150g liner kopen voor onder de turnout maar mijn vraag daarmee is vooral of het wel nodig is. dan heeft ze 250g op en een wintervacht. is dat niet wat veel voor een jong gezond paard met onbeperkt ruwvoer?
en de smartex spreekt me vooral aan om de stay dry voering en het ballistisch nylon. maar of ie op mijn paard past weet ik niet. daarom heb ik van een stalgenoot even de bucas turnout Irish gepakt. maat 5.6 die past duidelijk niet. welke maat moet ik van de smartex hebben? en past de smartex bij de vorm van mijn paard?
en zijn mensen tevreden over deze deken?

foto is vanaf schuin voor genomen. is in het echt meer bil te zien dan op deze foto.

Alvast bedankt voor het advies!