[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:03

Wie heeft tips voor een goede zweetdeken voor mijn paard?

Van winterdekens passen de horseware amigo dekens hem top bij de hals en schuren nergens.
De bil steekt ietsje uit in maat 195 maar de 205 is echt veel te groot.
Andere dekens zitten veel gewoon niet fijn.

Nu zoek ik dus een zweetdeken, ik heb een br met een kraagje geprobeerd. Zat prima, alleen de kraag leek nergens op, stond helemaal open. Toen een eskadron, maar die komt echt zowat tot op zijn knieƫn, terwijl de lengte wel goed is.

Tips zijn welkom!

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:19

neemt die t zweet ook goed op omdat ie zo dik is?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:11

dank voor de tips, de hh teddy fleece is top!

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:30

Wat doen jullie op in de trailer (voor de les en na de les)?

Paard is geschoren begin oktober en staat onder 100 gram (warm zat voor hem).

Na de les is hij echt nat en staat te dampen, maar na een minuut of 10/15 uitstappen wil ik toch wel richting huis. Dun zweetdekentje op? Ik heb ook een teddy fleece, maar dat leek me toch vrij warm!

Ik heb de trailer achter open en eventueel 1 of 2 raampjes, maar ze gaan opzij open dus wel ventilatie maar geen enorme tocht.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:17

Zorro_ schreef:
Persoonlijk zou ik dan een zweetdekentje opleggen, zelf zou ik er eentje kiezen met hals :). Misschien eens proberen en kijken hoe hij daaronder staat en thuis aan komt? Anders toch wat anders proberen. Zoiets is altijd vrij moeilijk want is ook erg afhankelijk van je paard :)

Ja ik ga het gewoon proberen met een dunner zweetdeken dan, dankjewel!

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:00

:( Mijn beide horseware amigo bravo dekens lekken door.

Afbeelding

Wat kan de oorzaak daarvan zijn?
Ik heb ze 1 seizoen gebruikt, maar deze helemaal niet veel. Juist niet gewassen daarom ook.
De voorkant is wat ingeregend, dat gebeurd weleens vaker, maar op de rug is het ook op vele plekken nat en daar baal ik echt van! Dekens zijn namelijk verder nog helemaal prima.

Ik twijfel nu om een rambo 0 gram turnout aan te schaffen.

Hoe valt een rambo ten opzichte van de amigo bravo?
En de rhino? weet iemand dat?

Bucas smartex past hij niet, veel te krap op de schouders, big neck is dan weer veel te groot.
Bucas freedom veel en veel te smal, zou de irish nog een optie kunnen zijn?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:30

MISTRAL94 schreef:
L_iek: deken lijkt groot maar als hij verder goed ligt en niet schuift is dat prima toch?

Rosje8: jeetje dat lekt ook niet en beetje door. Ik heb ook voor het eerst amigo dekens. Het is goed te zien dat de deken waterdicht gemaakt is. De waterdruppels liggen er echt bovenop. Hoop niet dat ze volgend jaar ook zo lek zijn. Misschien inspuiten met impregneerspray?

Tessa: Onderdeken is al van een gladde stof. Het moet wel goed blijven liggen natuurlijk. 24 uur per dag een dekensingel er omheen is misschien ook niet erg prettig.

Ja dat had ik dus in het begin ook, nu trekt t vocht er echt in lijkt het wel. Ik ga ze laten wassen en opnieuw waterdicht maken, kijken of dat helpt en een bucas aanschaffen voor de tussentijd.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe vinden jullie de bucas passen?
Valt de irish turnout hetzelfde als de smartex (dat is deze, even geleend van een stalgenoot)?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:40

MISTRAL94 schreef:
Achter prima maar het lijkt op de foto bij de schoft wel echt te strak te zitten?

Weidebloem schreef:
Lijkt krap bij de hals.Als het paard zijn nek naar beneden doet, trekt de deken dan niet op de schoft?

Ik vond dat meevallen maar zal nog een keer extra checken!
Het lijkt strakker op de foto door zijn dikke losse vlechten denk ik.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:45

Joliieeenn schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik heb mijn oudje, ongeschoren al onder een 340 grams staan met hals. Ze begon onder een dunnere deken in te vallen. Ze lijkt er tevreden bij te staan. Ik persoonlijk vind 200 grams voor een dier wat geschoren is wel weinig. Ervan uit gaan dat ze overdag buiten staan in weer en wind.

Die van mij buiten in weer en wind en is geschoren (alleen benen niet) en staat onder 200 gram. Heb hem een half uurtje 300 opgelegd en hij was vuurheet onder zijn deken. Ik vind het zo gek dat iedereen zijn paarden zo zwaar inpakt, wat leggen ze dan nog op als het echt koud wordt? Die van mij smelt als ik er meer opgooi nu.. is dat dan echt zo verschillend per paard?

Ik heb trouwens een tempest highlander (ofzoiets) deken gekocht met afneembare hals. Helaas was die een maatje te klein dus ben ik nu aan het wachten op een maatje groter. Maar geloof dat dat hele fijne dekens zijn! Voelde kwalitatief heel fijn aan vond ik... Kan stiekem niet wachten tot het kouder wordt en hij zn 300 gram tempest highlander op kan :+

Die van mij is half oktober geschoren en meer dan 100 gram = zweten!
Ik wil hem nu nog een keer scheren maar dan is 100 wel te weinig denk ik en ga ik over op 200 gram.
Wel een dubio want ik wil een bucas 50 gram aanschaffen, maar een onderdeken is 150 gram en dan heb je toch al 2 lagen.. dus dat is misschien nog warmer dan 200. Alleen als t overdag dan boven de 8 graden komt of de zon weet ik zeker dat hij het te warm gaat hebben.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie