probeerfase tijdens opleren

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kelly_ann

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:54

Oei, het klinkt wel alsof je paard al over grenzen gaat waar hij normaal geen stap over mag gaan!

Uitproberen mag 1 keer. En als je het goed doet maak jij gelijk duidelijk wat je wél wilt. En dan moet het eigenlijk heel snel over zijn.

Zorg dat je heel duidelijk bent, beloon goed gedrag direct! En stuur gelijk bij als je paard iets doet wat niet de bedoeling is. Rennen en bokken is prima, zolang het voorwaarts is. Stilstaan, niet meelopen en naar je toe komen aan de longe moet je echt niet toestaan, netjes luisteren vanaf de grond is essentieel!!

Zorg dat als je naar de piste gaat dat je iemand achter je paardje laat lopen om even vooruit te helpen. Beloon goed gedrag uitbundig, neem desnoods wat te snoepen mee, en koppel dat aan stemhulp en klopjes. Stilstaan aan de longe alleen op commando en niet naar je toe laten komen. Corrigeer het stilstaan als dat niet mag direct door voorwaarts te laten lopen. En dan liever in draf of galop dan in stap voorlopig. Stappen lokt stilstaan eerder uit dan draf en galop.

Als je denkt niet gelijk en krachtig te kunnen corrigeren waar moet. Dan zou ik zelf niet verder gaan maar iemand met veel ervaring erbij vragen. Je wilt geen fouten in de basis.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:34

Jessix schreef:
Ik doe dan juist weer een stapje terug en ga vooral na waarom ik ineens deze reactie krijg. Ga ik te snel?

Maar wat is in deze een stap terug? Ik lees al dat ze vooral stapt aan de longeerlijn.

Meelopen, doorlopen en stilstaan zijn echt basiszaken. Stappen aan een longeerlijn is trouwens veel moeilijker dan een beetje draven en galopperen.

Je kán wel een figuurlijke stap terug zetten. Maar letterlijk zou ik nu juist een stap vooruit maken. Wat meer tempo zodat het paard voorwaarts blijft.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:42

Gypsy schreef:
En respecteer zn grenzen nog voor hij ze aangeeft.

En jouw grenzen dan?
Dit paard is momenteel niet aan de hulpen. Hij lijkt gezond en zou wel eens een wat rommelig verleden kunnen hebben gezien zijn afkomst.

Volgens mij hebben dit soort paarden heel veel baat bij duidelijke grenzen vanuit ons mensen. Wat wel en wat zeker niet!

Rustig, kortdaad en met momenten om spanning af te vloeien.

Kelly_ann

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:14

Wie heeft het over slaan???

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie