[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Weidebloem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:21

10 a 11 graden is een comfortabele temperatuur voor een paard. We vermenselijken het snel, maar wat voor ons aangenaam is, is voor een paard al snel te warm. Dus lekker die deken af doen om 7 uur is geen enkel probleem. Zou eerder er voor kiezen om geen deken op te doen of een 50 grams. 200gr in de avond is zelfs voor een geschoren paard met deze avondtemperaturen erg warm.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 06:58

Hoe de deken valt is ook afhankelijk van hoe breed je paard gebouwd is en of er dus veel stof al op de schouderpartij nodig is. Wat mij opvalt tussen Amigo en Bucas, is dat Bucas een wat uitgesprokener pasvorm heeft. Deken zit perfect als de plooi goed op de schouders valt en overeenkomt met halsaanzet.

Bij mijn paard valt de Amigo ook iets kleiner uit dan de Bucas, maar ik vermoed dat dit meer met pasvorm te maken heeft dan dat de dekens kleiner zijn.

Zit je Amigo wel mooi rond zijn hals? Is het puur de lengte?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:22

MarloesNatje schreef:
Mariposa11 schreef:
Ik kijk niet naar temperatuur maar naar mn paard.. ze staat ook 24/7 buiten en als t nu lang gaat regenen of ik zie dat ze wat stijf wordt gaat er een deken op..
De ene 10 graden is de andere niet bv.. Met zon, zonder zon, wel wind, geen wind..

Daar heb je zeker gelijk in, maar vind ik ook lastig omdat ze gewend is zonder te staan en ze niet last lijkt te hebben van de kou maar voornamelijk langdurige regen

Met veel regen en wind gooi ik er nu ook een regendeken op. Als de wind meevalt en de zon schijnt (zoals vandaag) heb ik de Bucas Buzz off rain opliggen (alleen waterdicht bovenop de rug). Maar mijn paard verkrampt snel in de rugspieren.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 06:55

zoef123 schreef:
[ [url=m/gE6n8p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xW84Fn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OLTRE0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zZ7YbR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/puHlsg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel of deze nieuwe bucas niet net wat te krap is. Wat is jullie mening? Ligt een zweetdeken onder voor het passen.

Hij lijkt mij te krap op de schouders/ nek. Is het de gewone uitvoering of big neck?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:13

MarjanB schreef:
Iemand ervaring met deze deken qua pasvorm? https://www.divoza.com/nl/la-valencio-j ... tdoordeken

Ik heb vanmorgen als test een 195 pagony regendeken op gedaan en ja hoor nu al schuurplekken :( ik weet gewoon niet meer wat ik nu moet.

Meestal past een deken niet goed als deze schuurt. Wat voor bouw heeft je paard? Dan is het makkelijker mee denken. Smalle borst of juist breed, lage of hoge hals aanzet, lang gelijnd e.d?

Anders een borstbeschermer als je paard een dunne, gevoelige huid heeft?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:13

De vliegen deken van Bucas past mijn paard ook totaal niet terwijl de buzz-of rain en andere Bucas dekens haar prima passen.

Edit: zie net dat de andere Bucas ook te krap was, die lijkt op de foto wel mooi te liggen.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:05

Faitherr schreef:
Wat vinden jullie? Hij is niet te lang heb ik het idee maar wel erg laag aan de voorkant, weet niet of dat zo hoort bij deze deken, buikflap zit verder wel prima en ze lijkt geen last te hebben met stappen en een stukje draven. [ [url=m/7zSjKk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gS3bcF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rZUaeU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blijft lastig van een foto maar hij lijkt goed te passen ( kan de kont alleen niet zien). Bij mijn paard valt hij ook zo lang.

Weidebloem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:40

Ik had een paar jaar geleden een nieuwe Bucas Turnhout. Die was ook zo lek als een mandje, terug gestuurd en zelfs na Bucas behandeling nog steeds niet waterdicht. Dus die deken mochten ze houden. Mijn 10 jaar oude Smartex is daarentegen nog steeds waterdicht, zelfs met dit weer. Maar ik was mijn dekens ook nooit, alleen de liners. De buitenkant is toch na een week egaal bruin :')

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:49

Faitherr schreef:
Welke bucas dekens gaat het om? Ik heb 3 maal een nieuwe gekregen en ze waren allemaal lek, lekte bij redelijke regen door op de rug en bij extreme regen had ik een zeiknat paard.
Ging om de bucas freedom (met hals)
Heb nu een ander merk want was er wel klaar mee.

Dat had ik nu ook bij mijn Freedom, had het er echt helemaal mee gehad en heb een Amigo gekocht. Nogsteeds heel blij mee

Heb wel naar tevredenheid van de Bucas Buzz off Rain de sunshower gekocht. Deze deken heeft zelfs de regen van de afgelopen weken doorstaan. Heb van iemand begrepen dat een deel van de Bucas dekens nu in China gemaakt worden, misschien dat daardoor de waterdichtheid van sommige type dekens zo tegen valt...

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:23

Was vandaag in Rotterdam ook best warm, 16 graden. Gelukkig vanochtend kunnen wisselen van Smartex rain maar sunshower. Voor de nacht weer Smartex op gegooid.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:25

HarmanyL schreef:
Zijn er mensen die de Bucas Recuptex als onderdeken gebruiken? Dus altijd oplaten (uiteraard ga ik eerst opbouwen).
Zo ja, enig idee als hoeveel grams ik dat ongeveer moet zien?

Ik gebruik m Wel als onderdeken. Wat ik begreep is het te vergelijken met 100 grams. De deken zelf heeft nauwelijks voering. Warmte is wel ander soort warmte.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:51

cattleman dekens hebben ook een uitgesneden schoft, dat zijn western dekens. Je kan een bestaande deken ook laten aanpassen. Ben alleen de naam van het bedrijf kwijt die deze aanpassingen doet.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:14

Hier ook gewoon 0 grams regendeken, gister met een beetje zon was de deken zelfs te warm. Vind het wel een gedoe weer die dekens.... Zou liever zonder doen, maar dat trekken haar spieren niet.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:29

Ik snap nooit zo goed waarom mensen de deken wisselen als deze nat is. De deken blijft toch droog aan de binnenkant? Ik leg altijd een aan de buitenkant zijnde natte deken zo weer droog terug op mijn paard, dan droogt de deken des te sneller en heb nog niet gemerkt dat mijn paard er last van had.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:05

Lijkt krap bij de hals.Als het paard zijn nek naar beneden doet, trekt de deken dan niet op de schoft?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:21

Geen stalgenoot die sochtends de deken weer af kan doen? Het is nu een paar nachten flink koud, daarna valt het wel weer mee.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:09

ik heb een fedimax zweetdeken, dikke kwaliteit en met keramische deeltjes